Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

آیا ترشح اسید معده به هضم غذا کمک می کند؟

266560.jpeg caption

غذا پس از ورود به دهان با انقباض عضلات وارد حلق شده و سپس وارد مری می شود. در این هنگام دریچه اپی گلوت بسته شده و از ورود غذا به نای جلوگیری میکند. در مری به کمک حرکات پریستالتیسم غذا رو به جلو حرکت کرده و در نهایت وارد معده می شود.
مکان اصلی هضم غذا در معده می باشد و انقباضات معده به هضم غذا کمک میکند. اما مهمترین عامل هضم غذا در معده شیره معده می باشد شیره معده به سبب داشتن اسید معده و میزان قابل توجه یون هیدروژن خاصیت اسیدی داشته به طوری که ph آن حدود ۲ می باشد این خاصیت اسیدی به هضم هرچه بیشتر غذا کمک می کند. ورود غذا به معده محرک تولید و ترشح اسید معده از سلولهای پریتال (جداری )می‌باشد در واقع هورمونی به نام گاسترین ترشح شده که سبب تولید و ترشح اسید معده می شود.

ترشح اسید معده

ترشح اسید معده به هضم غذا کمک می‌کند و افرادی که به طور نرمال ترشح اسید معده آنها کم است توانایی هضم کامل مواد غذایی را نداشته و معمولاً در اثر هضم ناقص دچار تجمع گاز درد شکم و نفخ معده می شود. با افزایش سن ترشح اسید معده کاهش پیدا می‌کند و به همین جهت افراد مسن و سالخورده نسبت به جوانان مواد غذایی را سخت تر هضم کرده و از نفخ معده شکایت دارند. مصرف طولانی مدت داروهای ضد اسید معده نظیر امپرازول، پنتوپرازول، فاموتیدین و… سبب کاهش ترشح اسید معده میشود.
در مقابل کاهش ترشح اسید معده و افزایش ترشح آن نیز می تواند سبب بروز مشکلاتی برای فرد بشود.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید معده به مری معمولاً به علت شل بودن و ضعف اسفنکتر تحتانی مری می باشد. مری فاقد لایه مخاطی محافظ در برابر اسید معده بوده و در اثر تماس مداوم با اسید معده دچار التهاب شده و در طولانی مدت منجر به زخم میشود. این افراد از احساس سوزش سر دل شکایت دارند و به دنبال چند ساعت ناشتا بودن احساس مزه تلخ در دهان خود دارند. ریفلاکس معده و افزایش ترشح اسید علاوه بر شل بودن انتهای مری تا حد زیادی به سبک زندگی فرد مرتبط می باشد.مصرف غذاهای چرب و ادویه های فراوان نوشابه های گازدار و… می‌تواند زمینه‌ساز ریفلاکس معده باشد.

مصرف سیگار و الکل

مصرف سیگار و الکل نیز میزان ترشح اسید معده را افزایش می دهد .علاوه بر فاکتورهای جسمانی، استرس‌ها و اضطراب‌ها نیز یکی دیگر از عوامل افزایش ترشح اسید معده و ایجاد زخم های گوارشی می باشد. ابتلا به هلیکوباکتر معده نیز میزان ترشح اسید را افزایش داده و فرد را مستعد ابتلا به زخم های گوارشی می کند. به منظور کاهش ترشح اسید معده توصیه می شود، تعداد وعده های غذایی افزایش یابد و در هر وعده حجم کمتری از مواد غذایی مصرف بشود. در موارد شدید لازم است تحت نظر پزشک از داروهای کاهش دهنده اسید معده استفاده کرد.

حتما مطالعه کنید: روش های خانگی کاهش اسید معده

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوارش ما نوبت بگیرید.

Rate this post