سرطان آلت تناسلی و انواع آن

0
6,775
230134.jpeg alt_text
230134.jpeg caption

آلت تناسلی در مردان نیز مانند هر اندام دیگری ممکن است دچار حالت سرطانی شدن گردد. با این وجود این سرطان بسیار نادر است و نمی تواند چندان نگران کننده باشد. این سرطان می تواند ناحیه پوست و یا درون آن را درگیر سازد. سرطان آلت تناسلی اغلب در مردان بالای 60 سال بروز می یابد.

انواع سرطان آلت تناسلی

از آنجایی که بافت آلت از بخش های مختلفی تشکیل شده است بنابراین نوع سرطان آلت تناسلی با توجه به این حالت متغییر خواهد بود. برخی از انواع سرطان آلت تناسلی عبارتند از:

  • سلول های فلسی آلت تناسلی. این نوع از سرطان لایه بیرونی آلت تناسلی را درگیر می سازد.
  • کارسینوم درجا. این نوع از سرطان نیز از انواع سرطان های سلول های فلسی آلت تناسلی به حساب می آید.
  • آدنوکارسینوم. در این سرطان غدد ترشح کننده عرق در آلت تناسلی درگیر می شوند.
  • ملانوم. ملانوم ها نیز جزو انواع سرطان ها با درگیری سلول های پوستی می باشند.

علل سرطان آلت تناسلی

اگر چه علت دقیق ابتلای مردان به سرطان آلت تناسلی هنوز مشخص نشده است اما با این وجود برخی از دلایل می توانند زمینه ساز بروز این حالت گردند. برخی از علل احتمالی می توانند شامل موارد زیر گردند:

  • سیگار کشیدن و مصرف دخانیات می تواند مواد سرطان زایی را وارد بدن نموده و سلول های آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • مردان بالای 60 سال برای ابتلای به سرطان آلت تناسلی مستعدترند.
  • برخلاف زنان، در مردان حامل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) احتمال بیشتری برای ابتلای به این سرطان را دارند.
  • عفونت های پی در پی ناشی از فیموز و یا هر مشکل دیگری می تواند سلول های سیستم ایمنی را تضعیف سازد و فرد را با احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان آلت تناسلی مواجه سازد.

علائم سرطان آلت تناسلی

برخی از علائم این بیماری عبارتند از:

تشخیص سرطان آلت تناسلی

پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری یا اورولوژیست در ابتدا یک معاینه بالینی در منطقه مورد نظر انجام داده و سپس یک شرح حال براساس علائم و سابقه خانوادگی از فرد خواهد گرفت. سپس برای تشخیص دقیق تر از برخی آزمایشات دقیق تر کمک خواهد گرفت. این آزمایشات ممکن است شامل یک آزمایش خون و یک نمونه برداری از بافت آلت تناسلی به حساب بیایند.

درمان سرطان آلت تناسلی

نوع و شدت بیماری درمان این نوع سرطان را تعیین خواهند کرد. به عنوان مثال سرطان هایی که تنها لایه رویی آلت تناسلی را درگیر کرده باشند معمولا لایه برداری سطحی بخشی از روند اولیه درمان خواهد بود. در سرطان های مراحل اولیه کرم حاوی مواد شیمی درمانی و لیزر درمانی در مورد ضایعات پوستی ممکن است تا حدودی موثر باشند. البته باید خاطر نشان نمود که بعد از این روش ها عمل جراحی پیوند پوست معمولا صورت می گیرد. در سرطان های با مراحل پیشرفته تر مسلما گزینه های درمانی از جمله پرتو درمانی و شیمی درمانی با دوز بالاتر در نظر گرفته می شود. در مواردی ممکن است اقدامات تهاجمی تری مانند عمل جراحی برای حذف پوست و ضایعات بافتی صورت بگیرد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید