آیا مردان هم دچار کم خونی می شوند؟ علائم کم خونی در مردان

0
18,207
572054.jpeg alt_text
572054.jpeg caption

هنگامی که نوبت به تغذیه می رسد، تمایل افراد به مصرف بیش از اندازه مواد غذایی برای تامین انرژی بدن دو چندان می شود. نمی توان فهمید که که آیا بدن به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی از مواد غذایی دریافت کرده است یا نه. از طرفی تلاش برای اندازه گیری میزان کالری بدن کار بسیار سختی است. کم خونی در مردان هم یکی از این موارد است که تنها بعد از ابتلای به بیماری، افراد متوجه کمبود یک عنصر خاص در بدن می شوند.

کم خونی در مردان

این عامل علاوه بر اینکه می تواند بر روی قدرت بدنی مردان تاثیر بگذارد بلکه بصورت موذیانه ای عمل می کند. علائم اصلی کم خونی یعنی خستگی، کمبود انرژی و تنگی نفس در  بسیاری از بیماری ها قابل مشاهده بوده و تنها راه تشخیص قطعی بیماری از طریق آزمایش خون است.

 

عملکرد آهن در بدن

بطور کلی آهن یک ماده معدنی ضروری است که برای بقا به آن نیاز داریم. اکسیژن توسط سلولهای قرمز خونی که طول عمر آنها سه ماه است، جریان دارند. آهن وظیفه مهمی دارد، زیرا عامل اصلی در ایجاد هموگلوبین سلولهای قرمز خونی بوده است و اکسیژن توسط آنها در خون انتقال می یابد. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی فقر آهن شود. آهن همچنین در عملکرد مغز، تولید انرژی و عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است. 70 درصد آهن بدن در سلولهای قرمز خون یا هموگلوبین و سلولهای عضلانی یا میوگلوبین یافت می شود.

 

دلایل کمبود خونی در مردان

کمبود آهن در مردان نادر است و معمولاً پسران زیر پنج سال یا مردان بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. بر اساس نظرسنجی سازمان ملی تغذیه و رژیم، در مقایسه با 90 درصد زنان فقط حدود 15 درصد از مردان نمی توانند نیاز روزانه به آهن خود را از رژیم های غذایی برآورده کنند، این بیشتر به این دلیل است که مردان به آهن بسیار کمتری نیاز دارند. از آنجایی که مردان دوره های قاعدگی ندارند به حدود 7/8 میلی گرم آهن نیاز دارند که در مقابل نیاز روزانه زنان 8/14میلی گرم است. ، دلایل اصلی کمبود خونی در مردان ، افزایش نیازها است، چه به رشد جسمی، عضله سازی، مصرف محدود یا بیماری.

 

علت کم خونی فقر آهن در مردان

کمبود آهن در مردان می تواند نشانه خونریزی در معده یا روده باشد، که می تواند به دلیل استفاده مکرر از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا آسپرین، زخم معده، تورم و التهاب در روده، بواسیر یا هموروئید و با احتمال کمتر سرطان روده یا معده باشد. یکی دیگر از دلایل عمده کمبود آهن در مردان، مصرف ناکافی غذاهای سرشار از آهن است. بدن از منابع غذایی حیوانی در مقایسه با غذاهای گیاهی دو تا سه برابر بیشتر آهن جذب می کند.

آهنی که از طریق رژیم غذایی دریافت می شود یا به شکل آهن همی است که عمدتا از گوشت، مرغ و ماهی گرفته می شود یا آهن غیر همی که از غلات، حبوبات، بنشن، میوه ها و سبزیجات حاصل می شود. ویتامین C به افزایش جذب آهن کمک می کند، در حالی که ماده اسید فیزیک در بسیاری از سبزیجات اما در درجه اول غلات کامل، لوبیا و آجیل است که می تواند جذب را کاهش دهد.

 

علائم کم خونی در مردان

در چنین حالتی خستگی، بی حالی و تنگی نفس وجود دارد. وقتی بدن خسته است، خطر ابتلا به عفونت و بیماری سر به فلک می کشد. رنگ پریدگی پوست و تپش قلب نیز می تواند در افرادی با کمبود آهن تجربه شود. حتی ممکن است طعم غذایی بصورت غیرمعمول چشیده شود و یا ممکن است دچار سردرد شوید. مردان همچنین ممکن است در بلع، وزوز گوش، زخم های زبانی، زخم دهانی و ریزش مو دچار مشکلاتی شوند. خستگی مداوم و کمبود انرژی، یکی از رایج ترین علائم کم خونی در مردان است که می تواند بر سلامت روان و روحیه شما نیز تأثیر واقعی بگذارند.

 

علائم کم خونی مینور در مردان

کمی رنگ پریدگی و روشن شدن لثه ها و پلک های داخلی نیز ممکن است نشان دهد که سطح آهن زیر سطح مطلوب است. علائم همچنین می تواند باعث کاهش عملکرد مغزی شود. برخی نشانه های کمبود آهن ممکن است به بیماریهای شناخته شده با عنوان سندرم پای بی قرار و همچنین با مسائل شناختی و رفتاری مانند ADHD مرتبط باشد.

 

خطرات کم خونی در مردان

هر چه کمبود آهن شدیدتر باشد عواقب آن جدیتر است. موارد شدید کمبود آهن می تواند باعث مشکلات قلبی مانند ضربان قلب سریع یا نامنظم شود. از آنجایی که عملکرد جنسی مردان وابسته به عروق خونی و سلامت آنان است بنابراین احتمال مشکلات باروری به دنبال مشکلات قلبی عروقی ممکن است در آنان به وجود بیاید.

 

درمان کم خونی در مردان

با مشاهده این علائم بهتر است از مصرف خودسرانه هر گونه مکمل به شدت اجتناب کنید. چرا که مقدار زیاد آهن می تواند برای بدن شما مضر باشد. از طرفی کم خونی در مردان سالمند معمولا بعلت سرطان و خونریزی های گوارشی ناشی از آنست که نیازمند اقدامات درمانی است.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید