هفته پنجم بارداری (علائم هفته پنجم حاملگی)

0
240
هفته پنجم حاملگی

هفته پنجم همانند سایر هفته‌ها در بارداری اهمیت دارد. در هفته پنجم بارداری جنین در دیواره داخلی رحم رشد کرده و حدود 2 میلی‌متر است. در این مرحله، در سونوگرافی جنین را نمی‌توان مشاهده کرد؛ اما کیسه حاملگی را می‌توان دید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با اتفاقاتی که در این هفته برای مادر و جنین رخ می‌دهد، آشنا شوید.  

هفته پنجم بارداری چگونه است؟

احتمالا با عقب افتادن دوره پریودی در اواخر هفته چهارم بارداری، برای تست بارداری اقدام کرده‌اید و در هفته پنجم متوجه حاملگی شده‌اید. طبق تقویم بارداری، در هفته پنجم، لانه‌گزینی جنین انجام شده و در پوشش داخلی رحم فرو رفته است و اندازه جنین در این هفته به 2 میلی‌متر می‌رسد. هفته پنجم بارداری، زمانی است که ساختار‌های بدن کودک شما مانند قلب، روده، مغز و نخاع شروع به شکل‌گیری می‌کنند.

در این هفته شما بیشتر متوجه تغییرات فیزیکی و احساسی می‌شوید. برخی افراد تا قبل از هفته پنجم، هیچ علامتی ندارند و اگر در این هفته تست بارداری خانگی یا آزمایش خون انجام دهید، به احتمال زیاد جواب شما درست است؛ زیرا میزان هورمون بارداری در هفته پنجم به اندازه کافی افزایش پیدا می‌کند و اما اگر هنوزم جواب تست شما منفی است چند روز بعد دوباره تست را تکرار کنید.

علائم هفته پنجم بارداری چیست؟

در هفته پنجم میزان ترشح هورمون بارداری بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند؛ این هورمون در ایجاد علائم اولیه بارداری تاثیر زیادی دارد. البته برخی از افراد در هفته‌های اول بارداری هیچ علامتی ندارند و وجود علامت بارداری ارتباطی با سالم یا ناسالم بودن حاملگی ندارد. از مهم‌ترین علائم در هفته پنجم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عقب افتادن پریود: عقب افتادن پریود اولین و مهم ترین علامت بارداری است و از زمان بارداری پروژسترون افزایش می‌یابد و از ریزش دیواره رحم جلو گیری می‌شود.
  • حساس شدن سینه‌ها: تغییرات هورمونی باعث حساس شدن سینه‌ها یا درد و گزگز آنها می‌شود.
  • خستگی: علامت شایع و اولیه بارداری است.
  • حالت تهوع صبحگاهی: به دلیل افزایش سریع هورمون بارداری، حالت تهوع رخ می‌دهد.
  • تکرر ادرار: تغییرات هورمونی باعث افزایش گردش خون و ادرار می‌شود.
  • تغییرات خلقی: نوع تغییرات خلقی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
  • کمردرد: در این هفته، به علت بزرگ شدن رحم و تغییراتی در هورمون‌ها، کمردرد اتفاق می‌افتد.

جنین در هفته پنجم بارداری چگونه تشکیل می‌شود؟

جنین در این هفته بسیار کوچک است. در این دوره، سیستم عصبی جنین در حال رشد بوده و در درون کیسه آمنیوتیک قرار می‌گیرد. در واقع پایه اندام‌های اصلی در حال شکل‌گیری بوده، برخی از رگ‌های خونی تشکیل می‌شوند و جریان خون در بدن جنین وجود دارد. در این هفته قلب به شکل ساختار لوله‌ای ساده است. 

احساس درد در زیر شکم در هفته پنجم بارداری چیست؟

در هفته پنجم بارداری احساس نفخ یا احساس درد خفیف که ممکن است همزمان با خون‌ریزی لانه‌گزینی جنین رخ دهد، کاملا طبیعی است. با این حال اگر درد و خون‌ریزی شدیدتر از قبل شد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
در این موارد، ممکن است شما دچار افت فشار شوید؛ بنابراین استراحت کافی برای شما ضروری است. سعی کنید در طول روز غذاهای مفید و مقوی میل کنید، غذا را در حجم‌های کم میل کنید تا دچار حالت تهوع نشوید. در این مدت نوشیدنی‌های دارای کافئین مصرف نکنید و با انجام کار‌های درست و مصرف تغذیه مناسب از خود و جنین‌تان مراقبت کنید.

عدد بتا در هفته پنجم بارداری نشان دهنده چیست؟

در تمام جدول‌های بتا هنگامی‌که میزان HCG کمتر از 5 miu/ml باشد نشان‌دهنده عدم بارداری است و اگر این عدد بیشتر یا مساوی با 25 miu/ml باشد، نشان‌دهنده بارداری است. جالب است بدانید که عدد بتا در خانم‌های باردار هر دو یا سه روز یک بار دو برابر شود.

قلب جنین در هفته پنجم بارداری چگونه تشکیل می‌شود؟

با تشکیل کیسه زرد، قلب جنین شروع به فعالیت و تپش می‌کند. در این هفته، کبد و طحال وظیفه تولید سلول‌های خونی را بر عهده دارند تا نیاز به کیسه زرد از بین برود و حفره‌های مجزای قلب شروع به تشکیل شدن کنند.

علت تغییرات بدن در هفته پنجم بارداری چیست؟

در هفته پنجم بارداری به علت بالا رفتن هورمون پروژسترون، ممکن است شما نشانه‌هایی مانند تهوع و خستگی تورم سینه را مشاهده کنید. جالب است بدانید این هفته خبر مادر شدن را به شما می‌دهد و جنین شما در این هفته به شکل حرف انگلیسی C است که یک سر و بدن دارد. 

حاملگی خارج از رحم در هفته پنجم

شما در این هفته باید تحت مراقبت‌های پزشکی باشید؛ زیرا ممکن است جنین شما در رحم رشد نکند، بلکه در لوله‌های فالوپ رشد کند. از علائم رشد جنین در لوله فالوپ می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • درد شانه
  • درد گردن
  • درد در یک طرف لگن
  • تمایل به اجابت مزاج
  • افت فشار خون
  • خون ریزی واژینال
  • درد 
  • سرگیجه

در بعضی موارد، حاملگی خارج از رحم می‌تواند لوله فالوپ را پاره و اعصاب را تحریک کند. علت این کار این است که تخمک بارورشده، نمی‌تواند به سرعت از لوله فالوپ عبور کند و وارد رحم شود. در اصل تخمک در لوله می‌ماند و رشد می‌کند و باعث پارگی آن می‌شود؛ اما نگران نباشید و با داشتن این عوامل، سریعا به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل با اتفاقاتی که برای مادر و جنین در هفته پنجم بارداری رخ می‌دهد، آشنا شدید. این هفته، یکی از هفته‌های مهم است که اعضای اصلی بدن جنین در حال شکل‌گیری است. اطلاع از این اتفاقات، باعث می‌شود شما بتوانید با خیال آسوده این دوره را طی کنید و در عین حال از خود و جنین‌تان مراقبت کنید. یکی از مهم‌ترین موارد این است که تمام تغییرات را با پزشک خود در میان بگذارید. 

سوالات متداول

آیا در هفته پنجم حاملگی، سونوگرافی تجویز می‌شود؟

معمولا به دلیل اینکه جنین بسیار کوچک است، سونوگرافی تجویز نمی‌شود.

آیا در هفته پنجم می‌توان صدای قلب جنین را شنید؟

قلب جنین در این هفته با سرعت ثابت می‌تپد، اما برای شنیدن آن باید یک تا دو هفته صبر کنید.

برای جلوگیری از سقط زودرس جنین، در هفته پنجم بارداری چه باید کرد؟

اگر خونریزی یا لکه‌بینی دارید، دکتر شیاف پروژسترون در بارداری را تجویز می‌کند.

آیا می‌توان چند قلو بودن جنین را در هفته پنجم تشخیص داد؟

از آنجایی که در سونوگرافی، کیسه حاملگی قابل رویت است، چند قلو بودن را نیز می‌توان تشخیص داد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید