هفته دوازدهم بارداری (هفته دوازدهم حاملگی)

0
178
هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم بارداری، رحم شروع به حرکت به سمت بالا می‌کند. در واقع از لگن خارج شده و در بالای استخوان اندام تناسلی قرار می‌گیرد. در این زمان، با رشد رحم، ظاهر بدن نیز تغییر می‌کند. در این مطلب، جزئیات تغییرات بدن مادر، عوارض بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفته‌ی ۱۲ بارداری بررسی خواهند شد.

تغییرات بدن و زندگی در هفته دوازدهم

احتمالاً در هفته‌های گذشته تغییراتی در پوست خود مشاهده کرده‌اید. شاید پوست شما به شکلی مشابه دوران نوجوانی جوش زده و پوسته پوسته شده باشد. اما نگران نباشید، این تغییرات فقط ناشی از تغییرات هورمونی است و به زودی رفع خواهد شد. بالا بودن میزان پروژسترون در دوران بارداری باعث بروز آکنه می‌شود.

همچنین ممکن است پوست شکم‌تان خشک شده باشد، این امر به علت کشیده شدن پوست در این منطقه است. برخی از خانم‌ها معتقدند که در دوران بارداری پوستشان بهتر از همیشه است و در چهره‌شان حالتی گلگون و طبیعی ایجاد می‌شود. همچنین گردش خون در بدن افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود چهره‌تان روشن و پرجنب و جوش شود.

از این هفته به بعد می‌توانید احساس سرخوشی کنید. سطح انرژی شما شروع به بازگشت به حالت طبیعی خود می‌کند. بسیاری از خانم‌ها می‌گویند که حس می‌کنند مثل قبل در پوست خود نمی‌گنجند و این فقط به خاطر این است که زمان طولانی را با حالت تهوع سپری کرده‌اند. احتمالاً از هفته دوازدهم بارداری به بعد خودتان را آرام‌تر و آسوده‌تر حس خواهید کرد. 

همچنین خطر سقط جنین به طور قابل توجهی کاهش یافته و بسیاری از زوج‌ها فکر می‌کنند که این زمان مناسبی برای اعلام شادی خود درباره انتظار تولد یک نوزاد است.

عوارض هفته دوازدهم بارداری

بسیاری از ناراحتی‌های شما در سه ماهه اول بارداری، طی هفته 12 رو به کاهش است. همچنین شاید متوجه شوید بیشتر از قبل تکرار ادرار داشته باشید. با این حال برخی عوارض همچنان وجود دارند و حتی ممکن است شدت یابند. این موارد شامل یبوست، خستگی، تهوع، سردرد، تکرار ادرار و حساسیت پستان‌ها هستند. 

مراقبت‌های پزشکی هفته دوازدهم بارداری

مراقبت‌های پزشکی لازم در هفته دوازدهم بارداری مشابه هفته 11 است و موارد زیر باید در یکی از هفته‌های 11 تا 14 بارداری انجام شود:

حفظ بهداشت دهان و دندان: خونریزی لثه‌ها در هفته دوازدهم بارداری امکان‌پذیر است. بنابراین، بهتر است بهداشت دهان و دندان را قبل از بارداری شروع کرده و طی این مدت آن را رعایت کنید. در دوران بارداری حداقل یک بار به دندانپزشک خود، مراجعه کنید.

آزمایش غربالگری در سه ماهه اول بارداری: از هفته‌های 11 تا پایان هفته 13 بارداری، ممکن است یک سونوگرافی برای ارزیابی مایع شفاف پشت گردن جنین یا سونوگرافی NT انجام شود. همچنین، توصیه می‌شود که خانم‌های باردار آزمایش خون نیز انجام دهند تا اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون، تریزومی ۱۸ و اسپینا بیفیدا را بررسی کنند. 

مجموع این دو آزمایش، غربالگری سه ماهه اول بارداری نام دارد. آزمایش دیگری که در شرایط خاص ممکن است در هفته های 11 تا 14 بارداری به خانم‌ها توصیه شود، نمونه برداری از پرزهای جفتی یا CVS است. این آزمایش برای تمام زنان باردار الزامی نیست و پزشک در شرایط خاص آن را تجویز خواهد کرد.

خودمراقبتی در هفتۀ دوازدهم بارداری

برای جلوگیری از یبوست در طول هفته دوازدهم بارداری، توصیه می‌شود به رژیم غذایی خود توجه بیشتری کنید. می‌توانید با مصرف مایعات بیشتر، مواد غذایی فیبردار و همچنین اطمینان حاصل کردن از دریافت تمام مواد غذایی ضروری و مورد نیاز برای شما و کودکتان، از یبوست جلوگیری کنید. 

وزن شما در طی دوران بارداری به طور پیوسته افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از افزایش وزن اضافی، بهتر است استفاده از چربی و شیرینی را محدود کرده، از خوردن فست‌فود و تنقلاتی مثل چیپس و پفک پرهیز کنید و از خوردن خوراکی‌های بدون ارزش غذایی در شب‌ها خودداری کنید.

همچنین، مهم است که با غذاهایی که ممکن است سبب بیماری شما و فرزندتان شود، آشنا باشید. برای خانم‌های باردار، بیماری لیستریا که از طریق غذا منتقل می‌شود، بسیار خطرناک است. همین‌طور استفاده از گوشت خام باعث افزایش احتمال ابتلای مادر به برخی بیماری‌ها مانند توکسوپلاسموز خطرناک می‌شود؛ بنابراین باید در هنگام تماس با گوشت خام و مصرف آن نکات بهداشتی لازم را رعایت کنید.

برای کاهش تکرر ادرار، بهتر است هنگام ادرار کردن به سمت جلو خم شوید تا مثانه خالی شود. همین‌طور، بهتر است به جای نوشیدن مایعات در شب، تلاش کنید در طول روز نیاز بدن خود به آب را تأمین کنید. همچنین باید از انجام تمرینات ورزشی نامناسب در هفته دوازدهم بارداری که باعث کمبود اکسیژن‌رسانی به کودک می‌شود، خودداری کنید.

فعالیت‌هایی مانند غواصی، کوهنوردی و سفر به مناطقی در ارتفاعات بالا از سطح زمین به خطر آسیب‌رساندن به شما و کودکتان می‌انجامند. بنابراین، بهتر است از اکنون تا زمان زایمان از این تمرینات خودداری کنید. تمرینات کِگِل نیز معمولاً توسط بسیاری از خانم‌ها هنگام بارداری، قبل و بعد از آن انجام می‌شود. این تمرینات به تقویت ماهیچه‌های واژن کمک می‌کنند و در راحتی زایمان موثر خواهند بود. همین‌طور، برای جلوگیری از ترک‌های پوست، پوستتان را حتماً مرطوب نگه دارید.

در چه مواردی در هفته دوازدهم بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

در طول این هفته و تا پایان سه ماه اول، باید به علائم زیر توجه کنید و در صورت مشاهده هرکدام، سریعاً به پزشک مراجعه کنید: 

  • خونریزی واژینال
  • خروج بافت از واژن
  • انقباضات و دردهای شدید لگن و شکم

این علائم ممکن است نشان‌دهنده سقط جنین باشند، اما نباید نگرانی زیادی داشته باشید؛ زیرا با نزدیک شدن به پایان سه ماه اول، احتمال سقط جنین به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین، در صورت حس کردن هر یک از علائم زیر، باید به پزشک مراجعه کنید: 

احساس خستگی، ضعف، گیجی، تپش قلب، تنگی نفس، سردرد، زردی و رنگ‌پریدگی پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها و… این علائم می‌توانند نشانگر کم‌خونی باشند. در این صورت، پزشک ممکن است با انجام آزمایش‌های لازم، علت مشکل را تشخیص داده و در صورت نیاز، هر چه سریع‌تر درمان را شروع کند.

سخن پایانی

در این مقاله تمامی نکات مربوط به هفته دوازدهم بارداری را بررسی کردیم. اگر سوالی داشتید می‌توانید با مشاورین ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که در صورت مشاهده علائم خطرناک حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول 

در هفته دوازدهم بارداری چه بخوریم؟

در هفته ۱۲ بارداری برای حفظ سلامتی خود بهتر است مواد غذایی غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید. 

آیا مشکل یبوست در هفته ۱۲ بارداری هنوز ادامه دارد؟

معمولاً برای بیشتر مادرها، مشکلات گوارشی در هفته ۱۲ بارداری کاهش می‌یابد. اما در برخی از افراد، ممکن است مشکل یبوست همچنان ادامه داشته باشد. به دلیل تغییرات هورمونی، رگ‌های روده شما آسیب می‌بیند و حرکت روده کند می‌شود. 

چرا در هفته ۱۲ سینه‌های مادر دچار حساسیت می‌شود؟

سینه‌ها برای تولید شیر بعد از زایمان آماده می‌شوند. این یکی از دلایلی است که سینه‌ها در طول بارداری بزرگ و حساس می‌شوند. برای کاهش درد سینه، سعی کنید لباس‌های مناسب و سوتین‌های آزاد استفاده کنید.

اندازه جنین در هفته دوازدهم بارداری چقدر است؟

در این هفته، جنین حدود ۶ تا ۶٫۵ سانتی‌متر قد دارد. وزن جنین هم حدود ۱۸ گرم است.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید