ضربه به اندام تناسلی مردان و عوارض آن

1
65,205
629852.jpeg alt_text
629852.jpeg caption

شاید هر مردی در طول دوران زندگی خود با برخورد توپ فوتبال به بیضه مواجه شده باشد. اما این تنها آسیب وارده به آلت تناسلی مردان نیست و احتمال هر گونه آسیب ناشی از تصادفات و برخوردهای فیزیکی به آن وجود دارد. اما بعد از ضربه به بیضه چه باید کرد؟ آیا این حالت می تواند عوارضی هم چون ناباروری را برای مردان به همراه داشته باشد؟ تمامی این موارد سوالات مهم و نگران کننده ای هستند که ممکن است بعد از این اتفاق برای مردان به وجود بیایند، بنابراین برای دریافت پاسخ خود، در این پست طبینجا همراه ما باشید.

ضربه به ناحیه تناسلی مردان

آسیب ها و ضربه به اندام تناسلی مردان به راحتی می تواند رخ دهد، چرا که بیضه و آلت تناسلی توسط هیچ استخوانی محافظت نمی شوند. بیشتر آسیب وارده به این ناحیه مربوط به بخش های بیضه، کیسه بیضه و آلت تناسلی می شود. این صدمات ناشی از ضربه های ناگهانی ممکن است در طی موارد زیر رخ دهند:

  • در اثر تصادفات رانندگی و موتوری
  • نزاع
  • فعالیت های ورزشی یا تفریحی مانند دوچرخه سواری در کوه و فوتبال
  • فعالیت های مربوط به کار مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تحریک کننده
  • زمین خوردن
  • فعالیت جنسی

میزان درد ضربه به بیضه

آسیب دیدگی اندام تناسلی مردان غالباً درد شدیدی ایجاد می کند که معمولاً بدون ایجاد آسیب دائمی به سرعت از بین می رود. درمان های خانگی معمولاً برای مشکلات جزئی یا جراحات خفیف موثر هستند. احتمال مشاهده درد بیضه، ورم، کبودی یا بثورات همراه با علائم دیگر وجود داشته و جای نگرانی نخواهند داشت.

انواع آسیب های اندام تناسلی مردان

آسیب های آلت تناسلی مردان مکانیسم های متنوعی دارند. برخی از انواع این آسیب های ساده اما جدی عبارتند از:

• آسیب دیدگی ناشی از زیپ شلوار بیشتر در کودکان دیده می شود.

شکستگی آلت تناسلی، که پارگی جسم غاری (کانال استوانه ای در آلت تناسلی مردانه) است، اغلب هنگامی اتفاق می افتد که آلت تناسلی در هنگام فعالیت جنسی تحت فشار ناگهانی خم شده و می تواند با آسیب مجرای ادرار همراه باشد.

• قطع عضو (معمولاً بصورت خود آزاری یا در اثر برخورد ماشین آلات سنگین) و فشردگی (معمولاً به دلیل انقباض حلقه های آلت تناسلی که برای افزایش نعوظ استفاده می شود) از آسیب های بسیار شدید هستند.

• آسیب های ناشی از نفوذ، مانند گزش حشرات و زخم های ناشی از گلوله معمولا به ندرت دیده می شوند و زخم های ناشی از گلوله اغلب مجرای ادرار را درگیر می کنند.

• ضربه به کشاله ران یا آسیب به استخوان این ناحیه می تواند باعث کبودی یا پارگی در ناحیه مجاری ادراری شود. علائم اصلی آن خون در ادرار و مشکل در دفع ادرار است.

اگر چه ضربه به بیضه از شیوع کمتری برخوردار است ولی بیشتر صدمات بیضه به عنوان کوفتگی طبقه بندی شده و یا در صورت اختلال تونیکا آلبوژینا، به عنوان پارگی شناخته می شود.

• آسیب های کیسه بیضه ممکن است در اثر سوختگی، پارگی و ضربه در طی دخول ایجاد شود.

• یک ضربه مستقیم به بیضه ها می تواند باعث ایجاد یک لخته خون بزرگ در داخل کیسه بیضه شود. گاهی اوقات نیاز به تخلیه این لخته خون وجود دارد. این اتفاق می تواند در اثر برخورد توپ فوتبال به بیضه رخ دهد. ورم کیسه بیضه و درد شدید بیضه از شایع ترین علائم آن است.

عوارض ناشی از آسیب اندام تناسلی مردان

عوارض ناشی از صدمات وارده به اندام تناسلی مردان می تواند شامل عفونت (از جمله عفونت های نکروز کننده مانند گانگرن)، از دست دادن بافت، اختلال در نعوظ، هیپوگنادیسم مردانه (اختلال عملکرد غدد جنسی مردان) و ایجاد زخم در مجرای ادرار باشد.

علائم

علائم پس از ضربه خفیف مستقیم به بیضه معمولاً با درد و ورم بیضه همراه است. البته این علائم ممکن است شامل تغییر رنگ کیسه بیضه و یک توده بیضه محکم و سفت باشد که به سختی ناپدید می شود و نشان دهنده هماتوسل است. اغلب معاینه بالینی با ناراحتی بیمار متوقف می شود. شکستگی آلت تناسلی به طور معمول در حین مقاربت رخ می دهد و منجر به شنیدن یک صدای ترک خوردگی، درد فوری، ورم آلت تناسلی و اکیموز (خون مردگی) و معمولاً تغییر شکل قابل مشاهده می شود. وجود هماچوری یا خون در ادرار احتمال آسیب همزمان مجرای ادرار را نشان می دهد.

عفونت نکروزه کننده با ورم، کرپیتوس (شنیدن صدا یا احساس اصطحکاک) و تب ظاهر می شود و در صورت عدم کنترل سریع و البته با روش های تهاجمی به سرعت به شوک سپتیک گسترش می یابد.

تشخیص

  • ارزیابی بالینی
  • سونوگرافی (برای آسیب بیضه)
  • یورتروگرافی رتروگراد (برای بررسی آسیب های اندام تناسلی مردان با احتمال برگشت منی به مجرای ادرار)

تشخیص صدمات خارجی بیضه و آلت تناسلی مردان معمولاً فقط با معاینه فیزیکی انجام می شود.

روش های تصویربرداری، مانند MRI و سونوگرافی، می تواند در موارد مبهم ضربه به اندام تناسلی مردان صورت بگیرد.

در صورت مشکوک شدن به آسیب مجرای ادراری در حین شکستگی آلت تناسلی یا ضربه به اندام تناسلی مردان (به عنوان مثال، مشاهده خون در ادرار یا ناتوانی در پاسخ به تحریکات)، باید رادیوگرافی با رنگ آمیزی مجرای ادرار (یورتروگرافی رتروگراد) انجام شود. (1)

تشخیص بالینی کوفتگی و پارگی بیضه ممکن است دشوار باشد زیرا درجه آسیب ممکن است با یافته های جسمی متناسب نباشد، بنابراین بیماران با آسیب بیضه معمولاً به سونوگرافی کیسه بیضه نیاز خواهند داشت.

درمان

یکی از سوالاتی که ممکن است برای مردان به وجود بیاید این است بعد از ضربه به بیضه چه کنیم؟ باید گفت گاهی اوقات شدت ضربه وارده به اندازه ای است که ترمیم تنها به کمک روش های جراحی امکانپذیر است. با این حال روش های غیر جراحی هم  برای برخی آسیب های اندام تناسلی مردان مناسب تر است.

1) بیمارانی که به دنبال آسیب شدید بیضه دچار پارگی بیضه شده باشند، نیازمند درمان های جراحی خواهند بود.

2) به همین ترتیب، تمامی موارد ضربه به اندام تناسلی مردان که باعث شکستگی های آلت و جراحت شده باشند، باید با جراحی بررسی شده و نقایص آنها برطرف گردد.

3) روش های پیوند و کاشت مجدد برای بیماران با قطع عضو ممکن است در نظر گرفته شوند.

4) صدمات ناشی از انقباض را معمولاً می توان با حذف شی انقباض كننده، كه ممكن است نیاز به استفاده از برش دهنده های فلزی باشد، كنترل كرد.

5) گزش حیوانات باید از طریق شستشوی با آب، حذف ضایعات ناشی از گزش و پیشگیری با استفاده از درمان های آنتی بیوتیکی کنترل شود. بهتر است قبل از انجام این روش ها زخم بلافاصله بسته نشود.

6) آسیب های زیپ باید با برداشتن قسمت بالای کشویی زیپ کنترل شود (حذف زیپ از پوست آلت تناسلی مرد می تواند به کمک تزریق بی حس کننده موضعی را در ناحیه صورت گیرد. برای راحتتر شدن این فرآیند می توانید زیپ را چرب کنید. در صورت ناموفق بودن خارج کردن زیپ، سعی کنید میله میانی بالای کشویی زیپ، که صفحات جلو و عقب آن را به هم متصل می کند را با استفاده از ابزار برش دهید).

7) عفونت های نکروزه کننده کیسه بیضه به طیف وسیعی از درمان های آنتی بیوتیکی و از بین بردن فوری ضایعه به کمک عمل جراحی نیاز دارند.

8) غالباً برای انحراف ادرار سیستوستومی لازم است.

کلام آخر

ضربه به بیضه به طور معمول درد شدیدی ایجاد می کند. در صورت عدم آسیب شدید، درد باید در عرض 30 دقیقه برطرف شود. اگر این درد ادامه پیدا کند، فرد باید توسط یک اورولوژیست مورد معاینه قرار بگیرد.

ضربه به ناحیه تناسلی کودک در صورتی که با ورم کیسه بیضه همراه باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد. احتمال جزئی بودن مشکلات وجود دارد، اما بهتر است برای رد کردن سایر مشکلات باید متخصص در میان گذاشته شود.

 

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام نوجوان هستم توپ بسکتبال به اندام تتناسلیم خورد یکم سوخت و بعدد سوزشش افتاد یکم زیر شکمم درد گرفت آیا مشکلی وجود داره؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید