مراقبت‌های بعد از لیفت صورت

0
424
مراقبت بعد از لیفت صورت

اگر در چهره خود احساس افتادگی و پیری پوست می‌کنید و قصد دارید لیفت صورت انجام دهید و یا لیفت صورت انجام داده‌اید، خواندن این مقاله برای شما بسیار ضروری است! در این مقاله راجع به تمامی جزئیات ریکاوری پس از لیفت صورت با جدول زمانی پس از عمل و نکات لازم و ضروری صحبت کرده‌ایم.

بهبودی پس از جراحی لیفت صورت به چه صورت است؟

جراحی لیفت صورت یکی از متحول‌کننده‌‌ترین و پیچیده‌ترین عمل‌های جراحی پلاستیک است. هیچ چیزی به اندازه جراحی لیفت کامل صورت و لیفت گردن، نتایج مورد قبول برای بهبود ناحیه گردن و گردن نشان نداده است. البته برای به دست آوردن بهترین نتایج لیفت صورت، باید دستورالعمل‌های جراح خود را برای بهبودی پس از جراحی لیفت صورت به دقت دنبال کنید.

جدول زمانی بهبودی، از قبل از جراحی لیفت صورت

آماده شدن برای جراحی لیفت صورت

سیگار را ترک کنید:

 این مهم‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. سیگار کشیدن جریان خون و بهبودی را مهار می‌کند و این احتمال را بیشتر می‌کند که نتیجه جراحی ضعیف باشد و یا جای اسکارهای شما روی صورت باقی بماند. همچنین احتمال عفونت را نیز افزایش می‌دهد.

از نوشیدن الکل خودداری کنید:

الکل می‌تواند خون شما را رقیق‌تر کند، به این معنی که خطر خونریزی در حین جراحی افزایش می‌یابد. نوشیدن الکل می‌تواند فرآیندهای بهبودی بدن شما را مهار کند.

منع مصرف داروهای مکمل و رقیق‌کننده خون:

مصرف داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را متوقف کنید. از مصرف برخی مکمل‌ها مانند قرص‌های رژیمی یا ترکیبات گیاهی که برای کنترل اشتها طراحی شده‌اند، ویتامین E، جینسینگ، روغن ماهی و… اجتناب کنید.

محیط خانه خود را برای بهبودی آماده کنید: 

در چند روز اول پس از جراحی لیفت صورت احساس خواب آلودگی و خستگی خواهید داشت، بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از انجام عمل، فضای ریکاوری خود را آماده کنید. یک اتاق استراحت راحت آماده کنید، سرگرمی‌های مورد علاقه خود را جمع آوری کنید، و چند وعده غذایی را زودتر درست کنید تا نگران آشپزی نباشید. همچنین با کسی از دوستان خود هماهنگ کنید تا همراه شما در مرکز جراحی باشد.

دستورالعمل‌های بعد از جراحی لیفت صورت

  • از شخصی بخواهید بعد از جراحی شما را به خانه برساند و 1 تا 2 روز در کنار شما بماند.
  • استراحت کافی داشته باشید و از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.
  • کاهش فعالیت ممکن است باعث یبوست شود، بنابراین بهتر است میوه و سبزیجات بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مصرف مایعات را افزایش دهید.
  • از مصرف آسپرین یا هر فرآورده حاوی آسپرین خودداری کنید.
  • برای چندین هفته از الکل استفاده نکنید.
  • مصرف ویتامین‌ها و آهن را از سر بگیرید.
  • سیگار نکشید، زیرا سیگار بهبودی را به تاخیر می‌اندازد و خطر عوارض را افزایش می‌دهد.
  • هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارید.
  • مولتی ویتامین مصرف کنید.
  • هیدراته بمانید و پروتئین کافی بخورید.
  • از تمام پمادهایی که پزشک معالج تجویز کرده، استفاده کنید.
  • جای بخیه‌ها را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از بخیه‌ها در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید.

مراقبت‌های لازم، بلافاصله پس از جراحی لیفت صورت

  • یک فرد بزرگسال باید حداقل 24 ساعت اول پس از جراحی را در کنار شما بمانند. 
  • استراحت کاملا ضروری است.
  • لباسی را به همراه خود داشته باشید که پوشیدن آن برای شما آسان باشد. یک هودی زیپ دار و یا یک پیراهن دکمه‌دار مناسب و پوشیدن آن راحت است. ناحیه درمان حساس خواهد بود، از کشیدن چیزی روی سر خود اجتناب کنید.
  • داروهای آرام بخش و یا بیهوشی به اندازه نیاز تجویز می‌شود و متخصص بیهوشی شما در طول جراحی، برای اطمینان از راحتی و ایمنی شما در اتاق حضور خواهد داشت و موارد حیاتی شما را کنترل خواهد کرد.
  • پانسمان‌های شما تا 24 ساعت به هیچ عنوان برداشته نمی‌شود.

ریکاوری بعد از جراحی لیفت صورت چقدر است؟

زمان بهبودی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. زیرا بهبودی آن‌ها بستگی به وضعیت سلامت آن‌ها، توانایی درمان طبیعی بدن و وسعت جراحی آن‌ها دارد.

بهترین نکات برای ریکاوری پس از لیفت صورت

  1. مراقب سطح فعالیت خود باشید.

هر چه زودتر راه رفتن را شروع کنید، به کاهش تورم کمک می‌کند و احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. ممکن است در هفته اول پس از جراحی از انجام هر فعالیتی به سرعت خسته شوید. تا دو هفته بعد از عمل رانندگی نکنید. حداقل به مدت 6 هفته از فعالیت‌های شدید، از جمله رابطه جنسی و کارهای سنگین خانگی خودداری کنید. البته پیاده‌روی و ورزش‌های کششی سبک به بهبود شما کمک می‌کند.

  1. استراحت و کنترل تورم و کبودی

– یک کیسه سرد روی صورت و گردن خود نگه دارید، یک حوله نازک را در اطراف کیسه سرد قرار دهید و آن را روی محل‌های جراحی قرار دهید. این کار را تا حد امکان در 3 روز اول پس از جراحی انجام دهید. پس از 72 ساعت، گرما مجاز است.

–  مدت یک هفته از خم شدن یا بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. علاوه بر تشدید تورم، این ممکن است فشار خون را افزایش داده و خونریزی را به همراه داشته باشد.

– از ضربه زدن به صورت و به سر و گردن خودداری کنید. بهتر است که بچه‌های کوچک یا حیوانات خانگی تا یک هفته بعد از عمل دور بمانید.

– پس از عمل به مدت 1 تا 2 هفته سر بالا بخوابید. برای انجام این کار، دو یا سه بالش زیر سر تشک و یک یا دو بالش روی آن قرار دهید. سعی کنید روی صورت خود غلت نزنید. این باعث می‌شود بخیه‌های نگهدارنده استفاده شده در زیر پوست صورت شما پاره شود. بنابراین لازم است 2 هفته به پشت بخوابید.

-به مدت یک ماه از آفتاب بیش از حد روی صورت خود اجتناب کنید.

  1. مدیریت درد و ناراحتی

برای درد خفیف، هر سه تا چهار ساعت یک یا دو قرص استامینوفن مصرف شود. ایبوپروفن به طور کلی برای چند روز اول پس از جراحی توصیه نمی‌شود. این به این دلیل است که ایبوپروفن می‌تواند باعث افزایش خونریزی و یا کبودی شود.

تعیین انتظارات در طول دوره نقاهت پس از لیفت صورت:

  • حداکثر ناراحتی باید در چند روز اول رخ دهد و پس از آن هر روز وضعیت بهبود می‌یابد.
  • کبودی، تورم، بی‌حسی و سفت شدن و حساس شدن پوست به مدت 10-14 است.
  • ممکن است به مدت 1 تا 2 ماه دچار سفتی در گردن و دشواری در چرخش پهلو به پهلو شوید.
  • ممکن است پوست برای چندین ماه خشک و زبر باشد.
  • اولین جلسه بعد از عمل شما ظرف 24 ساعت پس از جراحی خواهد بود.
  • بخیه‌ها معمولاً در عرض 3 تا 5 روز از جلوی گوش برداشته می‌شوند.

رژیم غذایی بعد از لیفت صورت

یک رژیم غذایی غنی از فیبر، چربی‌های سالم، پروتئین و ویتامین‌ها و مواد معدنی به بهبود سریع‌تر کمک می‌کند. فیبر به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. رژیم‌های حاوی فیبر، غلات کامل، تمشک و سیب، کلم بروکلی و اسفناج و لوبیا هستند. پروتئین موجود در تخم مرغ، ماهی و مرغ به ترمیم بافت، ماهیچه‌ها و پوست کمک می‌کند. ویتامین K لخته شدن خون را بهبود می‌بخشد و می‌توان آن را در جگر، ماهی و سبزیجات سبز برگ یافت کرد. ویتامین D برای سلامت استخوان و مغز و ویتامین A و C نیز برای بهبود سریع ایده آل هستند.

همه این‌ها را می‌توان در رنگ‌های قرمز، سبزهای برگ‌دار، نارنجی، کدوهای زرد و توت‌های بنفش یافت. از جمله سوپ سبزیجات با رشته فرنگی و لوبیا سبوس‌دار می‌تواند در روز اول بعد از جراحی پلاستیک صورت مفید باشد، به خصوص برای ناراحتی شکم و کم اشتهایی. پرهیز از غذاهای بسیار فرآوری شده، غذاهای سرخ شده پرچرب، خوراکی‌های شیرین، نوشیدنی‌ها و همچنین رژیم غذایی سرشار از نمک، کلیدی برای بهبودی سریع‌تر است.

بعد از لیفت صور چه زمانی لازم است با جراح خود تماس بگیرم؟

  • اگر تورم یا کبودی شما افزایش یافته است.
  • اگر تورم و قرمزی بعد از چند روز ادامه یابد.
  • اگر قرمزی در امتداد برش افزایش یافته است.
  • اگر درد شدید یا افزایش یافته‌ای دارید که با دارو تسکین نمی‌یابد.
  • در صورت داشتن عوارض جانبی داروها؛ مانند: تهوع، سردرد، استفراغ.
  • اگر محل برش‌ها متمایل به زرد یا سبز شده و متوجه بوی بدی شدید.
  • اگر خونریزی از برش‌ها دارید که کنترل آن دشوار است.

سوالات متداول در مورد مراقبت‌های بعد از لیفت صورت

آیا می‌توانم بعد از لیفت صورت به پهلو بخوابم؟

از فرد به فرد دیگر متفاوت است، اما اکثر افراد می‌‌توانند حدود 2 تا 4 هفته پس از جراحی لیفت صورت به پهلو برگردند.

آیا می‌توانم بعد از لیفت صورت صحبت کنم؟

حرکات صورت (لبخند زدن، صحبت کردن، جویدن، خمیازه کشیدن و …) باید در هفته اول به حداقل برسد.

لیفت صورت چقدر درد دارد؟

2 تا 4 روز پس از جراحی کمی احساس درد خواهید داشت. ممکن است برای چند روز در باز کردن دهان خود مشکل داشته باشید. پوست اطراف برش احتمالا بی حس خواهد شد.

بعد از لیفت صورت چگونه از صورت خود مراقبت کنم؟

هنگام شستشوی صورت خود ملایم باشید و برای جلوگیری از تجمع باکتری از یک پاک کننده ملایم ضد باکتری استفاده کنید.

چگونه موهای خود را بعد از لیفت صورت بشویم؟

شما می توانید 48 ساعت پس از جراحی ‌های خود را با شامپوی ملایم بشویید.

اسکارهای لیفت صورت چقدر طول می‌کشد تا خوب شوند؟

به طور کلی، معمولاً حدود شش ماه طول می‌کشد تا برش‌ها به طور کامل بهبود یابند و از صورتی به رنگ بیشتر سفید محو شوند، اما ممکن است بین 1 تا 2 سال طول بکشد تا جای زخم‌ها کاملاً محو شوند. برای اکثر بیماران، بعد از دو سال تغییر چندانی در ظاهر اسکارهای لیفت صورت ایجاد نخواهد شد.

چه مدت پس از لیفت صورت، صورت متورم می‌ماند؟

صورت شما احتمالا به مدت 1 تا 2 هفته کبود و متورم خواهد شد. تورم ممکن است قبل از بهبودی بدتر شود، اما احتمالاً در عرض 1 تا 2 هفته از بین خواهد رفت. بعد از چند روز ممکن است مقداری کبودی روی گردن و سینه ایجاد شود.

بهترین سن برای لیفت صورت چه سنی است؟

در بیشتر موارد، لیفت صورت برای افرادی که در دهه‌های 40، 50 و 60 زندگی‌شان هستند، بهترین نتیجه را دارد. خطوط عمیق، چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی پوست نتیجه فرآیند پیری هستند و می‌توان آن‌ها را به بهترین شکل از طریق تکنیک‌های جراحی به جای روش‌های غیرجراحی اصلاح کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید