13 علت بوی بد ادرار در شرایط مختلف

1
50,362
بوی بد ادرار

آیا تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده که با بوی بد ادرار خود مواجه شوید؟ شاید گمان کنید که این بوی ناخوشایند ناشی از عفونت مجاری ادراری شماست اما همیشه به همین منوال نیست.
اگر چه ادرار طبیعی هم دارای بو است اما در برخی موارد هم این بو می تواند حاکی از اتفاق جدی تری در بدن شما باشد. در ادامه شما را با دلایل بوی بد ادرار بیشتر آشنا می کنیم.

علت بوی بد ادرار

1. کمبود آب بدن

عدم مصرف مقادیر کافی آب یکی از شایع ترین دلایل بوی بد و رنگ تیره ادرار است. در واقع ادرار ترکیبی از آب و مواد زائد است که در هنگام کم آبی، نسبت مواد زائد در مقایسه با آب مقادیر کمتری شده و به ایجاد این بوی ناخوشایند دامن می زند. می توانید با بررسی رنگ ادرار خود، کمبود آب بدن تان را تأیید کنید. اگر رنگ ادرار بصورت زرد پر رنگ یا حتی نارنجی تیره باشد، احتمالاً باید آب مصرفی خود را بالا ببرید. اما اگر رنگ ادرار شما بصورت رنگ زرد شفاف باشد، نشان دهنده کافی بودن میزان آب بدن تان بوده و باید دلیل بد بو شدن ادرار خود را در موارد دیگری جستجو کنید.

2. رژیم غذایی کتو

کتو شامل رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، چربی بالا با پروتئین سنگین است که به منظور کاهش وزن مصرف می شوند. این مواد بدن را وادار به استفاده از چربی ها به عنوان گزینه های مصرفی انرژی می کنند. یک رژیم غذایی کتو باعث ایجاد کتوز در بدن شده که یک حالت متابولیکی و نشان از تجزیه چربی ها در بدن دارد. در طی این حالت، ادرار و نفس شما ممکن است با بوی ناخوشایندی همراه باشد. یکی از دلایل بوی بد ادرار در اول صبح و در طی روزه داری ممکن است به دلیل ناشتایی باشد.

3. خوردن غذاهای خاص

مارچوبه به دلیل ایجاد بوی بد ادرار مشهور است. اما اگر این سبزیجات بوی ناخوشایندی در ادرار شما ایجاد نمی کنند، این نیز طبیعی است چرا که هرکسی غذا را به گونه ای متفاوت هضم می کند و بعضی از افراد حتی با وجود مصرف آن نیز، تغییری در ادرار خود احساس نمی کنند. به احتمال زیاد این شرایط به این دلیل رخ می دهد که بدن آنها فاقد آنزیمی است که برای تجزیه کامل آنها مورد نیاز است. اما برخلاف این افراد، سایرین قادرند ماده ای به نام متابولیت گوگرد تولید کنند که می تواند به ادرار بوی گوگرد یا آمونیاک بدهد.

اما مواد غذایی دیگری مانند جوانه بروکسل، پیاز، سیر، کاری، ماهی قزل آلا و الکل نیز می توانند تأثیر مشابهی داشته باشند. سعی کنید هنگام خوردن غذاهایی که باعث بد بو شدن ادرار می شوند، مقدار زیادی آب بنوشید. این کار باعث رقیق شدن ادرار شما می شود تا بوی بد آن، چندان قابل توجه نباشد.

4. نوشیدن قهوه

عادت به نوشیدن قهوه ممکن است باعث بدبو شدن ادرار بدن شما شود. متابولیت های قهوه یا محصولات جانبی که از تجزیه قهوه در بدن شما ایجاد می شوند، می توانند بوی ادرار را تولید کنند. البته همانطور که قبلاً گفتیم، این حالت در مورد همه افراد صدق نمی کند. بنابراین اگر بعد از نوشیدن فنجان قهوه هرگز متوجه بوی بد نشده باشید، احتمالاً نسبت به این قاعده مستثنی هستید.

بهتر است بدانید که قهوه همچنین ماده ادرار آور است، به این معنی که مجبور به تخلیه بیشتر ادرار می شوید و این کار مایعات و سدیم بیشتری را از بدنتان خارج می کند. داروهای ادرار آور می توانند باعث کمبود آب بدن شوند، بنابراین علاوه بر بوی بد ناشی از این متابولیت های قهوه، ممکن است در ادرار شما بوی نامطبوعی به استشمام برسد که به علت بالا رفتن غلظت بیش از حد معمول این مواد است. می توانید بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید تا حد امکان از کم آبی بدن جلوگیری شود.

5. بوی بد ادرار و درد کلیه

عفونت مجاری ادراری (UTI) زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها از طریق مجرای ادرار وارد سیستم ادراری شما شده و سپس در مثانه شروع به تکثیر کنند. این باکتری ها البته قادرند تا ادرار بد بویی را ایجاد کنند. به این نکته توجه کنید که اگر به عفونت ادراری مبتلا باشید، علائم شما بیش از بوی بد ادرار است. همین باکتری ها می توانند به تکرر ادرار در شما دامن زده و علائم دیگری مانند سوزش ادرار یا حتی ادرار سفید یا کدر یا حتی خون آلود را ایجاد کنند.

6. عفونت مخمری

مخمرها میکروارگانیسم هایی است که به طور طبیعی در قسمت های مختلف بدن از جمله واژن زندگی می کنند. اما هنگامی که رشد مخمرها از کنترل خارج شود، می تواند باعث ایجاد عفونت شود. عفونت های مخمری در واژن رخ می دهد، اما از آنجا که مجرای ادرار بسیار به دهانه واژن نزدیک است، ادرار شما ممکن است از عفونت همسایه مجاور خود رایحه ای بگیرد. همانند عفونت ادراری، عفونت مخمری معمولاً با علائم دیگری مانند خارش، قرمزی، ورم واژن و مجرا و ترشحات سفید ضخیم همراه است.

7. عفونت مقاربتی

برخی از عفونت های منتقله از راه جنسی STI ها ممکن است باعث یوریتیدیت یا التهاب مجرای ادراری شوند. هر عاملی که باعث التهاب یا تحریک این منطقه شود به طور بالقوه می تواند با باکتری یا چرک یا خونریزی همراه باشد که می تواند باعث تغییراتی در بوی ادرار شود. کلامیدیا، تریکومونیازیس و سوزاک، STI هایی هستند که معمولاً باعث التهاب مجاری ادراری می شوند. حتی اگر یکی از عوامل عفونت مقاربتی باعث یورتریت نشود، ادرار می تواند بوی ناشی از تحریک واژن را بگیرد.

8. سنگ کلیه

یکی از شاخص ترین علائمی که با سنگ کلیه بروز می کند دردی است که هر کسی که به آن مبتلا باشد از شدت آن باخبر خواهد بود. سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که نمک و سایر مواد معدنی موجود در ادرار بهم می چسبند و این رسوبات کلیه مانند سنگ سخت در می آیند. آنها می توانند به اندازه دانه های شنی ریز یا به اندازه تکه های شن کامل درآیند. سنگ کلیه می تواند باعث تجمع باکتری ها شده و منجر به عفونت یا گاهی خونریزی شود، از طرفی این شرایط می تواند تغییراتی را در بوی ادرار ایجاد کند.

سایر علائم سنگ کلیه شامل درد پشت، درد پهلو یا کشاله ران، حالت تهوع یا استفراغ، تکرر ادرار، خون در ادرار، درد همراه با ادرار و تب است. به این نکته توجه کنید که سنگ کلیه به خودی خود هرگز باعث ادرار بدبو نخواهد شد مگر در موارد خاص.

9. دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده باشند، معمولا ترکیبات قندی از طریق ادرار خود تخلیه می کنند. این شرایط به این دلیل رخ می دهد که بدن مبتلایان به دیابت نمی توانند قند خون را به روش افراد سالم پردازش کنند و گلوکز مازاد خون باید از طریق ادرار از بدن دفع شود. زمانی که قند اضافی در ادرار خود داشته باشید، بوی شیرین و میوه ای از ادرار خود حس خواهید کرد. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده احتمالاً فوریت دفع یا تکرار ادرار افزایش یافته ای را تجربه خواهند کرد، چرا که این قند مثانه را تحریک می کند.

10. ویتامین ها

بسیاری از افراد پس از مصرف ویتامین ها بوی ادرار خود را متفاوت از حالت قبل حس می کنند. به همین ترتیب برخی افراد پس از خوردن برخی غذاها بوی ادرار متفاوتی را تشخیص می دهند. اما اگر به این نتیجه برسید که یک ویتامین باعث ایجاد این بوی بد ادرار در شما شده پس جای نگرانی نخواهد بود. زمانی که ویتامین ها اندکی بیش از میزان مورد نیاز بدن باشند اغلب از طریق ادرار دفع خواهند شد. ویتامین های خانواده ب و کولین از این دست مواد هستند.

11. بستری شدن در بیمارستان

اگر بوی ادرار شما مانند فلز باشد، ممکن است به عفونت سودوموناس مبتلا شده باشید. این عفونت ها معمولاً در بیماران بستری در بیمارستان یا خانه سالمندان اتفاق می افتد زیرا باکتری های عامل آن در چنین محیط هایی قادر به رشد هستند. افراد بیمار یا سالخورده با سیستم ایمنی ضعیف به ویژه حساستر هستند.

12. استفاده از سوند ادراری

افرادی که از کاتتر و کیسه های تخلیه ادرار استفاده می کنند ممکن است از بوی بد ادرار در محفظه خود شکایت کنند. بهتر است بدانید که این حالت اصلا خطرناک نیست و تنها ماهیت یک نمونه ادرار غیر استریل است. شما می توانید از یک آسپرین در کیسه خود استفاده کنید چرا که اسید سالیسیلیک بوی بد را خنثی کرده و از بین می برد. اگر این بو همچنان ادامه پیدا کرد یا ادرار شما کدر شد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

13. بوی ادرار در بارداری

در دوران بارداری زنان، هورمون بارداری به نام hCG افزایش می یابد. این افزایش می تواند باعث بوی شدید ادرار شود. این امر به ویژه در اوایل بارداری بیشتر صدق می کند. با این حال، زنان همچنین در دوران بارداری از حس بویایی قویتری برخوردار هستند که می توانند بوی شدید ادرار را گزارش کنند.

منبع

اگر تجربه بوی بد ادرار برای شما آزار دهنده است می توانید در این باره با متخصصین اورولوژی طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. با سلام مدتیست که ادرار من نارنجی تیره گاهی کف دار و بوی تندی شبیه بوی دود غذاهای دودی رو میده البته من از غذاهای دودی استفاده نمیکنم ‌گاهی پهلو درد دارم البته خیلی کم آب مصرف میکنم ‌دارو های فشارخون استفاده میکنم واز قرص منیزویم استفاده میکنم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید