کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی و حوزه درمان و سلامت

0
631
استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

در حال حاضر، پیشرفت علم و توسعه فناوری کمک کرده تا هوش مصنوعی بتواند در زمینه‌های تشخیص بیماری، توسعه دارو، شخصی‌سازی درمان و ویرایش ژن تاثیرگذار باشد. در ادامه مطلب از سایت دکتر آنلاین طبینجا قصد داریم تا کاربرد هوش مصنوعی در علم پزشکی را به شکل جزئی مورد بررسی قرار دهیم.

تشخیص بیماری به وسیله هوش مصنوعی

تشخیص صحیح بیماری‌ها به سال‌ها آموزش و پژوهش در علم پزشکی نیاز دارد و حتی در بعضی مواقع نمی‌توان پایانی برای آن در نظر گرفت و تمامی بیماری‌ها را به طور دقیق و صحیح تشخیص داد. همچنین تشخیص بیماری، اغلب فرآیندی سخت و زمان‌بر است و پزشکان را تحت فشار قرار می‌دهد. این امر باعث می‌شود تشخیص بیماری در فرد به تاخیر بیفتد و جان او را به خطر بیاندازد.

اخیراً، هوش مصنوعی پیشرفت‌های زیادی در تشخیص خودکار بیماری‌ها داشته و تشخیص بیماری را سریعتر و در دسترس تر برای بیماران انجام می‌دهد. شاید حالا برایتان سوال شده باشد که هوش مصنوعی بیماری را به چه صورت تشخیص میدهد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی با دریافت کردن یک سری علائم و الگوهای مشابه و تطبیق دادن آن با انواع بیماری‌ها در ناحیه مورد نظر می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت

مطالعه کنید: تشخیص بیماری با هوش مصنوعی

نمونه هایی از کاربرد هوش مصنوعی در تشحیص بیماری‌های مختلف

شاید برایتان جالب باشد بدانید که  تشخیص سرطان ریه یا سکته مغزی بر اساس سی تی اسکن، ارزیابی خطر مرگ ناگهانی و ایست قلبی یا سایر بیماری‌های قلبی بر اساس نوار قلب، تصاویر MRI به کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود و این داده‌های دیجیتالی بسیار برای پزشکان مفید است تا تشخیص درستی از بیماری داشته باشند.

اما یک تفاوت بین تشخیص یک انسان به عنوان متخصص و هوش مصنوعی وجود دارد. هوش مصنوعی می‌تواند در کسری از ثانیه بیماری را تشخیص دهد و علاوه بر این می‌توان آن را با هزینه کم در سراسر جهان بازتولید کرد تا همه در همه جا بتوانند به یک متخصص برتر با هزینه کم دسترسی داشته باشند. اما یک پزشک متخصص، می‌تواند بیماری بیماران محدودی را در مدت زمان طولانی‌تری تشخیص دهد.

پیشرفت هوش مصنوعی در تشخیص بیماری محدود به این امکانات نیست و به زودی امکانات بیشتری را در اختیار دنیا قرار می‌‌دهد.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگاه پزشکان شود؟

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که هوش مصنوعی به این زودی‌ها جایگزین پزشکان نخواهد شد و اصلا بعید است که بتواند جایگزین پزشکان شود. کاربرد هوش مصنوعی این است که در کنار پزشکان به عنوان یک دستیار هوشمند، حضور داشته باشد تا تفسیر و تشخیص بیماری‌ها را برای آن‌ها ساده‌تر و سریع‌تر کند. در حال حاضر هوش مصنوعی به تنهایی ارائه کننده هیچ توصیه پزشکی نیست و جایگزین مشاوره و درمان نمی‌شود. در نتبجه اگر احساس می‌کنید شرایط اورژانسی‌ای دارید به تشخیص هوش مصنوعی اتکا نکنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی

سامانه تشخیص بیماری با هوش مصنوعی در سایت طبینجا

در طبینجا نیز تست آنلاین تشخیص بیماری وجود دارد. شما با استفاده از ابزار چکاپ آنلاین، قادر به انتخاب نشانه بیماری در هر نقطه از بدنتان هستید. با توجه به اطلاعات شخصی و علائم انتخابی شما، بیماری‌هایی که با شرایط شما مطابقت دارد نمایش داده می‌شود.

تست آنلاین تشخیص بیماری طبینجا

هوش مصنوعی در چه زمینه‌هایی از علم پزشکی حضور دارد؟

ساخت و توسعه سریع داروها

تولید داروها فرآیندی پرهزینه است. بسیاری از فرآیندهای تحلیلی در داروسازی می‌توانند با هوش مصنوعی کارآمدتر شوند. این پتانسیل هوش مصنوعی از سال‌ها قبل کشف شده و روی آن صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

هوش مصنوعی تاکنون در هر 4 مرحله اصلی در ساخت و توسعه دارو استفاده شده و بسیار موفقیت آمیز بوده است:

مرحله 1: شناسایی

مرحله 2: کشف عناصر لازم

مرحله 3: تسریع آزمایشات بالینی

مرحله 4: یافتن نشانگرهای زیستی برای تشخیص بیماری

مرحله 1- شناسایی:

اولین قدم در توسعه دارو، درک منشاء بیولوژیکی یک بیماری و همچنین مکانیسم‌های مقاومت آن است. سپس باید پروتئین‌ها برای درمان بیماری شناسایی شوند. هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی تمام داده‌های موجود را تجزیه و تحلیل کند و حتی می‌تواند به طور خودکار پروتئین‌های هدف را شناسایی کند.

مرحله2- کشف:

در مرحله بعد، باید ترکیبی پیدا شود تا بتواند با مولکول هدف شناسایی شده به روش دلخواه تعامل کند. این شامل غربالگری تعداد زیادی – اغلب هزاران یا حتی میلیون‌ها – ترکیب بالقوه است. این ترکیبات می‌تواند طبیعی، مصنوعی یا زیستی باشند. درصد خطا در این مرحله بسیار زیاد است و برای کاهش درصد خطا و رسیدن به سرنخ، نیاز است زمان زیادی صرف شود. هوش مصنوعی نیز می‌تواند در اینجا هم کمک کند. او می‌تواند مناسب بودن یک مولکول را بر اساس ساختار مولکولی پیش‌بینی کند. سپس از میان میلیون‌ها مولکول بالقوه عبور می‌کند و همه آنها را به بهترین گزینه‌ها فیلتر می‌کند. این امر منجر به صرفه‌جویی زمانی در طراحی دارو می‌شود.

مرحله 3- سرعت بخشیدن به آزمایشات بالینی

یافتن ترکیبات مولکولی برای آزمایشات بالینی دشوار است. اگر ترکیبات اشتباهی را انتخاب کنید، دوره آزمایش طولانی‌تر می‌شود و زمان و منابع زیادی از دست می‌رود. هوش مصنوعی می تواند طراحی کارآزمایی‌های بالینی را با شناسایی خودکار ترکیبات مناسب و همچنین اطمینان از توزیع صحیح سرعت ببخشد و در صرف زمان در ساخت دارو صرفه‌جویی کند.

مرحله 4- یافتن نشانگرهای زیستی برای تشخیص بیماری

فرد داروساز برای این که از درمان داروی ساخته شده مطمئن شود نیاز دارد تا بیماری را درمان کند. این روش بسیار پرهزینه است چون ممکن است جان یک انسان به خطر بیوفتد. سایر روش‌ها نیز نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده و دانش فوق تخصصی است.  هوش مصنوعی از طریق بیومارکرها ( بیومارکرها مولکول‌هایی هستند که در مایعات بدن، معمولاً خون انسان، پیدا می‌شوند و اطلاعاتی در مورد بیماری یا نداشتن بیماری ارائه می‌کنند.) پروسه تشخیص بیماری را ایمن و ارزان می‌کند.

هوش مصنوعی از نشانگر‌های زیستی زیر برای شناسایی استفاده می‌کند:

وجود یک بیماری در اسرع وقت – نشانگر زیستی تشخیصی

خطر ابتلای بیمار به این بیماری – نشانگر زیستی خطر

پیشرفت احتمالی یک بیماری – نشانگر زیستی پیش آگاهی

اینکه آیا بیمار به یک دارو پاسخ می‌دهد یا خیر- نشانگر زیستی پیش‌بینی کننده

هوش مصنوعی و استفاده آن در پزشکی

شخصی‌سازی درمان

بیماران مختلف به داروها و برنامه‌های درمانی متفاوت پاسخ می‌دهند. بنابراین درمان شخصی پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش طول عمر بیماران دارد. اما تشخیص اینکه چه عواملی باید بر انتخاب درمان تأثیر بگذارد بسیار سخت است. هوش مصنوعی می‌تواند این کار آماری پیچیده را خودکار انجام دهد و به کشف اینکه کدام ویژگی‌ها در بیمار وجود دارد و چه درمانی برایش اثربخش است بپردازد. پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی و طراحی برنامه درمانی مناسب، ارائه برنامه درمانی بیمار را برای پزشکان بسیار آسان‌تر می‌کند.

سخن آخر

هوش مصنوعی در حال حاضر به ما در تشخیص کارآمدتر بیماری‌ها، توسعه داروها، شخصی سازی درمان‌ها و حتی ویرایش ژن‌ها کمک می‌کند. اما این تازه شروع کار است. هر چه بیشتر داده‌های پزشکی خود را دیجیتالی و یکسان کنیم، بیشتر می‌توانیم از هوش مصنوعی برای کمک به یافتن الگوهای ارزشمند استفاده کنیم. الگوهایی که می‌توانیم از آن‌ها برای اتخاذ تصمیمات دقیق و مقرون به صرفه در فرآیندهای تحلیلی پیچیده استفاده کنیم.

با حضور هوش مصنوعی، در آینده چه انتظاری باید از پزشکان داشته باشیم؟

پزشکان علاوه بر دانش پزشکی باید مهارت و تخصص لازم در ارتباط با هوش مصنوعی را نیز داشته باشند.

آیا با هوش مصنوعی می‌توان ژ‌ن‌ها را تغییر داد؟

بله، امکان ویرایش ژن توسط هوش مصنوعی وجود دارد.

آیا استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی ضرر هم دارد؟

بله، درمقاله دیگر مفصلا به آن پرداخته شده است.

5/5 - (23 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید