دلایل نازک شدن موی سر

0
193
نازک شدن موی سر

همه ما در طول روز تقریباً ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهیم. در صورتی که این مقدار بیشتر شود، نشانه‌ای از ریزش مو است که در نهایت به کم پشت شدن یا نازک شدن موها منجر می‌شود. این موضوع معمولاً به تدریج رخ می‌دهد، به این معنی که شما به مدت کافی زمان برای شناسایی دلایل نازک شدن موی سر و یافتن بهترین راه‌حل درمانی دارید. در این مقاله از طبینجا، دلایل نازک شدن مو را بررسی و راهکارهای درمانی آن را شرح می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید. برای انتخاب بهترین دکتر ریزش مو مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

چه مواردی باعث نازک شدن موی سر می‌شود؟

دلایل نازک شدن موی سر پرشمارند اما برخی از آن‌ها بسیار شایع هستند. مهم‌ترین دلایل عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی یا ارثی
  • افزایش سن
  • بیماری آلوپسی آره‌آتا که یک بیماری خودایمنی است
  • بیماری آلوپسی اسکارینگ که منجر به از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود
  • درمان سرطان
  • تجربه استرس
  • زایمان
  • کشیدن موها، به طور مثال حین حالت دادن آن‌ها
  • تغییرات هورمونی، مانند بیماری تیروئید یا یائسگی
  • بیماری‌ها مانند عفونت یا پسوریازیس پوست سر
  • کمبودهای تغذیه‌ای، مانند کمبود روی، آهن، یا پروتئین
  • مسمومیت با آرسنیک، تالیم، جیوه یا لیتیوم
  • مصرف دوز بالای ویتامین A یا سلنیوم

برای تشخیص دلایل نازک شدن موی سر، پزشکان اغلب با بررسی الگوی ریزش مو، ارزیابی رژیم غذایی، بررسی تاریخچه پزشکی فرد و خانوادگی به تشخیص عامل نازک شدن موها کمک می‌کنند. در برخی موارد آزمایش خون یا نمونه‌برداری از پوست سر انجام می‌شود.

ضعیف شدن موی سر

مطالعه کنید: بهترین دکتر کاشت مو

راهکارهای درمان نازک شدن موی سر

حال که دلایل نازک شدن موی سر را می‌دانید بیاید برخی از روش‌های درمانی را بررسی کنیم.

ماساژ پوست سر راه موثر در تقویت موهای نازک

ماساژ پوست سر می‌تواند روشی ارزان و خانگی برای درمان نازک شدن موها باشد. این روش هزینه‌ای ندارد و اگر درست انجام شود، مضر نیست. هنگام شستن موها، می‌توانید با استفاده از نوک انگشت‌ها به آرامی فشاری به اطراف پوست سر وارد کنید تا جریان خون افزایش پیدا کند. همچنین می‌توانید از ماساژور پوست سر استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید.

استفاده از روغن‌های ضروری

استفاده از روغن‌های ضروری می‌تواند مفید باشد. روغن اسطوخودوس به خاطر خواصش در درمان طاسی مورد استفاده قرار گرفته و تحقیقات حیوانی نشان داده که موثر است. با این حال، برای تایید اثرات این روغن، نیاز به مطالعات بیشتری در انسان‌ها است. 

اسطوخودوس معمولاً با روغن رزماری و آویشن ترکیب می‌شود. قبل از استفاده از روغن‌های ضروری، حتماً آن‌ها را در روغن حامل رقیق کنید و تست آلرژی انجام دهید. برای تست آلرژی، مقدار کمی از روغن را روی بازوی خود بمالید و تا 24 ساعت صبر کنید. هرگونه علائم شامل قرمزی، خارش و بثورات پوستی باشد، ممکن است نشان‌دهنده واکنش آلرژیک باشد.

استفاده از شامپوهای تقویتی

بعد از تشخیص دلایل نازک شدن موی سر، می‌‌توانید از شامپوهای حاوی مواد پرپشت‌کننده استفاده کنید. این شامپوها به موها حجم می‌دهند و حاوی انواع ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه هستند که سلامت پوست سر را حفظ می‌کنند. برای بهترین نتیجه، باید این محصولات را طبق دستورالعمل استفاده کنید و می‌توانید از پزشک خود برای تجویز یک شامپو مناسب سوال کنید.

مصرف مکمل‌های غذایی (ویتامین‌هایی که باعث ضخیم شدن مو میشود)

مصرف مکمل‌های غذایی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. داشتن موهای سالم به وضعیت سلامتی شما بستگی دارد و ضخامت و استحکام موها به دریافت کافی اسید فولیک، آهن و روی وابسته است. در صورت کمبود مواد مغذی، ممکن است پزشک، یک مکمل مولتی‌ ویتامین-مینرال تجویز کند. ولی در صورتی که با کمبود مواد مغذی مواجه نیستید، از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید؛ زیرا دریافت اضافه از برخی مواد مغذی ممکن است برایتان ضرر داشته باشد یا حتی مسمومیت به وجود آورد.

استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 و 6

استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 و 6 هم می‌تواند مفید باشد. امگا 3 در مبارزه با التهاب‌های بدن موثر است که ریزش مو هم ممکن است با التهاب مرتبط باشد. امگا 6 نیز می‌تواند به سلامت پوست سر کمک کند. روغن‌های گیاهی منابع خوبی از امگا 6 هستند و اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی، گردو و بعضی از دانه‌ها یافت می‌شوند. در صورت استفاده روتین از این غذاها، نظر پزشک را درباره مصرف مکمل جویا شوید.

ماینوکسیدیل؛ داروی مناسب تقویت موی نازک سر

ماینوکسیدیل یک دارو بدون نسخه است که برای ریزش مو توسط FDA تایید شده است. وقتی این دارو دو بار در روز به صورت مستقیم بر روی پوست سر استفاده می‌شود، موها در منطقه درمانی فراوان‌تر می‌شوند. برای بهبود رشد مو، نیاز به استفاده مداوم و طبق دستورالعمل است. بعضی از عوارض احتمالی این دارو شامل تحریک پوست سر و رشد موهای زائد در صورت و گردن هستند.

علت نازک شدن مو در مردان

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون دارویی است که به صورت نسخه‌ای تجویز می‌شود. این دارو برای درمان ریزش مو مرتبط با افزایش تولید آلدوسترون، به کار می‌رود. اسپیرونولاکتون دارای خاصیت ضد آندروژن است و در زنان به بهبود نازک شدن مو کمک می‌کند. بعضی از عوارض این دارو شامل سردرد و سرگیجه هستند.

فیناستراید

فیناستراید دارویی بوده که نیازمند تجویز نسخه است. این دارو برای درمان ریزش موی مردانه تجویز می‌شود. زنانی که قصد باردار شدن دارند یا در سنی هستند که ممکن است باردار شوند، به علت عوارض جانبی جدی، باید از استفاده این دارو خودداری کنند؛ اما براساس تحقیقات، ممکن است برای زنان یائسه موثر باشد.

کورتیکواستروئیدها

بعد از تشخیص دلایل نازک شدن موی سر می‌توانید از کورتیکواستروئیدها استفاده کنید. کورتیکواستروئیدها گروهی از داروهایی هستند که نیازمند نسخه پزشک بوده و در درمان مشکلات التهابی مفید هستند. در برخی از موارد، بیماری‌های التهابی باعث ریزش مو می‌شوند. مثلاً آلوپسی آره‌آتا یک اختلال خودایمنی است که به دلیل حمله سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو رخ می‌دهد و موها به طور ناگهانی ریزش می‌کنند. 

استفاده از کورتیکواستروئیدها به صورت سریع موضعی یا تزریق مستقیم به پوست سر می‌تواند مفید باشد، اما استفاده طولانی‌مدت از این داروها می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی معمولاً توسط متخصصان پوست انجام می‌شود، اما FDA اجازه استفاده از برخی محصولات خانگی را نیز داده است. لیزر درمانی خانگی برای رشد و ضخیم‌تر شدن موها استفاده می‌شود، اما نیاز به صبر برای دیدن نتایج دارد. عیب بزرگ این روش هزینه بالای آن است و برخی از دستگاه‌ها نتایج مطلوبی نمی‌دهند. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری در این دستگاه‌ها، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، دلایل نازک شدن موی سر را بررسی و مهم‌ترین عوامل آن را معرفی کردیم. بعد از بررسی دلایل نازک شدن مو، راه‌های درمانی را بیان کردیم و حالا می‌توانید به سرعت برای درمان نازکی موی سرتان اقدام کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید