زخم آلت تناسلی آقایان و درمان آن

0
17,465
394691.jpeg alt_text
394691.jpeg caption

زخم یک جراحت پوستی دردناک است. زخم ها می توانند در هر قسمت از پوست، از جمله در آلت تناسلی، بروز کنند. زخم آلت تناسلی مرد اغلب در اثر عفونت مقاربتی یا بیماری پوستی ایجاد می شود.در حالی که برخی از زخم های آلت تناسلی به خودی خود برطرف می شوند، بسیاری از آنها برای جلوگیری از بدتر شدن علائم، عوارض و انتقال آن به دیگران به درمان نیاز دارند.

1. تبخال دستگاه تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که در طی فعالیت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. ویروس هرپس سیمپلکس باعث تبخال دستگاه تناسلی می شود. علائم آن می تواند شامل زخم های دردناک، خارش دار، پر از مایع، تاول در آلت تناسلی و سایر قسمت های دستگاه تناسلی باشد.

زخم آلت تناسلی

2. زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی نوع دیگری از بیماری های مقاربتی ویروسی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. آنها روی آلت تناسلی مردی به صورت رشد های کوچک، برآمده، گاهی دارای ساقه و مانند گل کلم ظاهر می شوند. زگیل های تناسلی می توانند خارش و ناراحتی ایجاد کنند.

3. سفلیس

سفلیس یک عفونت شدید باکتریایی و نوع دیگری از بیماری های مقاربتی است. در مراحل اولیه عفونت ، سفلیس معمولاً باعث ایجاد زخم سفت، بدون درد و قرمز در آلت تناسلی مرد می شود. این زخم 3-6 هفته طول می کشد.

سیفلیس درمان نشده می تواند منجر به موارد زیر شود:

• مشکلات قلبی عروقی

• زوال عقل

• کاهش شنوایی یا بینایی

• افزایش خطر ابتلا به عفونت HIV

• مننژیت

• مشکلات بارداری ، زایمان و عوارض جنینی

• سکته

4. گال

گال نوعی بیماری پوستی مسری است که می تواند بسیاری از قسمت های بدن از جمله آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که مایت Sarcoptes scabiei در پوست فرو برود و در زیر پوست تخم ریزی کند بیماری گال ایجاد می شود. تماس جنسی احتمال بروز گال در آلت تناسلی را افزایش می دهد. گال باعث ایجاد تاول های ریز یا زخم هایی در پوست می شود که به خصوص در شب بسیار خارش دار است. این زخم ها به طور معمول در خطوط نازک و نامنظمی نشان می دهند که مسیر حرکت مایت زیر پوست را نشان می دهد. پس از وقوع آلودگی، فردی که قبلاً هرگز دچار گال نشده است ممکن است تا 4-6 هفته دچار علائم نشود. علائم در موارد آلودگی دوم یا بعد از آن معمولاً در طی 1 تا 4 روز ظاهر می شوند.

5. مولوسكوم واگناسيوم

Molluscum contagiosum یک عفونت ویروسی پوست است. هرکسی می تواند از طریق تماس مستقیم با دیگران یا به اشتراک گذاشتن حوله یا وسایل شخصی ،دجار این بیماری شود. تماس جنسی می تواند باعث ایجاد مولوسکوم در آلت تناسلی شود. علائم شامل زخم های خارش دار، لکه های پوستی دایره وار، تورم و برجستگی، صورتی یا گوشتی در آلت تناسلی مرد است. این موارد می توانند به تنهایی یا به صورت خوشه ای رخ دهند. بسیاری از موارد بدون درمان طی 12 تا 18 ماه برطرف می شوند. اگر زخم وجود داشته باشد ، مردم می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند.

6. شانکرویید

شانکر یک عفونت باکتریایی است که باکتری Haemophilus ducreyi می تواند ایجاد کند. از طریق رابطه جنسی و بدون محافظت  از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. این عفونت باعث ایجاد زخم های کوچک، قرمز و برجسته، خارش دار و دردناک در آلت تناسلی می شود.  علائم دیگر شامل درد در هنگام فعالیت جنسی یا ادرار و تورم در کشاله ران است.

7. گرانولوما اینگویناله

Granuloma inguinale یک بیماری مقاربتی  باکتریایی است که باعث ایجاد زخم در اندام تناسلی و مقعد می شود. در آغاز، عفونت باعث برجستگی های کوچک و بدون درد می شود. با گذشت زمان ، این زخم ها به آرامی به زخم های عمیق تر تبدیل شده و خونریزی می کنند.

8. پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوستی می شود. در آلت تناسلی می تواند باعث موارد زیر شود:

• بثورات قرمز با فلس های نقره ای

• پوستی خشک و ترک دار که ممکن است خونریزی کند

• خارش، درد و ناراحتی

علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در بعضی ، ممکن است فقط چند لکه به نظر برسد، در حالی که دیگران بثورات گسترده ای را تجربه می کنند.

9. درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یا اگزما، یک بیماری مزمن پوستی است که می تواند بسیاری از اعضای بدن از جمله آلت تناسلی مرد را تحت تأثیر قرار دهد. بثورات اگزما باعث ایجاد برجستگی های قرمز و پوسته پوسته می شود. برجستگی ها ممکن است قبل از تشکیل پوسته تاول زده و ترکیده باشند. بثورات اگزما در آلت تناسلی مرد ممکن است در اثر تماس با محصولات پاک کننده معطر ، شوینده های لباسشویی یا در اثر تماس با کاندوم باشند.

10. لیکن پلان

لیکن پلان یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی پوستی است. باعث ایجاد بثورات خارش دار می شود که مشخصه آن برجستگی های صاف و قرمز بنفش است. بثورات ممکن است در آلت تناسلی مرد، بازوها، مچ دست ، مچ پا یا سایر اعضای بدن ایجاد شود.

11. زخم های دیابت

زخم های دیابت به طور معمول در پاها ظاهر می شوند. با این حال، حداقل یک گزارش موردی ، زخم های آلت تناسلی را در نتیجه دیابت توصیف می کند. در این حالت، درمان شامل کرم ضد قارچ و دارو برای کنترل سطح قند خون بود.

12. سرطان آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی می تواند باعث ایجاد زخم پوستی یا ایجاد زخم در آلت تناسلی شود. سرطان آلت تناسلی نوعی سرطان نادر است. به طور معمول، اولین علامت تغییر در پوست آلت تناسلی مرد است، مانند:

• زخم توده ای یا زخمی کوچک یا پوستی که ممکن است خونریزی کند

تغییر رنگ آلت تناسلی

• ضخیم شدن پوست

• بثورات زیر پوست ختنه گاه

• ترشحات بو یا خونریزی زیر پوست ختنه گاه

• رشد صاف

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید