بیماری بورسیت و تشخیص آن

0
1,667
749344.jpeg alt_text
749344.jpeg caption

بورس ها کیسه های بسیار ظریف بافتی حاوی مایع مفصلی یا همان سینوویال هستند که در اطراف مفصل ها قرار دارند و حرکت تاندون ها بر روی استخوان های مجاور را تسهیل می کنند. به عبارتی مانع از اصطحکاک استخوان ها بر روی یکدیگر می شود. باید به این نکته توجه نمود که کیسه های بورس از مقادیر کمی مایع برخوردارند. بورسیت به معنای التهاب این بورس ها می باشد که می تواند باعث افزایش مایع مفصلی و توده ای شکل شدن آن ها گردیده و دردهای مفصلی را ایجاد می نماید. هر کسی در هر سنی ممکن است این شرایط را تجربه نماید.

دلایل بروز بورسیت

 

بورسیت و درمان آن

یکی از شایع ترین دلایل بروز بورسیت ها فعالیت های شدید بدنی می باشد. این فعالیت ها ممکن است بر اثر انجام حرکات تکراری در ورزش مانند حرکت بیسبال یا حتی بر اثر بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید و نقرس به وجود بیاید. اگر چه عفونت ها، تاندونیت و وجود زائده های استخوانی غیرطبیعی نیز می توانند در ابتلای به بورسیت ها دخیل باشند.

علائم بورسیت

از جمله شایع ترین علائمی که به دنبال بورسیت ها بروز می کند عبارتند از:

• درد و تورم

• کاهش فعالیت های حرکتی مفصل یا همان دامنه حرکتی

• حساسیت به لمس

• درد مفصل حتی در هنگام استراحت

انواع بورسیت

همان طور که گفته شد این شرایط می تواند هر مفصلی را در بدن تحت تاثیر قرار دهد از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• بورسیت شانه

• بورسیت زانو

• بورسیت اطراف مفصل ران و لگن

• بورسیت جلوی زانو یا همان کشکک

• بورسیت زیر کشکک

• بورسیت پشت زانو

راه های تشخیص بورسیت

بعد از بررسی علائم و معاینه بالینی بیمار معمولا از چند روش تصویر برداری برای بررسی سایر علل احتمالی استفاده می شود. از این روش ها می توان به رادیو گرافی برای رد احتمال شکستگی و سایر بیماری های احتمالی استخوانی و MRI برای تایید تشخیص بورسیت نام برد. 

درمان بورسیت

در بیشتر موارد می توان بورسیت ها را با روش های خانگی و به کمک کمپرس سرد و استفاده از مسکن های ضد التهابی تا حدودی بهبود بخشید. بهتر است هم زمان با این روش ها از به کارگیری محل آسیب دیده و دچار التهاب شده اجتناب گردد. اگر این دردها طی مدت چند هفته از بین رفتند بهتر است یک چکاب توسط پزشک صورت گیرد. لازم به ذکر است در مواردی که علت بورسیت مواردی غیر از آسیب های بدنی و ورزشی باشند بهتر است علت ایجاد کننده آن تحت درمان قرار گیرند. به عنوان مثال در موارد عفونت درمان های آنتی بیوتیکی برای از بین بردن آن تجویز خواهند شد. تزریق داروهای استروئیدی به مفصل، تخلیه مایع اضافه جمع شده در محل مفصل و یا فیزیوتراپی هم در تسریع روند بهبودی می توانند کمک کننده باشند.  گاهی اوقات درمان های گفته برای رفع مایع اضافه انباشته شده در محل بورس ها موثر نبوده و فرد برای بهبود وضعیت بورسیت باید تحت درمان های جراحی برای خارج نمودن این کیسه ها قرار بگیرد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید