پارگی پروتز سینه

0
389

بزرگ کردن سینه به دلایل مختلفی از جمله بزرگ کردن به مظور زیبایی، ناهنجاری های مادرزادی یا بازسازی بعد از ماستکتومی انجام می‌شود.  بزرگ کردن و یا ترمیم سینه با پروتز سیلیکونی  از طریق جراحی، یکی از روش‌های رایج است.  یکی از عارضه‌های احتمالی پس از عمل جراحی پروتز سینه، پارگی ایمپلنت است. در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا قصد داریم در ارتباط با خطرات، دلایل و روش‌های درمانی پارگی پروتز سینه صحبت کنیم. 

انواع پارگی در پروتز سینه 

هنگامی که ایمپلنت در بافت سینه قرار می‌گیرد، بدن یک اسکار در اطراف ایمپلنت ایجاد می‌کند که یک کپسول فیبری است. این یک واکنش طبیعی به ایمپلنت خارجی است. پارگی ایمپلنت موجود در داخل کپسول فیبری به عنوان پارگی داخل کپسول شناخته می‌شود، در حالی که خارج شدن سیلیکون در خارج از کپسول فیبری را پارگی خارج کپسولی می‌نامند.

پارگی ایمپلنت سالین منجر به خارج شدن یک محلول نمکی ساده می‌شود که بی ضرر است و در طول زمان دوباره توسط بدن جذب می‌شود. با این حال، پارگی ایمپلنت سیلیکونی می‌تواند منجر به عوارض بیشتر شود، اگرچه هیچ خطر واقعی برای سلامتی در مطالعات انجام شده کشف نشده است. پارگی خارج کپسول منجر به خارج شدن ژل سیلیکون به بافت‌های اطراف می‌شود.

پارگی پروتز سینه

 

حتما مطالعه کنید: معرفی بهترین دکتر پروتز سینه

علت پارگی پروتز سینه

شایع‌ترین دلیل پارگی ایمپلت سینه پیری و طول عمر  ایمپلنت است، زیرا تمام پروتزها طول عمر توصیه‌شده‌ای دارند و در نهایت پس از گذشتن از آن زمان، مستعد پارگی هستند. این بازه زمانی بین 12 تا 35 سال متغیر  است. اما پارگی‌های 20 سال اول معمولا  به دلایل  ناکارآمدی دریچه‌ها، نقص‌های ساخت و پر شدن ایمپلنت  که منجر به چین‌خوردگی در کپسول ایمپلنت می‌شوند و در نتیجه باعث ایجاد ضعف‌های زودرس در دیواره می‌شوند، پیش میاید. تروما همچنین می‌تواند منجر به پارگی ایمپلنت شود. ضربه‌ مستقیم به سینه نیز( مانند ضربه به فرمان در تصادف) باعث پارگی پروتر می‌شود. 

علائم پارگی پروتز سینه 

هنگامی که پروتز سیلیکونی پاره می‌شود، ممکن است مورد توجه قرار نگیرد زیرا سیلیکون تمایل دارد در بافت  باقی بماند. این اتفاق به پارگی خاموش معروف است. با این حال، ممکن است بافت، تحریک شده و متورم شود و حتی ممکن است بافت اسکار  نیز  تشکیل شود.  علائم پارگی پروتز پستان مواردی مثل: درد،  تورم، تغییر در اندازه یا شکل، سفت شدن بافت پستان و … است.

برای پروتزهای سالین، شایع‌ترین علامت مرتبط با پارگی ایمپلنت، کاهش فوری یا تدریجی حجم پروتز است. به ندرت پارگی ایمپلنت سالین با درد همراه است. اما در پروتزهای سیلیکونی، ممکن است درجاتی از درد دیواره قفسه سینه وجود داشته باشد. پارگی ایمپلنت سالین در معاینه فیزیکی به راحتی قابل تشخیص است.

درمان پارگی پروتز سینه 

اگر یک ایمپلنت سیلیکونی پاره شده دارید که متوجه علائم آن شده‌اید، پزشک معالج  احتمالاً برداشتن آن را با عمل جراحی به شما توصیه می‌کند. در صورت تمایل، همزمان در  عمل جراحی می‌توان یک ایمپلنت جدید قرار  داد. به خاطر داشته باشید که پروتز سینه تضمینی برای ماندگاری مادام العمر نیست.

حتما بعد از عمل پروتز سینه به انجام معاینات بالینی پستان توسط پزشک خود ادامه دهید. تا اگر تغییرات جدیدی وجود دارد پزشک مطلع شود و راهکارهایی را برای درمان ارائه دهد. در صورتی که پوسته ایمپلنت سالین پاره شده باشد، باید برداشته شود. اما اگر ایمپلنت سیلیکونی پاره شدگی داشته باشد، باید به دلیل تعامل احتمالی با بافت‌های اطراف و انتشار احتمالی به غدد لنفاوی موضعی برداشته شود و با یک ایمپلنت جدید جایگزین شود.  گاها ممکن است برای تخلیه ژل سیلیکون به چندین عمل جراحی نیاز باشد.

 پیشگیری از پارگی پروتز سینه 

بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر در طولانی مدت از پروتز سینه  و افزایش رضایت‌مندی، راه‌های پیشگیری از پارگی پروتز سینه را بشناسیم و  میزان عوارض آن را حداقل در فعالیت‌های روزمره خود کاهش دهیم.

 چه کسی بیشتر در معرض خطر پارگی پروتز سینه است؟ 

پروتز سینه با هرجنسی که باشد ، یک جسم خارجی است که در بدن قرار گرفته، در نتیجه نمی‌توان فعالیت‌های عادی را با پروتز سینه انجام داد و محدودیت‌هایی ایجاد می‌‌کند. البته این محدودیت‌ها شدید و دست و پاگیر نیستند.

برای مثال برای ورزش کردن بهتر است ورز‌ش‌هایی که غفالیت فیزیکی شدید ندارند را انتخاب کنید و  کمتر به فعالیت‌هایی مانند زومبا، اسب‌سواری، ورزش‌های رزمی و … بپردازید. پون با داشتن هرگونه حرکت و یا ضربه شدید و متوالی بدنی، احتمال پاره شدن ایمپلنت شما افزایش پیدا می‌کند.

چگونه می‌توانم علائم پارگی پروتز سینه را تشخیص دهم؟

ریسک پارگی سینه برای همه وجود دارد و هر فردی که پروتز سینه را انجام داده است باید ریسک پارگی آن را بپذیرد. با این حال مواردی وجود دارد که می‌توان علائم پارگی سینه را  تشخیص داد و حتی از بروز آن پیشگیری کرد. برای مثال با تحت مراقبت پزشکی بودن و انجام دادن مرتب چکاپ‌های لازم  می‌توانم پارگی پروتز سینه را تشخیص داد و از بروز خطرات آن جلوگیری کرد.

 چه زمانی باید برای پارگی پروتز سینه به پزشک مراجعه کنیم؟ 

اگر پروتز سینه سیلیکونی دارید و شک دارید که ایمپلنت ممکن است پاره شده باشد، با جراح پلاستیک خود صحبت کنید. یک آزمایش تصویربرداری، مانند MRI یا سونوگرافی، می‌تواند نشان دهد که آیا ایمپلنت پاره شده است یا خیر. اگر پارگی بی صدا دارید ( پارگی‌ای که علائمی ندارد) جراح پلاستیک شما گزینه‌های درمانی احتمالی را توضیح می‌دهد.  که در نهایت مراجعه‌کننده تصمیم گیرنده است. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند ایمپلنت پاره شده را خارج یا جایگزین کنند. از جراح خود بخواهید که به شما در سنجش مزایا و معایب کمک کند.

آیا پارگی پروتز سینه قابل پیشگیری است؟ 

پارگی یک عارضه شناخته شده در تمام ایمپلنت های سینه است. ایمپلنت سینه وسیله ای مادام العمر نیست. غربالگری MRI  سه سال پس از جراحی اولیه ایمپلنت و سپس هر دو سال بعد برای تشخیص پارگی توصیه می‌شود. 

اگر پروتز سینه سیلیکونی پاره شود، چه عوارضی دارد؟

پارگی ایمپلنت سینه سیلیکونی می‌تواند باعث درد سینه یا تغییر در شکل سینه شود. اما، بروز بیماری‌هایی مانند سرطان سینه و یا مشکلات شیردهی و بارداری محال است که در اثر پارگی پروتز سینه اتفاق بیوفتد.

آیا ضخامت پروتز استفاده شده در سینه تاثیری در پارگی آن دارد؟

بروز پارگی ایمپلنت با افزایش سن ایمپلنت افزایش می‌یابد. ضخامت دیواره پروتز هیچ نقش تعیین‌کننده‌ای در پارگی ندارد، زیرا امروزه پروتزهای متنوعی با ضخامت‌های مختلف ارائه شده و همگی نرخ پارگی مشابهی دارند.

پر کردن محلول آب نمک در پروتز باعث پارگی می‌شود؟

پروتزهای آب نمکی یک از قدیمی‌ترین نوع پروتزها هستند که طرفداران زیادی دارد. پر کردن بیش از حد به ندرت باعث پارگی می‌شود، اگرچه رعایت دستورالعمل ‌های پر کردن پروتز برای هر فردی ضروری است. اما در صورتی که این نوع پروتزها پاره شوند هیچ خطری برای فرد ایجاد نمی‌کنند، چون آب و نمک به راحتی جذب بدن می‌شود.

آیا پروتز پاره شده قابل ترمیم است؟

خیر، چه عمر پروتز شما تمام شده باشد و چه در اثر ضربه پروتز پاره شده باشد باید طی یک عمل جراحی پروتز پاره شده از بدن خارج گردد و با یک پروتز سالم و جدید جایگزین شود. خوشبختانه ، امروزه جراحان ماهر می‌توانند طی یک عمل جراحی و بیهوشی چند ساعته هم عمل تخلیه پروتز و هم عمل جایگزینی پروتز جدید را همزمان انجام دهند.

آیا برای پروتز سینه محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر، هیچ محدودیت سنی برای پروتز سینه وجود ندارد و هر فرد می‌تواند با مشورت پزشک معالج و دریافت تاییدیه از طرف پزشک معالج خود, عمل پروتز سینه را انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید