مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس 

0
905

با افزایش سن خاصیت الاستیکی و ارتجاعی پوست به مرور زمان کاهش می‌یابد و همین امر باعث ایجاد خطوط و چین و چروک‌هایی در سطح پوست صورت می‌شود به همین دلیل افراد به دنبال راه‌ کارهایی برای از بین بردن اثرات پیری در صورت خود هستند.

با پیشرفت علم پزشکی و به جود آمدن فناوری‌های پیشرفته روش‌های مختلفی نظیر تزریق ژل، چربی، بوتاکس و جراحی‌های متنوعی برای زیبایی و جوان‌سازی صورت افراد به وجود آمده است.

ما در این مقاله از سایت نوبت‌ دهی پزشکی طبینجا به طور اختصاصی به روش تزریق بوتاکس و مراقبت‌های بعد از بوتاکس می‌پردازیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال‌های احتمالی خود در این زمینه برسید.

مطالعه کنید: بهترین مارک بوتاکس در ایران

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مواد بوتاکس چیست؟

در واقع بوتاکس، سم یک نوع باکتری به نام کلستریدیوم است. به همین دلیل نام دیگر بوتاکس سم بوتولینوم (Botulinum toxin) است. این سم در دزهای مشخص و کنترل شده در از بین بردن چین و چروک صورت موثر است. طریقه‌ی اثر گذاری آن به این صورت است که بوتاکس بر روی اعصاب عضلات اثر گذاشته و به طور موقت آن‌ها را فلج می‌کند. 

مراقبت‌های بعد از بوتاکس

بعد از تزریق بوتاکس شما باید یکسری از اقدامات و مراقبت‌ها را انجام دهید. این مراقبت‌ها در ماندگاری و اثر بخش‌ بودن بوتاکس موثر است از جمله موارد مهمی که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد شامل موارد زیر می‌باشد.

1- خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

 حداکثر تا 2 ساعت بعد از تزریق بوتاکس  دراز نکشید و به صورت نشسته یا نیمه نشسته استراحت کنید. بهتر است در هنگام خوابیدن بر روی صورت خود نخوابید و سرتان هم کمی بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد.

2- کمپرس یخ بعد از تزریق بوتاکس

در 24 ساعت اول برای جلوگیری از کبودی و ورم مختصری که در محل تزریق ایجاد می‌شود از کمپرس یخ استفاده کنید اما باید کمپرس یخ را به دور یک حوله یا دستمال تمیزی بپیچید و سپس بر روی صورت خود قرار دهید.

3- حرکات صورت بعد از تزریق بوتاکس

با توجه به دستورات پزشک برای اثرگذاری بهتر و تاثیر سریع‌تر، بعد از تزریق بوتاکس بهتر است صورت خود را حرکت دهید برای مثال پیشانی خود را به طرف بالا یا پایین حرکت دهید، اخم کنید و گوشه‌ی چشم خود را جمع کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی تزریق بوتاکس می‌توانید مقاله‌ی بهترین دکتر تزریق بوتاکس را از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا مطالعه کنید.

4- شستن صورت بعد از تزریق بوتاکس

باید قبل از تزریق بوتاکس صورت خود را به طور کامل از هر گونه آلودگی، کرم و مواد آرایشی پاک کنید. بعد از تزریق بوتاکس نیز بعد از 24 ساعت می‌توانید صورت خود را بشویید و یا استحمام کنید.

5- تغذیه بعد از تزریق بوتاکس (بعد از بوتاکس چی نخوریم؟)

بهتر است قبل از تزریق بوتاکس یک میان‌ وعده‌ی کوچک میل کنید تا هنگام تزریق بوتاکس گرسنه نباشید. عموما تزریق بوتاکس رژیم غذایی خاص و منحصر به فردی ندارد و شما می‌توانید بدون نگرانی به تغذیه معمول خود را داشته باشد اما موارد معدودی است شما باید آن‌ها را رعایت کنید که شامل موارد زیر می‌شود.

1- در طی 48 ساعت اول مصرف الکل و استعمال هرگونه دخانیات ممنوع است.

2- در طی 24 ساعت اول از نوشیدن چای، قهوه و نسکافه پرهیز کنید. 

6- گریه بعد از تزریق بوتاکس

 گریه کردن عموما تداخلی با تزریق بوتاکس ندارد.

7- چند روز بعد از تزریق بوتاکس می‌توان موها را رنگ و دکلره کرد

رنگ و دکلره جز مواد شیمیایی هستند و ممکن است بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس عوارض و حساسیت‌هایی را ایجاد کنند پس بهتر است برای رنگ یا دکلره کردن 7 تا 10 روز از تزریق بوتاکس شما گذشته باشد.

8- اصلاح و بند انداختن صورت بعد از تزریق بوتاکس

اصلاح و بند انداختن صورت بعد از بوتاکس به مدت 48 تا 72 ساعت بعد از تزریق بوتاکس ممنوع است.

9- استفاده از مواد آرایشی بعد از تزریق بوتاکس

حداقل در 24 ساعت اول بعد از بوتاکس از هیچگونه مواد آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید. 

10- فعالیت و کار بعد از تزریق بوتاکس

حداکثر تا 1 هفته بعد از تزریق بوتاکس سعی کنید از انجام فعالیت‌ها و کارهای سنگینی که باعث ایجاد فشار روی صورت می‌شود دوری کنید.

11- ماساژ بعد از تزریق بوتاکس

در 48 ساعت اول از ماساژ دادن، خاراندن و یا فشار دادن محل تزریق خودداری کنید زیرا ممکن است مواد تزریق شده در صورت جابه‌جا شود.

12- قرار گرفتن در معرض آفتاب و استفاده از ضد آفتاب بعد از تزریق بوتاکس

سعی کنید تا زمانی که پوست صورت شما آثار قرمزی خفیفی را دارد از قرار گرفتن در معرض آفتاب خوداداری کنید در صورت لزوم حتما از ضد آفتاب مخصوص پوست صورت خود استفاده کنید.

13- حمام کردن بعد از تزریق بوتاکس

حداقل بعد از گذشت 24 ساعت از تزریق بوتاکس می‌توانید استحمام کنید فقط این موضوع را در نظر بگیرید که آب حمام نباید خیلی داغ باشد. بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.

14- کبودی و ورم بعد از بوتاکس

ایجاد کبودی و ورم بعد از بوتاکس کاملا طبیعی است علت آن هم این است که در زیر پوست تعداد زیادی رگ‌های خونی وجود دارد که با وارد شدن سرنگ رگ‌های خونی پاره می‌شوند و تجمع خون در زیر پوست باعث کبودی و ورم می‌شود. همانگونه که توضیح داده شد برای کاهش ورم و کبودی از کمپرس یخ به صورت غیر مستقیم استفاده کنید.

کلام آخر

بوتاکس جز پرطرفدارترین روش‌های زیبایی است که امروزه سراسر دنیا به منظور جلوگیری از علائم پیری از آن استفاده می‌کنند یکی از موارد مهمی که باید آن را در نظر بگیرید مراقبت‌های بعد از بوتاکس است که ما در این مقاله از سایت نوبت‌دهی پزشکی طبینجا سعی کردیم به مهمترین موارد آن بپردازیم امیدواریم تمامی این مطالب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. 

سوالات متداول درباره‌ی مراقبت‌های بعد از بوتاکس

مراقبت‌های بعد از بوتاکس پیشانی، دور چشم و اخم چیست؟

رایج‌ترین نواحی که در آن‌ها تزریق بوتاکس انجام می‌شود نواحی پیشانی، دور چشم و خط اخم است زیرا در این نواحی از صورت علائم پیری زودتر نمایان می‌شوند. مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس این نواحی شامل تمام موارد ذکر شده در مقاله است.

چند روز بعد از تزریق بوتاکس می‌توان صورت را شست؟

حداقل 24 ساعت باید از تزریق بوتاکس شما گذشته باشد.

چند روز بعد از تزریق بوتاکس می‌توان لیزر موهای زائد را انجام داد؟

بهتر است حداقل 2 هفته از تزریق بوتاکس گذشته باشد و بعد اقدام به لیزر موهای صورت خود بکنید.

چند روز بعد از بوتاکس می‌توان فیشیال صورت را انجام داد؟

حداقل 1 هفته باید از بوتاکس گذشته باشد.

علت براق شدن پیشانی بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

حدودا 1 تا 2 هفته بعد از تزریق بوتاکس، اثرات بوتاکس به مرور زمان نمایان می‌شود علت براق شدن پیشانی از بین رفتن چین و چروک‌ها و صاف شدن آن است.

اثر بوتاکس کی از بین می‌رود؟

ماندگاری بوتاکس به عوامل مختلفی مانند سن، میزان الاستیکی پوست و قدرت عضلات بستگی دارد اما عموما بین 5 تا 7 ماه ماندگاری دارد. و بعد از مدتی دوباره باید بوتاکس را تمدید کنید.

تاثیر بوتاکس بعد از چند روز مشخص می‌شود؟

حدودا 10 روز بعد از تزریق.

5/5 - (78 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید