Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

علت درد لگن در زنان و مردان و شرایط مختلف

درد لگن یکی از علائم معمولی است که با درد، سوزش و احساس تیرکشیدن توصیف می شود. طیف شدت این علائم از خفیف تا شدید متغیر است. علل احتمالی زیادی برای درد لگن وجود دارد که شامل موارد جدی، مانند شکستگی یا عفونت مفصل و با احتمال کمتر مانند آرتریت یا بورسیت هستند.

بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که درد لگن در کودکان متفاوت از بزرگسالان ارزیابی شده و در این مقاله بیشتر به درد لگن در زنان و مردان پرداخته می شود.

علت درد لگن

مفصل ران یک مفصل بزرگ توپ مانند در یک حفره کاسه مانند است. این مفصل ران پوشیده از غضروف است که در آن یک بافت صاف و سفید، استخوان ها را مثل بالشتکی پوشانده و به لگن اجازه حرکت راحت تر را می دهد.

دردی که ممکن است تجربه کنید الگوهای رایجی دارد. هنگامی که مشکلی در داخل مفصل ران داشته باشید، درد در داخل مفصل ران شما وجود خواهد داشت که در اصطلاح اختصاصی به آن درد قدامی لگن گفته می شود.

زمانی که درد کنار باسن (یا همان درد جانبی لگن) در قسمت بیرونی مفصل ران نزدیک به باسن شما باشد (درد پشت لگن)، معمولاً علل دیگری برای آن وجود دارد. مشکل معمولاً مربوط به عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و یا اعصابی است که مفصل ران را احاطه کرده‌اند.
دانستن محل درد لگن از لحاظ جلو، پهلو یا پشت شاید بهترین راه برای درک علائم باشد.

درد جلوی لگن

درد قدامی لگن در قسمت داخلی لگن و ناحیه کشاله ران احساس می شود. علل شایع این درد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استئوآرتریت مفصل ران زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف مفصل ران به آرامی در طول زمان از بین رفته باشد. این غضروف به مرور زمان، اغلب به دلیل افزایش سن یا به دلیل آسیب قبلی لگن از بین رفته است. این شرایط باعث می شود تا فضای مفصلی در داخل مفصل ران باریک شده و ممکن است استخوان ها شروع به ساییده شدن روی هم کنند.

آرتریت التهابی

بسته به درجه آرتروز، درد ممکن است مبهم، دردناک یا تیز باشد. درد و سفتی لگن تقریباً همیشه با فعالیت بدتر شده، همچنین با استراحت کردن فرآیند بهبودی را طی می کند.
انواع مختلف آرتریت التهابی ممکن است روی لگن تأثیر گذاشته و در نتیجه درد مبهم و دردناکی ایجاد کند. این شرایط عبارتند از:

این نوع درد لگن اغلب با فعالیت کردن به جای احساس بدتر شدن هنگام استفاده از آن کاهش می یابد، همانطور که در مورد استئوآرتریت وجود دارد.

شکستگی

شکستگی لگن یا شکستگی در یک چهارم بالایی استخوان ران باعث درد عمیق می شود. شما آن را در قسمت خارجی بالای ران یا ناحیه کشاله ران احساس می کنید. این شکستگی ها اغلب پس از زمین خوردن یا ضربه مستقیم به لگن اتفاق می افتد. آنها همچنین ممکن است به دلیل فشار ناشی از آسیب رخ دهند.

شکستگی‌های ناشی از فشار لگن در زنان ورزشکار که به آن «سه‌گانه ورزشکار زن» گفته می شود، شایع‌تر است. این بدان معناست که آنها سه وضعیت سلامتی با هم دارند، از جمله:

با ترک خوردگی ناشی از فشار، بر خلاف شکستگی کامل ناشی از زمین خوردن، ممکن است شروع تدریجی درد را احساس کنید که با تحمل وزن روی پاها و باسن بدتر می شود.

بورسیت

بورسیت به معنای تحریک یا التهاب بورس است. این کیسه های کوچک پر از مایع هستند که به عنوان بالشتک بین مفاصل، ماهیچه ها و تاندون ها عمل می کنند. این بورس ها در قسمت داخلی یا کشاله ران لگن شما قرار دارد و در صورت ملتهب شدن باعث درد قدامی لگن می شود.

بورسیت بیشتر در بین دوندگان یا بازیکنان فوتبال شایع بوده و باعث درد جلوی مفصل ران می‌شود، که ممکن است به جلوی ران یا باسن نیز تابیده یا پخش شود.

کشش فلکسور لگن

کشیدگی لگن به کشش یا پارگی عضله، تاندون نزدیک آن یا هر دو اشاره دارد. عضلات خم کننده ران، مانند عضله ایلیوپسواس یا عضله راست فموریس، اغلب در کشیدگی مفصل ران درگیر هستند.

کشیدگی فلکسور لگن می تواند در اثر استفاده بیش از حد ایجاد شود، همانطور که در مورد دوچرخه سواران یا بازیکنان فوتبال صدق می کند. همچنین ممکن است ناشی از نوعی ضربه باشد، مانند ضربه مستقیم در حین ورزش تماسی. علاوه بر درد جلوی لگن، این فشارها می توانند باعث تورم، محدودیت حرکت و ضعف عضلانی شوند.

استئونکروز لگن

استئونکروز مفصل ران زمانی اتفاق می‌افتد که خون کافی به استخوان لگن نرسد. این منجر به مرگ سلول های استخوانی شده و می تواند مفصل ران را از بین ببرد. اکثریت قریب به اتفاق موارد به دلیل مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی و مصرف بیش از حد الکل است.

علاوه بر درد جلوی لگن و درد کشاله ران که با راه رفتن بدتر می شود، ممکن است درد در ناحیه ران، باسن و یا زانو احساس گردد.

پارگی لابروم لگن

لابروم لگن شما نواری از بافت غضروف مانند است که در اطراف لبه بیرونی حفره لگن قرار دارد. این وضعیت به حمایت از مفصل و عمیق کردن حفره لگن کمک می کند. استفاده بیش از حد یا آسیب به لگن می تواند باعث پارگی لابروم شود که منجر به دردی شود که با تحمل وزن بدتر می شود.

سندرم گیر افتادگی مفصل ران (FAI)

در گیرافتادگی استخوان ران (FAI)، رشد استخوان در اطراف مفصل ران ایجاد می‌شود. این توده‌ها می‌توانند حرکت لگن را محدود کرده و در نهایت باعث پارگی لابروم و آرتروز لگن شوند.

علائم این بیماری شامل درد شدید در ناحیه کشاله ران است که به سمت خارج از لگن منتقل می شود. اغلب، هنگام ایستادن پس از نشستن طولانی مدت درد را احساس می کنید. سفتی و لنگیدن نیز شایع است.

مفصل ران عفونی

این وضعیت بسیار نادرتر است، اما گاهی اوقات مفصل ران ممکن است عفونی شود. این مفصل سپتیک نامیده می شود. علائم آن عبارتند از:

به ندرت، سرطان استخوان ممکن است باعث درد لگن شود. این حالت می تواند سرطانی باشد که از استخوان شروع شده (سرطان اولیه) یا سرطانی باشد که از سایر نقاط بدن گسترش یافته است (متاستاتیک).

معمولاً، درد در طول شب بدتر شده، اما با رشد تومور استخوانی، درد اغلب ثابت می‌ماند. تورم در اطراف ناحیه لگن نیز ممکن است همراه با کاهش وزن و خستگی غیرعادی رخ دهد. شکستگی لگن ممکن است به دلیل ضعیف شدن استخوان ها رخ دهد.

درد جانبی لگن

درد جانبی لگن به درد در کناره ران برخلاف جلو یا پشت باسن اشاره دارد.

بورسیت تروکانتریک

بورسیت تروکانتریک باعث درد شدید جانبی لگن می‌شود که اغلب به سمت پایین ران و زانو پخش می‌شود. درد معمولاً شب هنگام خوابیدن روی لگن آسیب‌دیده، همچنین با فعالیت بدتر می شود، مانند زمانی که در حال راه رفتن یا دویدن هستید.

با گذشت زمان، درد ممکن است به یک درد دردناک عمیق تبدیل شود که در ناحیه بزرگ‌تری از لگن پخش می‌شود. ممکن است متوجه تورم شده یا با پای آسیب‌دیده شروع به لنگیدن کرده باشید.

سندرم ران شکننده

سندرم ران شکننده باعث ایجاد احساس قلقلک یا ترکیدن می شود که احتمالاً همراه با درد جانبی لگن هنگام راه رفتن یا بلند شدن از روی صندلی است. فشار واقعی به دلیل حرکت یک یا چند ماهیچه، تاندون، یا سایر بافت نرم روی یک ساختار استخوانی در لگن است.

یکی از بافت‌های سفت یا تحریک‌شده که معمولاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نوار ایلیوتیبیال است. این مجموعه ای ضخیم از بافت همبند است که از لگن شروع شده و در امتداد بیرونی ران قرار دارد.

این عارضه در افرادی که به ورزش یا فعالیت‌هایی می‌پردازند که باعث خم شدن مکرر لگن می‌شوند، شایع‌تر است. به همین دلیل به این وضعیت “لگن رقصنده” نیز نامیده می شود.

درد پشت لگن

درد پشت لگن در قسمت بیرونی لگن یا ناحیه باسن احساس می شود. این معمولاً به دلیل مشکل در عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌هایی است که مفصل ران را احاطه کرده‌اند، نه خود مفصل واقعی.

کشیدگی عضلات همسترینگ

کشیدگی‌های عضلانی ناشی از پارگی‌های کوچک است که در اثر چرخش یا کشش سریع عضله ایجاد می‌شوند. هنگامی که این اتفاق برای عضلات همسترینگ موجود در اطراف مفصل ران شما رخ می دهد، درد باسن و یا درد در پشت لگن رخ می دهد.

مشکل مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکروایلیاک ستون فقرات زیرین را به لگن متصل می کند. شما از این مفصل دو عدد در هر طرف بدن تان دارید.

مشکلات مختلف مفصل SI، از جمله آرتریت مفصل، عفونت مفصل و آسیب به رباط‌های مفصلی، ممکن است منجر به درد پشت لگن شود. درد تیز یا سوزشی اغلب زمانی که ایستاده اید و یا در حال راه رفتن هستید بدتر شده و ممکن است از لگن و پایین ساق پا پخش شود.

سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس همچنین سندرم گلوتئال عمیق نامیده می شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که عصب سیاتیک (عصب بزرگی که از قسمت پایین کمر شما به باسن و ساق پا منشعب می‌شود) توسط عضله پیریفورمیس تحریک یا فشرده می‌شود. این عضله در عمق باسن، نزدیک بالای مفصل ران یافت می شود.

درد سوزشی یا درد این سندرم معمولاً از ناحیه خلفی لگن و باسن شروع شده و به سمت پایین پشت ران حرکت می کند.

بیماری انسداد آئورتیلیاک

بیماری انسداد آئورتیلیاک به انسداد آئورت، رگ خونی اصلی بدن و شریان های ایلیاک اشاره دارد. این شریان ها از آئورت نزدیک ناف شما منشعب می شوند. انسداد باعث درد و گرفتگی درد در باسن، لگن و یا ران می گردد.

این درد با ورزش بدتر شده و با استراحت کاهش می یابد. این بیماری اغلب به دلیل تصلب شرایین ایجاد می شود که در آن پلاک در دیواره رگ های خونی ایجاد می گردد. این وضعیت باعث می شود که رگ ها به اندازه ای باریک شوند که جریان خون به پاها و کشاله ران مختل شود.

رادیکولوپاتی کمری

گاهی اوقات، درد عصبی که مانند سوزش یا سوزن سوزن شدن بدن است را می توان در داخل یا اطراف مفصل ران احساس کرد، اما در واقع ناشی از یک عصب تحریک شده در قسمت پایین ستون فقرات است. این عارضه که رادیکولوپاتی کمری نامیده می شود، با ام آر آی پایین ستون فقرات قابل تشخیص خواهد بود.

سایر شرایط پزشکی، مانند سنگ کلیه، ممکن است باعث درد لگن شوند، حتی اگر منبع مشکل در لگن شما نباشد. ممکن است نیاز باشد که پزشک شما این احتمالات را رد کند.

درمان درد لگن

درمان درد لگن بستگی به تشخیصی دارد که پزشک شما انجام می دهد. عناصر رایج یک برنامه درمانی شامل خودمراقبتی، دارو درمانی، فیزیوتراپی و جراحی است.

استراتژی های خودمراقبتی

پزشک شما ممکن است تعدادی از استراتژی های خود مراقبتی را توصیه کند. آنها راهی را به شما ارائه می دهند تا نقش فعالی در مدیریت درد لگن خود داشته باشید.

چند نمونه از این استراتژی ها عبارتند از:

داروها

داروهای مختلفی مانند استامینوفن یا یک ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه برای کاهش درد لگن مربوط به تعدادی از شرایط استفاده می شود. این موارد شامل استئوآرتریت و گیرافتادگی استخوان فموراستابولوم می‌شوند. مسکن های مخدر که داروهای قوی‌تری برای تسکین درد هستند، ممکن است برای درمان شکستگی لگن یا مفصل ران عفونی مورد نیاز باشد.

بسته به تشخیص وضعیت شما ممکن است به داروهای دیگری نیز نیاز باشد. یک داروی ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری می تواند برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده شده یا می توان از آنتی بیوتیک های داخل وریدی برای درمان مفصل عفونی استفاده کرد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک بخش کلیدی از درمان بسیاری از علل درد لگن است. این گزینه به منظور بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تحرک در لگن شما است.

فیزیوتراپیست ممکن است از ماساژ، اولتراسوند، گرما و کمپرس سرد برای تسکین التهاب لگن استفاده کند. آنها همچنین ممکن است راهنمایی هایی را در مورد اینکه آیا بازگشت به ورزش یا سایر فعالیت ها بی خطر است یا نه، به شما ارائه دهند.

پیشگیری

ممکن است نتوانید از همه علل درد لگن جلوگیری کنید، اما چندین کار وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از بروز این درد انجام دهید. آنها عبارتند از:

منبع

چنان چه درد لگن برایتان آزار دهنده شده، می توانید با متخصصین ارتوپدی طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post