تغییر رنگ ناحیه تناسلی و درمان آن

0
6,908
734721.jpeg alt_text
734721.jpeg caption

تقریبا نیمی از زنان نگران ظاهر ناحیه تناسلی خود هستند و از این تعداد، حدود یک سوم به طور خاص نگران رنگ آن هستند. هیچ معیار خاصی برای تعیین رنگ نرمال تاحیه تناسلی وجود ندارد. قسمت خارجی ناخیه تناسلی بطور طبیعی تیره تر از نواحی اطراف آن است. از طرفی پوست ناحیه تناسلی به تدریج با تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ، بارداری یا پیری تیره می شود. در مراحل مختلف زندگی، تغییرات هورمونی مختلفی در بدن ما اتفاق می افتد. به عنوان مثال، در دوران بلوغ، افزایش ناگهانی استروژن در بدن می تواند ناحیه تناسلی را تیره کند. زنان رنگین پوست به طور طبیعی دارای ناحیه تناسلی  تیره تری نسبت به زنان سفید پوست هستند.  اگرچه تغییر ناگهانی رنگ ناحیه تناسلی می تواند نشانه ای از بیماری های دیگر نیز باشد.

 

علل تغییر رنگ ناحیه تناسلی

تغییر رنگ آلت تناسلی

 

 

۱)دیابت

در افرادی که مقاومت به انسولین پیدا می کنند، پوست در ناحیه چین های گردن، زیر بغل و ناحیه تناسلی تیره تر می شود. مقاومت به انسولین سبب می شود تا غلظت قند خون بالا رفته و سلول ها قادر به استفاده از این قند نباشند. بنابراین اگر به تازگی متوجه پررنگ تر شدن پوست خود در این نواحی شده اید حتما قند خون خود را چک کنید.

 

۲)اگزما

پوست در ناحیه تناسلی نسبت به سایر نقاط بدن حساس تر بوده و به راحتی در تماس با مواد محرک دچار حساسیت و آسیب می شود. اگر پوست این نواحی بمدت طولانی در معرض مواد حساسیت زا قرار بگیرد حساسیت پوستی ایجاد می شود.خارش این نواحی و پوسته ریزی  بتدریج سبب تیره شدن پوست می شود. اکزما می تواند ناشی از حساسیت پوست ناحیه تناسلی به مواد شوینده، پدهای بهداشتی، عطر، مواد بکار رفته در لباس زیر و یا تیغ ژیلت باشد.

 

۳)آسیب فیزیکی

پوشیدن لباس های زیر تنگ و یا شلوار های تنگ  نیز با ایجاد اصطکاک با پوست( مالش مکرر پارچه با پوست) بتدریج سبب آسیب پوست و در نهایت تیرگی آن می شوند. از طرفی بدلیل نبود تهویه کافی در این ناحیه، تعریق ایجاد شده و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می کند که در نهایت می تواند منجر به تیرگی پوست شود.

 

۴)سندرم تخمدان پلی کیستیک

در این بیماری کیست های کوچک در تخمدان ایجاد می شود که می تواند منجر به عدم تعادل هورمون های جنسی داخل بدن شود. در اثر این عدم تعادل هورمونی، هورمون آندروژن اضافی (هورمون جنسی مردانه) در بدن افزایش یافته و بر سطح استروژن تأثیر می گذارد و سبب تیرگی ناحیه تناسلی می شود.

 

۵)عفونت های خاص

بسیاری از اوقات، اطراف ناحیه تناسلی می تواند توسط قارچ آلوده شود، که ممکن است لکه های تیره ای ایجاد کند.

 

۶)سرطان ناحیه تناسلی

سرطان پوستی در ناحیه تناسلی می تواند با ایجاد لکه های تیره و برجسته تظاهر پیدا کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید