هفته چهاردهم بارداری (هفته چهاردهم حاملگی)

0
207
هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری، سه ماه اول بارداری شما به پایان رسیده است. از این هفته به بعد وارد سه ماه دوم بارداری می‌شوید. رحم شما به حدی بزرگ شده است که دیگر نمی‌تواند کاملاً داخل لگن باقی بماند. ممکن است دردی خفیف حدود ۷ سانتی‌متر و نیم از زیر ناف خود را احساس کنید. 

همچنین، با رشد جنین و حرکت رحم به سمت بالا، شکم شما برآمدگی بیشتری خواهد داشت. این اتفاق و زمان و اندازه آن ممکن است بین زنان متفاوت باشد. در این مقاله، شما با تغییرات بدن و زندگی در این مرحله، عوارض رایج بارداری، مراقبت‌های پزشکی ضروری، خودمراقبتی و علائمی که نیازمند مراجعه به پزشک هستند آشنا خواهید شد.

بررسی جنین در هفته چهاردهم بارداری

در هفته 14 بارداری، اندازه جنین حدوداً به ۹-۱۰ سانتی‌متر رسیده و وزن آن حدوداً ۵۷ گرم است. در این هفته، رشد بدن جنین سرعت می‌گیرد و اغلب بیشتر از سرش رشد می‌کند. دستان جنین در اندازه‌ای مناسب با کل بدنش رشد می‌کنند، در حالی‌که پاهایش هنوز جای رشد دارند. 

همچنین، موهای کرکی (لانوگو) روی بدن جنین شروع به رشد می‌کنند. این موها کمک می‌کنند تا دمای بدن جنین در تعادل باشد. در این هفته، چربی زیر پوست جنین نیز شکل می‌گیرد که وظیفه حفظ دمای بدن جنین را بر عهده دارد.

در هفته چهاردهم بارداری، قسمت‌های مختلف بدن جنین در حال رشد هستند، اما باز هم بخشی از بدن جنین که بیشترین رشد را دارد، سیستم تولیدمثل است. در پسران، غده پروستات در حال شکل‌گیری است و در دختران، تخمدان‌ها به لگن انتقال پیدا می‌کنند. همچنین، غده تیروئید جنین در حال کارکردن و تولید هورمون است.

در هفته 14 بارداری، کام کودک شکل‌گرفته و ممکن است رشد موهای بدن شروع شود. همچنین سر جنین چهار برابر اندازه فعلی خود رشد می‌کند و حجم آن تا زمان تولد حدوداً ۶۰ برابر می‌شود.

همچنین، از این هفته کبد جنین صفرا تولید می‌کند و طحال نیز فعال می‌شود و نقش خود در تولید گلبول‌های قرمز خون را ایفا می‌کند. جالب است بدانید که جنین در این هفته قادر است ادرار خود را دفع کند و همچنین، با توجه به توانایی مغز در ارسال پالس عصبی، ماهیچه‌های صورت جنین ممکن است تغییر حالت داشته باشند. غده تیروئید جنین در این هفته فعال می‌شود و اندام‌های تناسلی آن شروع به شکل‌گیری می‌کنند. تولید خون در مغز استخوان و فعالیت سایر سیستم‌ها نیز از این زمان آغاز می‌شود.

شرایط مادر در هفته 14 بارداری

هنگام افزایش هورمون‌ها در هفته چهاردهم بارداری و در طی هفته‌های بعد، ممکن است شما تغییرات جدیدی در بدن خود مشاهده کنید. احتمالاً افزایش ترشحات واژن را تجربه خواهید کرد و این کاملاً طبیعی است. این ترشحات باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر می‌شوند.

گاهی اوقات افزایش ترشحات ممکن است تعادل واژن شما را بهم بریزد و باعث عفونت شود. اگر نگران تغییرات ترشحات خود هستید یا درد، خارش یا خونریزی دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خوشبختانه، در هفته 14 بارداری، عوارض و علائم اولیه بارداری مانند درد سینه، خستگی و تهوع به تدریج کاهش می‌یابند. مادر نیروی تازه‌ای به دست می‌آورد و جالب‌توجه است که از این زمان به بعد، احساس خوبی نسبت به بارداری خود خواهد داشت. مشاهده تغییرات ظاهری در خود نیز در این هفته صورت می‌گیرد.

رحم در این هفته به طور کامل درون حفره لگنی قرار ندارد و در قسمت پایینی شکم قرار می‌گیرد. با وجود اینکه تنها یک قسمت کوچک از رحم از استخوان لگن بالاتر بزرگ‌تر است، اما جنین به اندازه‌ای رشد می‌کند که شکم به سمت جلو مایل می‌شود. ممکن است در این هفته‌ها دردی خفیف در دو طرف شکم احساس کنید، اما این درد‌ها جدی نیستند و به طور سریع تسکین خواهند یافت.

علائم هفته 14 بارداری

در هفته چهاردهم بارداری، شما ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

  • ترشح از سینه‌ها:

ممکن است متوجه شوید که سینه‌های شما ماده‌ای ضخیم و زرد رنگ ترشح می‌کنند. این ماده به نام “آغوز” شناخته شده و نوزاد شما در چند روز اول پس از تولد قبل از ورود شیر مادر از آن تغذیه می‌کند. هرچند ترشح آغوز ممکن است در ابتدا نگران‌کننده به نظر برسد، اما این وضعیت کاملاً طبیعی است.

  • احتقان سینوسی:

علت این حالت ممکن است آلرژی، سرما خوردگی یا دیگر علایم بارداری باشد. اگر در بینی خود احساس گرفتگی کردید و تنفس شما دچار مشکل شد، این مسائل به دلیل هورمون پروژسترون است که باعث افزایش جریان خون در غشاهای مخاطی بینی و تورم آن می‌شود. این وضعیت به عنوان “رینیت بارداری” شناخته می‌شود و متاسفانه روشی خاص برای درمان آن وجود ندارد. مصرف آب بیشتر، استفاده از قطره‌های نمکی یا شستشو با آب‌نمک ممکن است مفید باشد.

  • افزایش اشتها:

ممکن است احساس گرسنگی بیشتری نسبت به قبل داشته باشید. پس باید غذای بیشتری بخورید، اما سعی کنید از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید. بیشتر زنانی که وزن آنها قبل از بارداری در محدوده طبیعی بوده است، تنها باید ۳۰۰ کالری اضافی در روز مصرف کنند (در صورت بارداری دوقلو، ۶۰۰ کالری نیاز است).

  • گرفتگی عضلات پا:

در سه‌ماهه دوم بارداری، تعدادی از خانم‌ها دچار گرفتگی عضلات ساق پا می‌شوند که این مورد اغلب شب‌ها رخ می‌دهد. با انجام حرکات کششی آسان قبل از خواب و مصرف زیاد آب می‌توانید از این گرفتگی‌ها جلوگیری کنید. در صورتی که درد شدیدی در ساق پا دارید، می‌توانید ماهیچه‌های خود را ماساژ دهید یا دوش گرم بگیرید.

مراقبت های پزشکی در هفته چهاردهم بارداری

از هفته چهاردهم بارداری به بعد، چون دیگر تهوع و سرگیجه را تجربه نمی‌کنید، احتمالا علاقه بیشتری به خوردن دارید. با این حال، مواظب مواد غذایی که مصرف می‌کنید، باشید و تلاش کنید مواد غذایی سالم را انتخاب کنید. برای حفظ وزن مناسب، سعی کنید وزن خود را در محدوده تعادل نگه دارید و از افزایش وزن زیاد خودداری کنید. به خصوص به سلامت دهان و دندان‌های خود توجه کنید و حتما برای بررسی دهان و دندان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای تأمین ویتامین C موردنیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی، می توانید مرکبات مانند پرتقال مصرف کنید. برای افزایش کلسیم در بدن، شیر کم چرب مصرف کرده و همیشه خوراکی‌های سالم در دسترس داشته باشید تا از خوراکی‌های مضر دوری کنید. همچنین، اجسام سنگین را بلند نکنید.

خودمراقبتی در هفته چهاردهم بارداری

سعی کنید بیش از حد نخورید تا از اضافه وزن جلوگیری کنید. همچنین، مراقب وضعیت روحی روانی خود باشید. در این دوره، تغییرات در حالت روحی خود را تجربه می کنید، اما در صورتی که شدت آن به حدی رسید که زندگی شما را مختل کند، بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید. به گونه ای بخوابید که کمترین فشار به شما وارد شود. همچنین، از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید.

در هفته چهاردهم بارداری مکمل‌ها را تحت نظر یک متخصص مصرف کنید و در مورد مصرف هر دارو، حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، در طول روز، به اندازه کافی آب بنوشید. وعده‌های غذایی منظم اما کوچک داشته باشید تا از سوزش معده جلوگیری کنید. همچنین، مصرف آنچه که منجر به ترشح معده می‌شود را کاهش دهید. حداقل ۴ ساعت قبل از خوابیدن، غذا نخورید. علاوه بر این، تست‌ها و غربالگری‌های توصیه‌شده را انجام دهید.

سوالات متداول 

هفته ۱۴ بارداری یعنی چند ماهگی؟

در هفته چهاردهم بارداری، وارد سه‌ماهه دوم بارداری می‌شوید و پنج ماه دیگر برای زایمان آماده می‌شوید.

آیا گرفتگی بینی در هفته چهاردهم بارداری طبیعی است؟

گاهی ممکن است در طول بارداری با گرفتگی بینی مواجه شوید. اگر سرماخوردگی یا آلرژی نباشد، احتمالا علت آن افزایش هورمون پروژسترون است. این هورمون باعث افزایش گردش خون در غشای مخاطی می‌شود و غشا را متورم می‌کند. این عارضه را رینیت بارداری می‌نامند.

چرا در هفته چهاردهم حاملگی رگ‌های پای مادر متورم می‌شود؟

در دوران بارداری، حجم خون در بدن حدود ۲۰٪ افزایش می‌یابد. به همین دلیل، فعالیت عروق خونی بیشتر و رگ‌ها متورم می‌شوند. در ناحیه پا به دلیل فشار رحم روی رگ‌ها، تورم بیشتری رخ می‌دهد و احتباس مایعات در این ناحیه را تسهیل می‌کند.

در هفته چهاردهم بارداری چه بخوریم؟

در هفته ۱۴ بارداری، احتمالا شما اشتهای بیشتری دارید. باید مراقب اضافه‌وزن باشید و مواد غذایی مغذی مصرف کنید. همچنین، بهتر است از مواد غذایی ناسالم دوری کنید و به جای آن، میوه‌ها، سبزیجات، و غلات کامل را در رژیم غذایی‌تان در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل با اتفاقاتی که در هفته چهاردهم بارداری برای مادر و جنین رخ می‌دهد آشنا شدید. در صورتی که شما هم باردار هستید، حتما باید مرتب توسط پزشک چکاپ شوید و اگر علائم غیر طبیعی مشاهده کردید، به پزشک اطلاع دهید. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید