علت ریزش موی شکم و دست و پای مردان

11
90,273
54928.jpeg alt_text
54928.jpeg caption

ریزش موی بدن در مردان ممکن است با احساس سرخوردگی از دست رفتن بخشی از هویت مردانه همراه شود. بنابراین مردان نیز همانند زنان نسبت به طاس شدن، حساسیت های خاص خود را نشان می دهند. به ویژه اگر این ریزش موی شکم در مردان به اختیار و در نتیجه اصلاح موی بدن صورت نگرفته باشد. اما با مطالعه این پست طبینجا شما قادر خواهید بود که با دلایل ریزش موی دست و پای مردان بیشتر آشنا شده و مناسبترین گزینه های درمانی را انتخاب نمایید.

علت ریزش موی شکم در مردان

برخی از دلایل مربوط به ریزش موی شکم و دست و پای مردان ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

جراحی یا بیماری

اگر اخیراً تحت یک عمل جراحی بزرگ قرار گرفته اید یا در حال بهبودی ناشی از یک بیماری جدی هستید، ریزش مو یک اتفاق کاملا طبیعی است. بسیاری از افراد چند هفته پس از جراحی بزرگ یا پس از یک بیماری سخت، یک ریزش موی بدن چشمگیر را در خود تجربه می کنند. اگرچه ممکن است میزان ریزش مو بیش از حد به نظر برسد، اما در واقع موها پس از مدتی به حالت نرمال خود باز خواهند گشت.

داروها

برخی از داروهای ضد انعقاد خون و بسیاری از داروهای شیمی درمانی که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان علت اصلی ریزش موی شکم در مردان شناخته می شوند. با قطع دارو موها معمولاً به حالت قبلی خود باز می گردند. برخی از داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است منجر به ریزش مو شوند و مصرف بیش از حد ویتامین A نیز می تواند همان اثر را داشته باشد. سایر داروهایی که ممکن است باعث ریزش موی شکم در مردان شوند عبارتند از:

  • مهار کننده های ACE
  • آمفتامین ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای مربوط به مشکلات تیروئیدی
  • بتا بلوکرها
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول

عدم تعادل هورمونی

تستوسترون هورمونی است که مسئول کلفت شدن صدا، رشد عضلانی و میل جنسی است. وقتی بدن تستوسترون را به مقدار کمی دی هیدروتستوسترون (DHT) مصرفی تبدیل می کند، ممکن است کمی ریزش موی دور ناف در مردان تجربه شود. DHT به فولیکول های مو حمله کرده و آنها را کوچک می کند و ممکن است منجر به نازک شدن مو یا ریزش مو شود.(1)

مشکلات تیروئیدی

بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید اغلب به دلیل تسریع در تبدیل تستوسترون به DHT دچار ریزش مو می شوند. حتی افرادی که تحت درمان هورمون های تیروئیدی قرار دارند از ریزش موی مرتبط با شرایط خود در امان نیستند.

استرس

فشار روحی زیاد در محل کار یا خانه می تواند یکی دیگر از دلایل ریزش موی دست و پای مردان باشد. استرس جسمی یا عاطفی بیش از حد باعث می شود که رشد طبیعی مو تا دو یا سه ماه بعد متوقف شود. خوشبختانه ریزش مو در اثر استرس معمولاً دائمی نیست.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که با استرس نیز تشدید می شود. این بیماری باعث می شود که موها به صورت لکه های گرد روی پوست سر و سایر نقاط بدن ریزش کنند. این ریزش موی شکم در مردان به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو رخ می دهد. حدود 5٪ از افراد مبتلا به آلوپسی موهای سر خود را از دست می دهند. به طور معمول، رشد دوباره موها صورت می گیرد، اما ریزش مو مجدد اتفاق معمولی است.

اختلالات ژنتیکی مو

برخی اختلالات ژنتیکی تاثیر گذار بر روی رشد مو مانند هیپوتریکوز می توانند باعث ایجاد رشد موهای بدنی کم پشت، نازک و شکننده شوند. این شرایط مادام العمر است و حتی می تواند باعث ریزش موی شکم در مردان و سایر نقاط بدن شود. داروها تا حدودی می توانند در ضخیم شدن یا رشد موهای جدید کمک کنند.

کم خونی

کاهش آهن بدن می تواند به کم خونی در مردان و ریختن مو ختم شود. یک آزمایش خون ساده می تواند مقدار کم خونی و یا کاهش آهن بدن را مورد ارزیابی قرار دهد. البته برای پیشگیری از اینحالت نبایستی تنها به مقادیر این ماده بسنده کرد، چرا که وجود مقادیر کافی سایر مواد معدنی نیز به همان میزان اهمیت دارند.

علت ریزش موی دست و پای مردان

ریزش مو در پاها به عنوان آلوپسی جلوی مفصل پا یا آلوپسی پرونئال نیز شناخته می شود. به این دلیل که در قسمت جلویی و پهلوی پایین ساق های پا قابل مشاهده است. برخی از علل ریزش موی پا در مردان عبارتند از:

بیماری عروق کرونر قلب

تحقیقات حاکی از وجود نوعی ارتباط ما بین بیماری عروق کرونر قلبی با آلوپسی موهای ساق پا در مردان بوده است. مردان مبتلا به CHD نیز در سنین پایین تری نسبت به مردان بدون CHD از دست دادن موهای پای خود را تجربه کرده اند.

دیابت

دیابت نیز می تواند یک علت ریزش موی پا در مردان باشد. با گذشت زمان، آسیب رگهای خونی ناشی از بیماری دیابت می تواند منجر به بیماری شریان محیطی (PAD) شود. در PAD چربی هایی به نام پلاک در رگهای خونی داخل پاها رسوب می کنند. این امر باعث اختلال در انتقال جریان خون و در نتیجه توقف رشد مو می شود.

جنسیت

آلوپسی قدامی استخوان جلوی پا در مردان بیشتر از زنان است. در حقیقت آلوپسی استخوان جلوی پا ممکن است در 35٪ از مردان دیده شود. بیشتر مردان مبتلا به این بیماری میانسال یا مسن تر هستند.

عوامل محیطی

بایستی به این نکته توجه داشته باشید، در صورتی که فولیکول های مویی به مدت طولانی تحت فشار قرار بگیرند ممکن است ریزش مو مشاهده شود. مواردی مانند استفاده طولانی مدت از شلوارهای تنگ باعث ریزش موی پا در مردان شده و حتی استفاده از کمربندهای محکم یا لباس های ورزشی چسبان می تواند ریزش موی شکم و دور ناف در مردان را در پی داشته باشد.

 

  • اگر ریزش موی شکم و دست و پا باعث ناراحتی تان شده، می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین پوست و مو ما کمک بگیرید.
Rate this post

11 دیدگاه‌ها

  1. سلام حدودا از دوسال پیش موهای هر دو پایم شروع به ریزش کرد اما الان مو های حدود هشتاد درصد بدنم میریزد و اختلال نعوظ نیز گرفته ام حدودا دوماه است . استرس شدید گرفتم لطفا کمکم کنین

    • بایستی در ابتدا علت اون مشخص بشه. اما از اونجایی که میفرمایید ریزش مو همراه با اختلال نعوظ براتون اتفاق افتاده، میتونید برای اطمینان خاطر هم که شده از لحاظ عملکرد خونرسانی عروق، توسط متخصص قلب و عروق چکاپ بشید.
      میتونید با متخصصین قلب طبینجا در این باره مشورت کنید.

    • بسته به علت اون داروهای هورمونی وجود دارند که توسط متخصص غدد تجویز میشوند

  2. سلام روی ران هردو پا هام به اندازه یه کف دست چندسال ک موهاش ریخته حالا تو سرم هم لکه کوچیک معلوم کم پشت شده علت چیست

  3. با سلام پزشک محترم ۵۸ ساله هستم ناراحتی فکری زیاد داشتم موهای دست وپاهایم ۱۰ ساله ریخته بعد چند سال موهای دستم مجدد رویش کرد اما کماکان موهای پایم ریخته آزمایش خون موردی نداشتم عضلات پاها کم توان ودرد دارد مخصوصا صبح

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید