Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

علت سفید رنگ شدن ادرار چیست؟

سفید رنگ شدن ادرار می تواند یک وضعیت ناراحت کننده به حساب بیاید، به ویژه هنگامی که شخص علت آن را نداند. برخی از موارد کف دار و سفید رنگ شدن ادرار خطرناک نیستند، چرا که ممکن است در هنگام تخلیه سریع ادرار به طور موقت رخ دهند.

ادرار طبیعی چه رنگی است؟

رنگ طبیعی ادرار شفاف و به رنگ زرد روشن است، اما ادرار به دلایل مختلفی ممکن است کدر به نظر برسد. با این حال، زمانی که ادرار سفید رنگ یا به طور مداوم کدر، مه آلود یا شیری باشد، به طور کلی نشان دهنده یک وضعیت غیرطبیعی است و از علائم یک بیماری، اختلال یا شرایط زمینه ای است.

ادرار ابری می تواند به دلیل شرایط مختلفی از جمله ترشحات واژن، بیماری های مقاربتی، کم آبی، برخی اختلالات خود ایمنی و همچنین عفونت، التهاب یا سایر شرایط دستگاه ادراری (کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار) ایجاد شود. ادرار سفید رنگ همچنین می تواند ناشی از بیماری هایی باشد که علاوه بر دستگاه ادراری، سایر سیستم های بدن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. این موارد شامل دیابت، پره اکلامپسی و بیماری های قلبی می شود.

کدر بودن ادرار می تواند در همه گروه های سنی و جمعیتی رخ دهد و ممکن است با علائم بیشتری مانند بوی بد ادرار و سوزش ادرار همراه گردد.

در بعضی موارد، کدر شدن ادرار می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای جدی یا تهدید کننده حیات مانند پیلونفریت و سپسیس ادراری باشد. در صورتی که به طور مداوم ادرار مه آلود را تجربه می کنید، بهتر است سریعا به دنبال مراقبت های اورژانس پزشکی باشید. تشخیص و درمان به موقع علت زمینه ای خطر عوارض جدی یا تهدید کننده حیات مانند نارسایی کلیه و شوک را کاهش می دهد.

اگر ادرار شیری رنگ دارید و علائمی مانند تب بالا، درد شکم یا پهلو، ادرار خونی یا تغییرات سطح هوشیاری تجربه می کنید، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

علائم همراه با ادرار سفید رنگ

ادرار سفید رنگ ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که بسته به بیماری زمینه ای، اختلال یا شرایط متفاوت است. این علائم می تواند نشات گرفته از مجاری ادراری (کلیه ها، حالب، مثانه و مجرای ادرار)، سیستم تولید مثل، سیستم غدد درون ریز، سیستم قلبی عروقی و سایر اندام ها و سیستم های بدن باشد.

علائم احتمالی مجاری ادراری

علائم دستگاه ادراری که می تواند با ادرار سفید رنگ رخ دهد شامل موارد زیر خواهد بود:

علائم احتمالی مرتبط با سایر سیستم های بدن

علائم مرتبط با سایر اندام ها یا سیستم های بدن که می توانند با کدر شدن ادرار ایجاد شوند عبارتند از:

علائم خطرناک سفید رنگ شدن ادرار

در بعضی موارد، کدر بودن رنگ ادرار می تواند با علائمی بروز کند که ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی یا تهدید کننده حیات باشد که باید فوراً در شرایط اضطراری ارزیابی شود. برخی از این علائم عبارتند از:

علت سفید رنگ شدن ادرار

سفید رنگ شدن ادرار اغلب به دلیل عفونت، التهاب یا سایر شرایط دستگاه ادراری (کلیه ها، حالب، مثانه و مجرای ادرار) یا اندام های تولید مثل ایجاد می شود. مقدار کمی خون در ادرار که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست نیز می تواند باعث کدر شدن ادرار شود.

کدری ادرار همچنین می تواند به دلیل بیماری های سایر نقاط بدن و بیماری های دفع کننده پروتئین در ادرار رخ دهد، که در صورت وجود در سطح بالا می تواند ادرار کدر رنگ ایجاد کند. این موارد شامل دیابت، بیماری قلبی و پره اکلامپسی می شود.

علت تکرر ادرار سفید رنگ

برخی از دلایل مرتبط با دستگاه ادراری و سیستم تولید مثلی می تواند باعث سفید رنگ شدن ادرار شود که این موارد عبارتند از:

سایر دلایل کدر شدن رنگ ادرار

سفید رنگ شدن ادرار می تواند ناشی از بیماری ها و شرایط سایر اندام ها و سیستم های بدن باشد از جمله:

عوارض احتمالی سفید رنگ شدن ادرار

عوارض مرتبط با سفید رنگ شدن ادرار بسته به بیماری زمینه ای، اختلال یا شرایط دیگر، متفاوت خواهد بود. عوارض بیماری های درمان نشده یا کنترل نشده از قبیل دیابت و عفونت کلیه می تواند جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشد. پس از شناسایی علت اصلی، می توانید با پیروی از برنامه درمانی مناسب خود، خطر ابتلا به برخی عوارض جدی را به حداقل برسانید. با گذشت زمان، دلایل اصلی ادرار کدر می تواند منجر به عوارض جدی از جمله:

منبع

چنانچه علائم دیگری را همراه با سفید رنگ شدن ادرار تجربه می کنید، بهتر است با کمک سامانه نوبت دهی دکتر آنلاین با متخصصین اورولوژی طبینجا در این باره صحبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)