Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

هنگام تشنج کودکان چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

642497.jpeg caption

یکی از بیماری هایی که در والدین کودکان باعث ایجاد نگرانی می شود و هنگام وقوع اضطراب زیادی را در والدین ایجاد می کنید، تشنج است. بسیاری از کودکان این حالت را حداقل یکبار در طول عمر خود تجربه میکنند. این کودکان معمولا از هوش و عملکرد کاملا نرمال برخوردارند و نیاز به مراقبت خاصی ندارند .

تشنج چیست؟

تشنج بروز حرکات غیرطبیعی در کودک ناشی از فعالیت غیر طبیعی تعدادی از نورون ها و تغییر در فعالیت الکتریکی مغز می باشد که می تواند به شکل های مختلفی بروز پیدا کند. شایعترین شکل تشنج در کودکان تشنج در همراهی با تب است که معمولا پایان خوبی دارد.

انواع تشنج کدامند؟

تشنج در کودکان ممکن است همراه با تب یا بدون تب باشد. تشنج با تب شیوع بالایی دارد و از سن شش ماهگی ممکن است اتفاق بیفتد ولی بعد از 6 سالگی احتمال بروز آن کم می شود. علت تب بروز عفونت در قسمتی از بدن است که ممکن است از یک عفونت ساده مثل عفونت گوش تا عفونت خطرناکی مثل مننژیت متفاوت باشد. در این تشنج با وجود تظاهرات ترسناکش و نگرانی زیاد والدین معمولا آسیبی به مغز وارد نمی شود، معمولا مدت زمان ان کمتراز 5 دقیقه است و نیازی به مصرف داروی ضد تشنج وجود ندارد. گاهی تب قبل از بروز تشنج اتفاق می افتد و گاهی بعد از رخ دادن تشنج بدن کودک شروع به داغ شدن می کند .

نکات مهم تب و تشنج

در تب و تشنج مهمترین نکته پیدا کردن منشا تب است. تشنج بدون تب در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و علل مختلفی از جمله اختلال ساختار مغز تا اختلالات الکترولیتی وآزمایشگاهی و گاهی علل ژنتیکی دارد.

انواع مختلف شکل های بروز تشنج

تشنج ممکن است بصورت خیرگی و در حد چند ثانیه باشد و والدین کودک متوجه وقوع ان نشوند، این حالت گاهی فقط باعث جاافتادن های لحظه ای کودک از دروس مدرسه می شود . گاهی تشنج با حرکات غیر طبیعی چشم ها به یک سمت یا به بالا بروز می کند. گاهی تشنج باعث از دست دادن هوشیاری و افتادن کودک روی زمین می شود. برخی اشکال تشنج با حرکات غیر طبیعی بدن همراه است که ممکن است فقط یک اندام یا همه اندام هارا درگیر کند. کودک دچار حرکات پرشی در اندام ها می شود و بدن شروع به لرزش می کند.هنگام تشنج ممکن است لب های کودک سیاه شوند و فک کودک قفل شود. در کنار این حرکات کودک ممکن است بی اختیاری ادراری نیز پیدا کند .

 

 

هنگام تشنج کودک چه باید کرد ؟

نکات قابل اهمیت جهت پیشگیری از تشنج

در صورتی که کودک تحت درمان دارویی قرار گرفته داروها را همیشه همراه داشته باشید و به موقع در اختیار کودک دلبندتان قرار دهید. هیچگاه خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید. در مورد برخی داروهای ضد تشنج که بصورت شربت تجویز می شوند حتما باید به درستی قبل از مصرف شیشه تکان داده شود زیرا درغیر اینصورت غلظت دارو در ته شیشه بیشتر خواهد شد و ممکن است اثردهی دارو را کاهش داده و حتی گاهی باعث بروز مسمومیت در کودک می شود.

در کودکانی که سابقه تب و تشنج دارند والدین باید هربار کودک تب می کند سریعا با استفاده از دارو و تن شویه و مصرف مایعات خنک دمای بدن کودک را به دمای نرمال برسانند زیرا تب عاملی برای مستعد کردن کودک به تشنج است. به یاد داشته باشید حتی در صورتی که کودک دلبند شما داروی ضد تشنج استفاده می کند تب کودک باید کنترل شود زیرا تب آستانه بروز تشنج در سلول های مغزی را پایین می اورد و داروهای ضد تشنج تاثیری در کاهش دمای بدن کودک ندارند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post