عوارض عمل بینی | راه‌هایی برای جلوگیری از عوارض جراحی بینی

0
660
عوارض عمل بینی

بینی در مرکزیت صورت قرار دارد و از جمله قسمت‌های مهم صورت است که به شدت در جذابیت و زیبایی شما تاثیر می‌گذارد به همین دلیل امروزه جراحی زیبایی بینی جز عمل‌های رایج در بین افراد مختلف جامعه است پس دانستن نکاتی درباره‌ی عمل بینی و عوارض احتمالی آن لازم و ضروری است و باعث می‌شود که شما بدون نگرانی و اضطراب و رعایت نکات لازم جراحی خوبی را پشت سر بگذارید.

با توجه به درخواست‌های شما عزیزان ما در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا اطلاعات لازم را درباره‌ی عوارض عمل بینی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

عوامل موثر در ایجاد عوارض عمل بینی

ایجاد عوارض عمل بینی تحت تاثیر 2 عامل زیر است:

1- عدم دقت در انتخاب پزشک معالج، در صورتی که اگر جراح مهارت و تجربه‌ی کافی و لازم را در زمینه‌ی عمل بینی نداشته باشد ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای شما به وجود آید که مجبور به جراحی دوباره شوید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌های بهترین دکتر عمل بینی، بهترین دکتر ترمیم بینی، بهترین جراح بینی استخوانی و بهترین جراح بینی گوشتی را از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا مطالعه کنید.

2- عدم رعایت اقدامات و توصیه‌های لازم بعد و قبل از جراحی بینی توسط زیباجو، زیرا این اقدامات به شدت در بهبودی و کاهش دوره‌ی نقاهت جراحی تاثیرگذار است.

عوارض جراحی بینی

عوارض عمل بینی

عمل بینی نیز مانند همه‌ی جراحی‌های زیبایی و درمانی دارای عوارضی است. بعضی از این عوارض کاملا طبیعی بوده و با رعایت نکات لازم و گذشت مدت زمان مشخصی از بین می‌روند اما دسته‌‌ی دیگر شامل عوارضی است که به ندرت ایجاد می‌شوند ولی ممکن است برای زیباجو مشکلات جدی را به وجود آورند.

عوارض موقتی و طبیعی عمل بینی

✔ ورم و کبودی: این عارضه عموما در اطراف چشم‌ها، روی گونه و اطراف بینی ایجاد می‌شود، که استفاده از کمپرس یخ و مصرف میوه‌هایی مانند آناناس و سبزیجات تازه مانند آب کرفس در کاهش ورم و کبودی موثر است.

✔ درد: درد یکی از عوارض جدا نشدنی در هر عمل جراحی است اما درد در عمل بینی بسیار جزئی و خفیف است که با مصرف مسکن‌های تجویز شده کاملا از بین می‌رود.

✔ بی‌حسی: به دلیل جراحی و انجام یکسری از اقدامات توسط پزشک در حین جراحی ممکن است به اعصاب حسی بینی شما آسیب وارد شود به همین دلیل در ناحیه‌ی برش و اطراف آن دچار بی‌حسی می‌شوید اما با گذشت زمان و ترمیم اعصاب به حالت قبل برمی‌گردید.

✔ احساس خارش در ناحیه‌ی بینی و محل برش: احساس خارش به معنی پیشرفت روند بهبودی در محل تحت درمان است.

مشکلات بعد از جراحی بینی

✔ کاهش موقت حس بویایی و چشایی: به دلیل ورم و آسیب‌های موقتی به اعصاب حسی ممکن است در حس بویایی و چشایی شما اختلال ایجاد شود با گذشت زمان این مورد کاملا از بین می‌رود.

✔ آبریزش و عطسه بعد از عمل بینی: ممکن است تا چند روز بعد از جراحی دچار آبریزش و عطسه شوید، نگران نباشید با مشورت پزشک خود می‌توانید از داروهای ضد حساسیت و سرماخوردگی استفاده کنید.

✔ ماندن جای چسب و گچ بر روی بینی و همچنین واکنش‌های آلرژیک به برخی از برندهای چسب بینی: این مشکل بعد از برداشتن گچ از بین می‌رود و همچنین با استفاده از برندهای ضد حساسیت چسب احتمال وقوع چنین عارضه‌ای کاهش می‌یابد.

✔ هماتوم یا جمع شدن خون در زیر پوست: هماتوم عارضه‌ای است که در اثر نشت خون از عروق بزرگ خونی مانند سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌ها رخ می‌دهد.

✔خشکی گلو: این عارضه می‌تواند در اثر لوله گذاری برای اکسیژن رسانی و تنفس در حین جراحی و یا بعد از جراحی به دلیل تنفس از طریق دهان ایجاد شود و حتی ممکن است در ناحیه‌ی گلو احساس درد نیز داشته باشید.

عوارض عمل بینی در طولانی مدت

عوارض داروی بیهوشی که در عمل بینی استفاده می‌شود

عوارض ناشی از بیهوشی به دلیل فیزیولوژی مختلف بدن افراد متفاوت است از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- حالت تهوع و استفراغ

2- سردرد و سرگیجه

3- تکرر ادرار

4- گیجی و حالت منگی

5- هذیان

6- لرز (هیپوترمی)

عوارض عمل بینی بعد از چند سال

عوارض جدی و غیر طبیعی عمل بینی

✔ عفونت: عفونت ممکن است در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی توسط زیباجو، استریل نبودن محیط اتاق عمل و آلوده بودن ابزار جراحی به وجود می‌آید.

✔ خونریزی: خونریزی ممکن است در اثر اشتباه پزشکی، فشار خون بالای کنترل نشده و مصرف داروهای رقیق کننده‌ی خون ایجاد شود.  

✔ باز شدن بخیه‌ها 

✔ واکنش‌های غیر طبیعی  و خطرناک به داروهای بیهوشی و بی‌حسی

✔ درد غیر طبیعی و بیش از حد: همانطور که گفته شد درد بینی بعد از جراحی بسیار خفیف است اما در صورت درد غیر قابل تحمل حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت بعد از عمل بینی

عوارض عمل بینی در دراز مدت و بعد از چند سال

✔ باقی ماندن اسکار زخم و جای بخیه

✔ نامتقارن شدن سوراخ‌های بینی

✔ ناراضی بودن از نتیجه‌ی جراحی

✔ سوراخ شدن تیغه‌ی بینی یا سپتوم: تیغه‌ی بینی مجاری تنفسی چپ و راست را از هم جدا می‌کند در موارد نادر ممکن است سپتوم بینی در حین جراحی سوراخ شود که باعث صدای سوت در هنگام تنفس، ترشحات خونی، پوسته پوسته شدن، اختلال در تنفس و به طور کلی تخریب ساختار بینی می‌شود.

✔ کوچک شدن بیش از حد سوراخ‌های بینی و شکل غیر طبیعی نوک بینی

✔ چسبندگی داخل بینی

مراقبت صحیح بعد از عمل بینی برای کاهش عوارض

✔ برطرف نشدن کامل مشکلات ظاهری بینی

✔ صدمه به مجرای اشکی و ریزش اشک طولانی: این عارضه زمانی به وجود می‌آید که پهنای بینی بیش از حد طبیعی کوچک شود.

✔ آسیب دائمی اعصاب در نتیجه ایجاد بی‌حسی دائمی در بینی

✔ ایجاد گوشت اضافه

✔ از بین رفتن یا کاهش دائمی حس بویایی

✔ ظاهر نامطلوب بینی حتی بعد از خوابیدن ورم

اختلالات و مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

در اثر کوچک کردن بیش از حد بینی، مجاری تنفسی آسیب می‌بینند و ممکن است بینی فرد در حین تنفس صدا (شبیه صدای سوت) دهد و حتی فرد مجبور شود از طریق دهان نفس بکشد. همچنین گاهی مواقع ممکن است جراح به رفع انحراف بینی توجهی نکند و مشکلات تنفسی باقی بماند در صورتی که با بیمار نمی‌تواند با یک سوراخ بینی به راحتی تنفس کند.

برداشتن تامپون بعد از عمل بینی

اقدامات لازم قبل از عمل بینی

با رعایت این موارد قبل از جراحی بینی خود، عوارض احتمالی عمل بینی را کاهش دهید.

✔ از دو هفته قبل از عمل بینی از مصرف داروهایی مانند ضد انعقاد خون (آسپرین)، مکمل‌های گیاهی و داروهای ضد التهاب بپرهیزید.

✔ مصرف الکل و استفاده از هر گونه مواد نیکوتین دار ممنوع است.

✔ در روز جراحی لباس دکمه‌دار بپوشید تا در هنگام تعویض لباس به بینیتان فشار وارد نشود.

نتیجه‌ی آزمایشات و سی‌تی اسکن را در روز جراحی همراه خود داشته باشید.

چون جراحی با بیهوشی انجام می‌شود باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید.

 شب قبل از جراحی استحمام کنید آقایان نیز در روز جراحی باید صورت خود را کاملا اصلاح کرده باشند.

در جلسه‌ی مشاوره حتما سوابق پزشکی خود را در اختیار بهترین جراح بینی استخوانی قرار دهید.

مشکلات بینی عمل شده

اقدامات لازم بعد از عمل بینی

برای گرفتن یک نتیجه‌ی خوب از جراحی بینی و کاهش احتمال ایجاد عوارض باید نکات لازم را رعایت کنید. از جمله‌ی این اقدامات مهم و ضروری می‌توان به موراد زیر اشاره کرد.

✔ سر خود را خم نکنید و پایین نگه ندارید

✔ از کمپرس آب یخ استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که کمپرس یخ نباید با پوست صورت تماس مستقیم داشته باشد. 

✔ تا دو هفته بعد از جراحی برای جلوگیری از خونریزی از داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین استفاده نکنید.

✔ نخندید و سعی کنید حرف نزنید به طور کلی به بینی خود فشار وارد نکنید.

✔ در هنگام عطسه دهان خود را باز نگه دارید. (عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی)

✔ در هنگام خواب از دو بالش استفاده کنید تا سرتان بالاتر از بدن قرار بگیرد.

✔ داروهای آنتی بیوتیک خود را سر موقع مصرف کنید تا از بروز عفونت احتمالی جلوگیری کنید.

نتیجه بعد از عمل بینی

✔ مصرف غذاهای نرم، مایعات، میوه و سبزیجات تازه را افزایش دهید و بالعکس مصرف نمک، ادویه‌جات و غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند را کاهش دهید.

✔ از فعالیت‌های جسمی سنگین مانند ورزش، بلند کردن اجسام و کار زیاد پرهیز کنید اما پیاده روی کوتاه مدت برای تسریع بهبودی به شما توصیه می‌شود.

 ✔ طاق باز بخوابید.

 ✔ تا 2 ماه بعد از جراحی از عینک استفاده نکنید.

✔ به هیچ عنوان گچ بینی نباید خیس شود به همین دلیل برای پاک کردن صورت خود از دستمال مرطوب استفاده کنید. (حمام کردن بعد از عمل بینی)

تا بهبود کامل استعمال دخانیات و مصرف الکل را شروع نکنید.

✔ استحمام با آب داغ، سونا و جکوزی در دوره‌ی نقاهت ممنوع است. ‎ 

در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید در صورت لزوم حتما از ضد آفتاب‌ استفاده کنید.

به آرامی مسواک بزنید.

عوارض عمل جراحی بینی

کلام آخر

هدف از جراحی زیبایی بینی صرفا کوچک کردن آن نیست بلکه هدف آن ایجاد تناسب بین اجزای مختلف صورت، رفع ایرادات ظاهری و حتی درمانی است. اگر قصد انجام جراحی بینی را دارید باید اطلاعات کافی را درباره‌ی عوارض احتمالی آن به دست آورید تا در صورت بروز عوارض اقدامات لازم را برای از بین بردن آن‌ها انجام دهید.

ما در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا سعی کردیم شما را با عوارض احتمالی جراحی بینی آشنا کنیم امیدواریم این مطالب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول درباره‌ی عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی در سنین پیری با جوانی متفاوت است؟

خیر، اما احتمال ایجاد بعضی از عوارض مانند برجای ماندن اثر زخم پس از عمل بینی (به دلیل شلی پوست و کاهش کلاژن سازی) و حساسیت به داروهای بیهوشی و بی‌حسی بیشتر است.

عوارض عمل بینی برای چشم شامل چه مواردی است؟

جراحی بینی به هیچ وجه ارتباطی با عصب‌های بینایی ندارد بنابراین بر روی بینایی اثری ندارد. اما عمل بینی می‌تواند بر روی فرم چشم‌های شما تاثیر بگذارد. کبودی ورم در اطراف چشم‌ها و خون افتادگی در داخل چشم‌ها .بعد از جراحی کاملا طبیعی است

عوارض راه رفتن بعد از عمل بینی چیست؟

همانطور که در مقاله ذکر شد پیاده روی کوتاه مدت و سبک مانعی ندارد و حتی می‌تواند باعث تسریع بهبودی، کاهش ورم و کبودی نیز شود.

مدت زمان جوش خوردن استخوان بینی بعد از عمل بینی چقدر است؟

معمولا طول دوره‌ی نقاهت و جوش خوردن کامل استخوان بینی یک سال زمان می‌برد البته با توجه به فیزیولوژی متفاوت بدن افراد ممکن است این زمان متغیر باشد.

5/5 - (24 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید