تپش قلب شبانه

0
4,629
تپش قلب شبانه

خیلی از افراد ممکن است شب ها با تپش قلب از خواب بیدار شوند و دچار ترس و نگرانی شوند. اما معمولاً این تپش قلب خطرناک نیست و به دلیل استرس، آشفتگی در خواب، رژیم غذایی، مصرف دارو، ابتلا به دیابت، کم خونی و اختلالات خواب، ایجاد می شود. افرادی که با تپش قلب از خواب می پرند علائمی همچون استرس و نگرانی مداوم، تنگی نفس، نفس های تند و کم عمق و استراحت دشوار را دارند در این مقاله به بررسی علل تپش قلب شبانه میپردازم.

در برخی افراد ممکن است تپش قلب همراه با لرزش و اضطراب باشد و در قفسه سینه احساس درد کنند که معمولاً این عارضه کوتاه مدت است. در صورتی که همیشه با این مشکل مواجه هستند بهتر است به پزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کنند.

علل تپش قلب شبانه

در ادامه به معرفی علل تپش قلب هنگام خواب پرداخته شده است:

تپش قلب شبانه

  • استرس

استرس و اضطراب از علل شایع تپش قلب هستند، زیرا قرار گرفتن در موقعیت های تنش زا، باعث تحریک ترشح هورمون های استرس و بالا رفتن ضربان قلب می شود.

عامل 31% از مشکلات قلب، استرس، عصبانیت و آشفتگی های درونی است؛ به همین دلیل افرادی که در طی روز دچار استرس و تشویش هستند، شب ها با تپش قلب از خواب می پرند و ممکن است دچار بی خوابی نیز شوند. نفس عمیق کشیدن، یوگا و مدیتیشن قبل از خواب، باعث کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می شود.

  • رژیم غذایی

یکی از موارد مؤثر بر خواب، رژیم غذایی است. دیر شام خوردن باعث افزایش احتمال ابتلا به تپش قلب در حین خواب می شود. همچنین، مصرف مواد غذایی شیرین قبل از خواب، به دلیل جذب آسان قند و شکر، باعث بالا رفتن قند خون، تحریک ترشح هورمون های استرس و افزایش احتمال تپش قلب در خواب می شود.

علاوه بر این، مصرف مواد غذایی حاوی کافئین همچون چای، قهوه و نوشابه، نیز می تواند باعث بروز تپش قلب شبانه، نامنظم شدن ضربان قلب، اضطراب و تشویش، خواب آلودگی، عصبانیت و زمین خوردن شود.

  • کم آبی

وقتی بدن دچار کم آبی شود، در موارد خفیف نشانه هایی مانند تشنگی، کم شدن ادرار و خشکی دهان از خود نشان می دهد، اما در موارد شدید، باعث بروز علائمی مانند تپش قلب، پایین آمدن فشار خون و تنگی نفس می شود.

  • کم خونی

کم خونی به دلیل کم بودن گلبول های قرمز خون ایجاد می شود که موجب ضربان نامنظم قلب و تپش قلب می گردد. سردرد، تنگی نفس و خستگی از سایر علائم ابتلا به کم خونی هستند.

تپش قلب شبانه

  • کابوس

دیدن خواب های آشفته یا کابوس ها، باعث بروز علائم فیزیکی همچون عرق کردن، لرزیدن و تپش قلب شبانه در فرد می شود. به همین دلیل اکثر افرادی که شب ها کابوس می بینند، با تپش قلب از خواب می پرند.

  • بی خوابی

کم خوابی و بی خوابی باعث بروز مشکلات مختلفی همچون خستگی، افتادگی پوست، ضعف حافظه و تپش قلب شبانه می شود.

  • آپنه خواب

آپنه خواب باعث بروز علائمی همچون توقف ضربان قلب، تپش قلب ناگهانی، خروپف با صدای بلند، تنگی نفس حین خواب، خشکی دهان در بیداری، احساس خستگی حتی بعد از استراحت، می شود.

از آنجایی که در این شرایط اکسیژن رسانی به بدن دچار اختلال می شود، بدن دچار استرس شده و باعث تپش قلب ناگهانی در زمان خواب می شود.

  • فیبریلاسیون دهلیزی

عدم کارکرد صحیح سیگنال های الکتریکی قلب، باعث اختلال در ضربان قلب و بروز ضربان قلب غیرطبیعی می شود. این عارضه می تواند باعث علائم دیگری همچون تنگی نفس، ضعف و سرگیجه، درد قفسه سینه و استرس شود که در صورت عدم درمان، باعث افزایش احتمال بروز مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته می شود.

  • دیابت

پایین بودن قند خون در افراد مبتلا به دیابت، به دلیل کاهش میزان اپی نفرین، باعث چاقی، اضطراب، خستگی، تهوع و گرسنگی می شود و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بیدار شدن با تپش قلب شبانه را بالا می برد.

تپش قلب شبانه

  • تغییرات هورمونی

در اکثر بانوان تغییرات هورمون های استروژن و پروژسترون در طی دوره قاعدگی، باعث بروز تپش قلب می شود. به طور معمول، با نزدیک شدن به سن یائسگی، میزان استروژن در بدن کاهش پیدا کرده و باعث گرگرفتگی و تپش قلب شبانه می شود.

  • مصرف برخی از داروها

گاهی مصرف برخی از دارو ها همچون داروهای درمان آسم، سرماخوردگی، بعضی از داروهای تیروئید و داروی درمان بیش فعالی، باعث بروز عوارضی همچون تپش قلب شبانه می شوند.

درمان تپش قلب شبانه

به طور کلی، بیدار شدن با تپش قلب شبانه از خواب، در صورتی نیاز به درمان دارد که به طور مداوم رخ دهد و همراه با درد قلبی باشد. بنابراین در صورتی که بطور مداوم دچار این حالت می شوید و سابقه ابتلا به بیماری های قلبی را دارید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا آزمایشات و معاینات لازم برای تشخیص علت بروز این تپش قلب شبانه صورت گیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید