نداشتن حس چشایی و بویایی بعد از عمل بینی

0
312
حس بویایی و چشایی بعد از عم بینی

یکی از سوالات رایج افراد، نداشتن حس چشایی و بویایی بعد از عمل بینی است. بعد از عمل بینی، کاهش حس بویایی و چشایی یکی از مشکلاتی است که برخی از بیماران با آن روبرو می‌شوند. حتی برخی افراد از انجام عمل بینی به دلیل این مشکل نگران هستند. 

این مقاله به شما کمک می‌کند تا دلایل این پدیده و اینکه آیا این مشکل دائمی است یا خیر را بفهمید، همچنین راه‌های ممکن برای درمان اختلالات در حس چشایی و بویایی پس از عمل رینوپلاستی را مورد بررسی قرار می‌دهد. پس با ما در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا همراه باشید.

بررسی علت از بین رفتن حس چشایی و بویایی

احتمالاً شما این تصور را دارید که جراحی بینی باعث اختلال در حس بویایی می‌شود؛ اما واقعیت این است که بعد از جراحی، تورم ممکن است باعث قطع ارتباط بین سلول‌های عصبی حس بویایی در بینی و مجاری بینی شود. این قطع ارتباط باعث کاهش حس بویایی یا حتی عدم توانایی در احساس چشایی می‌شود.

پس از جراحی بینی، ممکن است مخاط و خونابه زیادی تولید شود که می‌تواند ارتباط نورون‌های حس بویایی با هوا را کاهش دهد. به عبارت دیگر، مشابه زمانی که سرماخوردگی دارید و بو و مزه‌ها را به خوبی حس نمی‌کنید، پس از عمل جراحی بینی هم ممکن است التهابی رخ دهد که حس بویایی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

از بین رفتن بویایی و چشایی بعد از عمل بینی

مطالعه کنید: عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی

آیا از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها برای افرادی که به جراحی بینی فکر می‌کنند، علاوه بر نداشتن حس چشایی و بویایی بعد از عمل بینی، این  است که ممکن است جراحی باعث اختلال در عملکرد طبیعی بینی شود. اضطراب از نتیجه نهایی و شکل نهایی بینی از یک سو و ترس از مشکلات و عوارض عمل بینی از سوی دیگر، دلایل مهمی هستند که ممکن است افراد را از انجام عمل بینی منصرف کنند.

درباره مسئله احتمالی از دست دادن حس بویایی پس از جراحی بینی، شایعاتی وجود دارد. این که ممکن است بعد از عمل، به طور کلی حس بویایی و یا حتی حس چشایی خود را از دست بدهید.

باید به یاد داشته باشید که بیشتر عوارض پس از جراحی چون از بین رفتن حس بویایی، طبیعی و معمولاً موقتی هستند. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد جراحی بینی، با یک جراح متخصص و باتجربه در این زمینه مشورت کنید. 

به عبارت دیگر، در واقعیت، جراحی نه تنها حواس اصلی را از بین نمی‌برد: بلکه می‌تواند آن‌ها را تقویت کرده و بهبود بخشد. اگر قرار بود فرد پس از عمل یکی از حواس اصلی خود را از دست بدهد، اصلا این نوع جراحی انجام نمی‌شد.

حس بویایی و چشایی چه زمانی بعد از عمل بینی بهبود می یابد؟

با اینکه مسئله نداشتن حس چشایی و بویایی بعد از عمل بینی به یکی از نگرانی‌های افراد تبدیل شده، خبر خوب این است که تأثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی کاملاً موقت و گذراست و پس از کاهش ورم‌ها و تخلیه مخاط‌های بینی، حواس چشایی و بویایی به وضعیت اولیه خود باز می‌گردند. اما مدت زمان بازگشت این حواس به وضعیت اولیه و میزان کاهش ورم‌ها و تخلیه مخاط‌ها وابسته است.

معمولاً بین یک تا دو ماه پس از عمل جراحی بینی، تورم کاهش می‌یابد. حس بویایی و چشایی هم در مدت 4 تا 8 هفته به حالت عادی بازمی‌گردند؛ اما توجه داشته باشید که بازگشت به حالت عادی، بیشتر از این مدت طول نمی‌کشد و امکان از دست دادن حس بویایی پس از عمل جراحی بینی به طور دائم، تقریباً نزدیک به صفر درصد است.

برای بازگشت حس بویایی چه اقدامی انجام دهیم؟

همانگونه که ذکر شد، نداشتن حس چشایی و بویایی بعد از عمل بینی به صورت موقت و طبیعی است و عموماً نیازی به درمان خاصی ندارد؛ زیرا پس از کاهش تورم‌ها و بهبود وضعیت پس از عمل، حس بویایی و مشکلات حس چشایی به حالت اولیه خود بازمی‌گردند.

اگر پس از سه تا شش ماه از عمل بینی همچنان حس بویایی یا چشایی شما بهبود نیابد، پیشنهاد می‌شود تا به دکتر جراح بینی مراجعه کنید تا دلیل عدم بازگشت حس بویایی پس از جراحی بینی را بررسی کند. معمولاً پزشک از تصاویر رادیوگرافی بینی شما استفاده کرده و بررسی‌های دقیق انجام داده تا بتواند درمان مورد نیاز را تعیین کند.

اگر حس بویایی یا چشایی به علت تورم یا پولیپ بینی از دست رفته باشد، از طریق جراحی و مصرف داروهای استروئیدی از نوع اسپری یا قرص، ممکن است حس بویایی بهبود یابد؛ اما اگر مشکل از آسیب به عصب‌های بویایی ناشی شود، متاسفانه درمان موثری برای آن وجود ندارد و تاکنون روشی کاملاً موثر برای درمان این مسئله کشف نشده است.

آیا اشتباهات پزشکی در عمل بینی برای بروز مشکلات بویایی تاثیر دارد؟

انتخاب یک پزشک متخصص برای انجام عمل زیبایی بینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس از تصمیم به انجام جراحی زیبایی بینی، انتخاب بهترین دکتر عمل بینی باید مورد توجه قرار گیرد. انتخاب نادرست پزشک ممکن است منجر به اثرات جبران‌ناپذیری بر روی سلامت عمومی و عملکرد بینی شود. افراد بسیاری پس از جراحی زیبایی بینی به مشکلات تنفسی و بویایی دچار شده‌اند، بنابراین اهمیت انتخاب پزشک ماهر و با تجربه در این زمینه غیرقابل انکار است.

توصیه می‌شود که قبل از انتخاب پزشک برای جراحی زیبایی بینی، به دقت تحقیق کنید و پزشکی باتجربه و ماهر را انتخاب نمایید. این اقدام می‌تواند از وقوع مشکلاتی نظیر خروپف‌های بلند، آپنه خواب، اختلال تنفسی، سردرد و گاهی میگرن ناشی از کاهش اکسیژن‌رسانی بدن در جراحی بینی جلوگیری کند.

کدام مدل بینی ریسک بیشتری برای از بین رفتن حس بویایی دارد؟

نداشتن حس چشایی و بویایی بعد از عمل بینی طبیعی است؛ اما در بینی‌های کوچک، اختلالات تنفسی به راحتی و شدت بیشتری پیش می‌آیند. از این رو اگر تصمیم به عمل جراحی تغییر شکل بینی به شکل عروسکی یا فانتزی دارید، باید در نظر داشته باشید که این تغییرات ممکن است بر تنفس و حس بویایی شما بسیار تاثیرگذار باشند.

به علت اهمیت موضوع، بسیاری از جراحان ماهر این نوع جراحی‌ها را انجام نمی‌دهند و به افرادی که تمایل به انجام چنین تغییراتی دارند، اطلاع می‌دهند که ممکن است این مدل از جراحی‌ها خطراتی داشته باشد.

اگر تصمیم به انجام عمل بینی دارید بهتر است به پزشکی مراجعه کنید که بتواند نوع بینی شما را به خوبی جراحی کند. برای انتخاب دکتر مناسبتان به نکات مختلفی باید دقت کنید. ما در مقالات مختلف به این نکات اشاره کرده‌ایم. از طریق لینک آن‌ها مقاله مورد نظرتان را مطالعه کنید.

(انتخاب بهترین جراح بینی گوشتی، مقاله انتخاب بهترین جراح بینی استخوانی، مقاله بهترین دکتر ترمیم بینی )

درمان حس بویایی بعد از عمل بینی

احساس بوی بد بعد از عمل بینی

عمدتاً بعد از عمل بینی، حس بوی نامطبوع به مدت دو هفته تا یک ماه امری طبیعی است و نیاز به نگرانی ندارد. یکی از عواملی که می‌تواند منجر به بوی نامطبوع در نفس شود، التهاب و مسدود شدن مسیرهای بینی و کاهش جریان هوا در داخل بینی است.

سخن پایانی

در این مقاله با مبحث نداشتن حس چشایی و بویایی بعد از عمل بینی آشنا شدید. شاید با مطالعه این نوشتار به این نتیجه برسید که انجام جراحی بینی ممکن است به مشکلات بویایی منجر شود و شما را نگران کند. اما باید تاکید کنیم که وقوع چنین مشکلاتی پس از جراحی بینی بسیار نادر است. 

در همه عمل جراحی‌ها، خطرات و عوارض مختلفی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. با این حال، انتخاب یک جراح ماهر بینی اهمیت دارد تا ریسک‌ها و عوارض ممکن پس از جراحی کاهش یابند و نتیجه مطلوبی از جراحی حاصل شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید