آرتریت مفصل ران یا التهاب مفاصل ران

0
6,049
334698.jpeg alt_text
334698.jpeg caption

اگر شما دارای درد یا کشیدگی و مشکل در حرکات چرخشی یا مفاصل خود باشید ممکن است دچار التهاب یا آرتریت مفاصل شده باشید. بیشتر موارد آرتریت سبب درد و تورم در مفاصل می شوند. مفاصل محل هایی هستند که دو استخوان به همدیگر می رسند مانند آرنج و زانو. در طول زمان مفاصل متورم ممکن است به شدت آسیب ببینند. برخی از انواع آرتریت می تواند مشکلاتی در اندام ها مانند پوست و چشم ایجاد کند. مفصل ران یا هیپ یکی از بزرگترین مفاصل بدن می باشد که ممکن است دچار آرتریت گردد.

انواع آرتریت

قبل از این که به انواع آرتریت بپردازیم بهتر است به این نکته اشاره داشته باشیم که دو نوع دسته بندی کلی برای بیماری آرتریت وجود دارد، آرتریت تحلیل برنده مانند استئو آرتریت و یا آرتریت های از نوع التهابی مانند آرتریت روماتوئید. ولی می توان گفت که علائم در همه آن ها تقریبا به یک اندازه مشترک است. انواع التهابات مفاصل شامل: 

• التهاب استخوان که رایج ترین نوع التهاب مفاصل است. اغلب در اثر افزایش سن و ضربه ایجاد می شود.

• بیماری های التهاب مفاصل که در اثر بیماری های خود ایمنی بروز می کنند، زمانی که سیستم ایمنی به اشتباه به سلولهای سالم بدن حمله می کند. آرتریت روماتویید رایجترین نوع این التهابات می باشد. 

• آرتریت جوانی نوعی است که در بچه ها رخ می دهد.

• آرتریت عفونی که عفونتی است که از سایر بخش ها به مفاصل منتقل می شود. 

• آرتریت پسوریاتیک که افراد دارای پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد. 

• نقرس حالت شدید التهاب آرتریت می باشد که زمانی ایجاد می شود که اسید اوریک زیادی در خون تولید شود. اغلب در انگشت بزرگ پا شروع می گردد. 

علائم آرتریت

بخش عمده ای از علائم این بیماری به درد، سفتی و تورم مربوط به محل مفصل ها می باشد. ولی باید توجه داشت که بسته به محل مفصل التهابی این دردها ممکن است بخش یا اندام خاصی را تحت تاثیر قرار داده و یا علائم منتشری را از خود بروز دهند. به عنوان مثال در آرتریت مفصل ران علائمی هم چون موارد زیر بروز می کند:

• درد در ناحیه کمر، باسن و کشاله ران

• دردهایی که شبیه به درد سیاتیک بروز می کنند

• دردهایی شبیه به آرتروز مفصلی

علل آرتریت ران

 

التهاب مفاصل

نمی توان علت دقیقی را به این بیماری اطلاق نمود ولی مهم ترین علت ابتلا به این بیماری افزایش سن می باشد و از سایر عوامل ابتلا به این بیماری می توان به گزینه های سابقه خانوادگی، آسیب قبلی به مفصل ران، اضافه وزن و مشکلات و بیماری های مادرزادی مفصل ران اشاره نمود. 

 تشخیص آرتریت ران

معمولا اولین مرحله در تشخیص آرتریت ران یک معاینه بالینی می باشد. در معاینه بالینی معمولا پزشک نقاط دردناک مربوط به مفصل ران را تحت فشار و بررسی قرار می دهد. محدودیت های حرکتی مانند بلند شدن و نشستن و یا حتی انجام ساده ترین فعالیت ها مانند بستن بند کفش در چنین مواردی با درد همراه می گردد. معمولا با حرکت صدای خش خش از مفاصل ایجاد شده و در راه رفتن افراد نیز اختلالاتی مشاهده می گردد. گاهی اوقات تصویر های رادیوگرافی نیز برای تشخیص دقیق تر تجویز می گردد. 

درمان آرتریت ران

مهم ترین گزینه های درمانی برای آرتریت شامل تغییر سبک زندگی می باشند. تغییراتی هم چون کم کردن فشار وارده به مفصل ران، کاهش وزن، فیزیوتراپی، استفاده از داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها و در موارد بسیار شدید جراحی معمولا گزینه های درمانی محسوب می گردند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید