Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

ریزش موی ناشی از تیروئید

بیماری‌های تیروئیدی زمانی ایجاد می‌شوند که غده تیروئید کمتر یا بیشتر از معمول هورمون‌های مخصوصش را ترشح کند. در متن پیش رو قصد داریم ریزش موی ناشی از تیروئید را بررسی کنیم.

هایپوتیروئیدی یا کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید کمتر از حد طبیعی هورمون‌های تیروئیدی را ترشح کند؛ علائم کم‌کاری تیروئید از افزایش وزن تا خستگی متغیر است. هایپرتیروئیدی یا پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید بیش از حد هورمون ترشح کند و علائم آن از افزایش وزن تا عصبی شدن متغیر است.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئیدی تا سال‌ها یا ماه‌ها پس از ابتلا متوجه بیماری خود نمی‌شوند.

در این مقاله می‌خوانید:

چه ارتباطی بین تیروئید و مشکلات مو وجود دارد؟

بیماری‌های تیروئیدی درصورتی که پیشرفت کنند و درمان نشوند، می‌توانند درنهایت منجر به ریزش مو شوند. برای این که ارتباط بین مشکلات تیروئیدی و ریزش مو را به خوبی متوجه شوید، لازم است که مراحل رشد مو را بدانید:

  1. رشد مو از ریشه و از فولیکول مو بر روی پوست سر آغاز می‌شود.
  2. عروق پوست سر به فولیکول‌ها خونرسانی کرده و موجب رشد مو می‌شوند
  3. مو درنهایت رشد می‌کند و از پوست بیرون می‌زند. این مو از لابه‌لای غدد چربی عبور می‌کند تا صاف و درخشنده شود.
  4. مو برای مدتی رشد می‌کند اما با شروع یک چرخه جدید، رشدش متوقف شده و می‌ریزد.

نازک شدن و یا ریزش مو

زمانی که ترشح هورمون‌های تیروئیدی یعنی T3 و T4 مختل می‌شود، می‌تواند مراحل مختلف رشد مو را تحت تاثیر قرار دهد و درنهایت منجر به نازک شدن و یا ریزش مو شود.

پیشنهاد مطالعه: اسکن تیروئید

آلوپسی آرائاتا یک بیماری خودایمنی است که اغلب در همراهی با بیماری‌های تیروئیدی دیده می‌شود. این بیماری باعث گسترش مناطق پراکنده‌ای از ریزش مو بر روی سر می‌شود و در درازمدت می‌تواند منجر به کچلی شود.

از جمله سایر بیماری‌هایی که می‌توانند با مشکلات تیروئیدی همراهی داشته و باعث ریزش مو شوند می‌توان به بیماری لوپوس (SLE) و سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اشاره کرد.

علاوه بر این برخی داروهایی که در درمان مشکلات تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرند مثل متی مازول و PTU ، می‌توانند درنهایت منجر به ریزش مو شوند.

علائم ریزش موی ناشی از مشکلات تیروئیدی

فراموش نکنید ریزش مو تا حدی طبیعی است؛ ممکن است هر فرد در طول روز بین 50 الی 100 عدد از موهایش بریزد. این موها با موهای تازه رشدیافته جایگزین می‌شوند.

با این حال افراد مبتلا به ریزش مو به راحتی موهایشان با کشیدن توی دست می‌آید. این ریزش مو در موهای سر واضح‌تر است اما ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن مشاهده شود.

معمولا ریزش مو به تنهایی علامتی از مشکلات تیروئیدی نیست؛

سایر علائم کم‌کاری تیروئید:

سایر علائم پرکاری تیروئید:

زنان مبتلا به مشکلات تیروئیدی ممکن است دچار بی‌نظمی پریود شوند.

درمان ریزش موی ناشی از تیروئید

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر ریزش مو

موارد خفیف اغلب باعث ریزش مو نمی‌شوند؛ با این وجود لازم است توصیه‌های درمانی پزشکتان را به دقت دنبال کنید تا بیماری تحت کنترل باشد. خبر خوب این است که ریزش موی ناشی از تیروئید موقتی است و به محض آغاز درمان علائم بهبود می‌یابند.

درمان‌های دارویی رایج:

درمان‌های طبیعی و خانگی برای ریزش مو

درکنار درمان‌های رایج، درمان‌های خانگی زیادی دردسترس هستند که می‌توانید با انجام آن‌ها به بهبود علائم ریزش مو کمک کنید:

سطوح فریتین بیانگر میزان ذخیره‌ای آهن است؛ پایین بودن سطح فریتین با ریزش مو مرتبط است.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که بیماری‌های تیروئیدی با کاهش سطح آهن در بدن مرتبط هستند؛ از این رو بهتر است سطح فریتین خونتان را چک کنید و در صورت کمبود اقدام به درمان با مکمل‌های آهن کنید.

کمبود مواد مغذی ضروری حتی بدون مشکلات تیروئیدی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. کمبود مواد زیر به ویژه می‌تواند منجر به ریزش مو شود:

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند در کمک به کاهش علائم موثر باشند؛ با این حال مراقب باشید که مصرف بیش از حد مکمل‌ها هم می‌تواند خود باعث ایجاد عارضه شود.

رژیم غذایی مناسب کلید سلامتی است. درصورتی که به دلیل ابتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان با لووتیروکسین هستید، بهتر است مصرف غذاهای غنی از کلسیم را حداقل با 4 ساعت فاصله از مصرف دارو بخورید. رعایت این نکته به جذب بهتر دارو کمک می‌کند.

غذاهای فرآوری‌شده مثل شکر، گوشت قرمز و فست‌فودها، الکل و کافئین می‌توانند واکنش‌های التهابی در سطح بدن را بیشتر کنند که خود درنهایت می‌تواند عملکرد غده تیروئید را مختل کند.

زنجبیل و زردچوبه دو ماده غذایی هستند که خواص ضدالتهابی دارند و می‌توانند به بهبود عملکرد سیستم هورمونی بدن کمک کنند. غده تیروئید هم بخشی از سیستم هورمونی بدن است و بهبود عملکرد آن می‌تواند درنهایت منجر به فعالیت بهتر غده تیروئید شود. سعی کنید از زردچوبه و زنجبیل در غذاهایتان استفاده کنید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان که علائم کم‌کاری یا پرکاری تیروئید را داشتید لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از پرسیدن شرح حال و معاینه فیزیکی برای شما آزمایش خون درخواست می‌کند تا سطح هورمون‌هایتان را ارزیابی کند.

براساس سطح هورمون‌ها پزشک تشخیص می‌دهد که شما به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستید یا خیر. بدون دریافت درمان مناسب علائم می‌تواند بدتر شود.

جمع بندی

پیش از این که آغاز به درمان ریزش مو در منزل کنید لازم است به پزشک مراجعه کنید. مشکلات تیروئیدی اغلب تا زمانی که پیشرفت نکرده و جدی نشده اند نمی‌توانند منجر به ریزش مو شوند.

ریزش مو ممکن است علامتی از یک بیماری دیگر باشد؛ همچنین ممکن است به دلیل عوارض ناشی از مصرف یک داروی خاص باشد. ممکن است لازم باشد در کنار درمان‌های خانگی دارو هم مصرف کنید تا درنهایت بهترین نتیجه را دریافت کنید.

ریزش مو اغلب به دنبال دریافت درمان مناسب متوقف می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص پوست، مو و زیبایی ما مشاوره بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)