آیا ترشح اسید معده به هضم غذا کمک می کند؟

0
7,114
266560.jpeg alt_text
266560.jpeg caption

غذا پس از ورود به دهان با انقباض عضلات وارد حلق شده و سپس وارد مری می شود. در این هنگام دریچه اپی گلوت بسته شده و از ورود غذا به نای جلوگیری میکند. در مری به کمک حرکات پریستالتیسم غذا رو به جلو حرکت کرده و در نهایت وارد معده می شود.
مکان اصلی هضم غذا در معده می باشد و انقباضات معده به هضم غذا کمک میکند. اما مهمترین عامل هضم غذا در معده شیره معده می باشد شیره معده به سبب داشتن اسید معده و میزان قابل توجه یون هیدروژن خاصیت اسیدی داشته به طوری که ph آن حدود ۲ می باشد این خاصیت اسیدی به هضم هرچه بیشتر غذا کمک می کند. ورود غذا به معده محرک تولید و ترشح اسید معده از سلولهای پریتال (جداری )می‌باشد در واقع هورمونی به نام گاسترین ترشح شده که سبب تولید و ترشح اسید معده می شود.

ترشح اسید معده

ترشح اسید معده به هضم غذا کمک می‌کند و افرادی که به طور نرمال ترشح اسید معده آنها کم است توانایی هضم کامل مواد غذایی را نداشته و معمولاً در اثر هضم ناقص دچار تجمع گاز درد شکم و نفخ معده می شود. با افزایش سن ترشح اسید معده کاهش پیدا می‌کند و به همین جهت افراد مسن و سالخورده نسبت به جوانان مواد غذایی را سخت تر هضم کرده و از نفخ معده شکایت دارند. مصرف طولانی مدت داروهای ضد اسید معده نظیر امپرازول، پنتوپرازول، فاموتیدین و… سبب کاهش ترشح اسید معده میشود.
در مقابل کاهش ترشح اسید معده و افزایش ترشح آن نیز می تواند سبب بروز مشکلاتی برای فرد بشود.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید معده به مری معمولاً به علت شل بودن و ضعف اسفنکتر تحتانی مری می باشد. مری فاقد لایه مخاطی محافظ در برابر اسید معده بوده و در اثر تماس مداوم با اسید معده دچار التهاب شده و در طولانی مدت منجر به زخم میشود. این افراد از احساس سوزش سر دل شکایت دارند و به دنبال چند ساعت ناشتا بودن احساس مزه تلخ در دهان خود دارند. ریفلاکس معده و افزایش ترشح اسید علاوه بر شل بودن انتهای مری تا حد زیادی به سبک زندگی فرد مرتبط می باشد.مصرف غذاهای چرب و ادویه های فراوان نوشابه های گازدار و… می‌تواند زمینه‌ساز ریفلاکس معده باشد.

مصرف سیگار و الکل

مصرف سیگار و الکل نیز میزان ترشح اسید معده را افزایش می دهد .علاوه بر فاکتورهای جسمانی، استرس‌ها و اضطراب‌ها نیز یکی دیگر از عوامل افزایش ترشح اسید معده و ایجاد زخم های گوارشی می باشد. ابتلا به هلیکوباکتر معده نیز میزان ترشح اسید را افزایش داده و فرد را مستعد ابتلا به زخم های گوارشی می کند. به منظور کاهش ترشح اسید معده توصیه می شود، تعداد وعده های غذایی افزایش یابد و در هر وعده حجم کمتری از مواد غذایی مصرف بشود. در موارد شدید لازم است تحت نظر پزشک از داروهای کاهش دهنده اسید معده استفاده کرد.

حتما مطالعه کنید: روش های خانگی کاهش اسید معده

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوارش ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید