آزمایش های پیش از ازدواج شامل چیست؟

0
20,202
آزمایش پیش از ازدواج

معمولا خانواده ها بعد از سپری کردن مراحل اولیه ازدواج از بررسی موقعیت خانوادگی، اجتماعی و غیره گرفته وارد چالش آزمایش قبل از ازدواج می شوند. برای ازدواج های با نسبت فامیلی این آزمایش می تواند با دلهره عدم تطابق خون دو طرف با هم سپری شود. اما چه مواردی در آزمایشات قبل ازدواج مورد بررسی قرار می گیرند؟ آیا احتمال خطای در این آزمایش ها وجود دارد؟ و پرسش های دیگر از این دست از جمله سوالات حائز اهمیتی هستند که در این پست طبینجا به آنها بیشتر خواهیم پرداخت.

همه چیز درباره آزمایش قبل ازدواج

براساس قوانین حاکم برای ثبت ازدواج در ایران، دریافت برگه آزمایش زوجین از آزمایشگاه و عدم وجود مشکل در آن جزو شروط اصلی و اولیه آن است. معمولا طرفین بعد از دریافت نامه محضری برای آزمایش ازدواج می توانند برای انجام آزمایشات پیش از ازدواج به آزمایشگاه مراجعه کنند. مدت اعتبار آزمایش ازدواج 30 روزه بوده و در طی این مدت زمانی، بایستی آزمایشات صورت گرفته و عقد صورت گیرد. اما خود این آزمایش بصورت چند مرحله ای در آزمایشگاه ها انجام می شود:

  • انجام تست اعتیاد با نمونه ادرار از دختر و پسر
  • آزمایش خون با نمونه خون از پسر (در مرحله اول)
  • گذراندن کلاس های پیش از ازدواج

اما در صورت وجود نسبت فامیلی بین زوجین و با درخواست طرفین آزمایشات ژنتیک نیز قابل انجام است. لازم به ذکر است در برخی موارد ممکن است طرفین نسبت به انجام آزمایشات عفونی نیز درخواست نمایند. این آزمایشات شامل مواردی مانند ایدز، سیفلیس، هپاتیت B و C، زگیل تناسلی و غیره می گردد که قدرت انتقال از طریق رابطه جنسی دارند.

آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج

در این آزمایش که به صورت نمونه ادرار از دو طرف گرفته می شود وجود هر گونه مواد مخدر مانند مورفین، شیشه (آمفتامین و مت آمفتامین)، حشیش، ماری جوانا را نشان می دهد.

در مورد آزمایش اعتیاد پیش از ازدواج بهتر است بدانید که داروهای مسکن یا دارای اجزای تسکینی مانند کدئین نیز می توانند باعث مثبت شدن این تست شوند، پس بهتر است حداکثر سه روز قبل از انجام این تست از مصرف این گونه داروها و شربت ها اجتناب کنید.

داروهایی که برای ترک مواد مخدر تجویز می شوند در برخی از موارد می توانند باعث اعتیاد جانبی به آن دارو گردند، بنابراین اگر زوجین نسبت به مسئله اعتیاد همسر خود بسیار محتاط هستند می توانند درخواست جداگانه برای انجام این آزمایشات داشته باشند. این داروها شامل متادون و بوپنرفین (قرص b2) هستند.

آزمایش خون پیش از ازدواج

این آزمایش که در ابتدا از پسر گرفته می شود به منظور بررسی بیماری های خونی مانند هپاتیت و تالاسمی است. در صورتی که پسر دارای تالاسمی مینور یا سایر مشکلات خونی تاثیر گذار بر روی فرزند آوری باشد در مرحله دوم از دختر هم تست خونی به عمل می آید.

تالاسمی نوعی بیماری خونی است که بر روی فرآیند ساخت سلول های خونی از مغز استخوان اختلال ایجاد می کند. بنابراین کم خونی یکی از عمده ترین مشکلاتی است که این بیماران با آن دست و پنجه نرم می کنند. وجود مشکلاتی مانند تالاسمی ماژور در فرزندان می تواند نیازمند دریافت درمان های پر هزینه ای مانند تزریق خون باشد. در نتیجه از آنجایی که این مشکلات می توانند بار روانی و مالی فراوانی را بر دوش خانواده های این فرزندان بگذارد، خانواده ها می توانند با انجام آزمایشات پیش از ازدواج تا حدود زیادی مانع از بروز آنها شوند.

تالاسمی مینور نوعی خفیف این بیماری است که با ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور ریسک تولد نوزادی با نوع تلاسمی ماژور یا شدید آن وجود خواهد داشت. معمولا برای تایید این نوع از کم خونی در میان زوجین فرآیند بسیار دقیق تری توسط آزمایشگاه صورت می پذیرد. به عنوان مثال ممکن است یک ماه داروهای تقویت کننده خاصی به آنها تجویز شده و بعد از این مدت زمانی از آنها دوباره نمونه گیری به عمل آید. اگر بعد از دارو درمانی و نمونه گیری از دختر هم چنان مشکل وجود داشته باشد آزمایشات الکتروفورزی بر روی خون آنها انجام خواهد گرفت تا ژنهای خون سازی مورد بررسی قرار گیرند.

آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج

اگر چه لزومی برای انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج وجود ندارد، اما طرفین می توانند براساس وجود نسبت فامیلی یا بیماری های ارثی خانوادگی درخواست انجام آنها را داشته باشند. برخی از دلایل انجام آزمایش ژنتیک می تواند شامل موارد زیر گردد:

  • وجود بیماری های مادرزادی در یکی از زوجین
  • وجود بیماری های ارثی در خویشاوندان نزدیک
  • شک وجود به مشکلات و اختلالاتی ژنتیکی در یکی از زوجین

آزمایش عفونی پیش از ازدواج

در برخی از آزمایشگاه ها انجام تست سیفلیس برای مردان صورت می گیرد. این بیماری از طریق مقاربت منتقل شده و احتمال ایجاد نقایص مادرزادی در جنین را افزایش می دهد. در مرحله سوم ابتلا به این بیماری احتمال مرگ و میر نیز افزایش می یابد. انجام آزمایش سیفلیس (VDRL) در ازدواج دوم برای زنان و مردان اجباری است.

سوالات آزمایش ازدواج

اگر در مورد جواب آزمایش ازدواج و موارد تاثیر گذار بر روی آن نگران هستید، بهتر است این نکات را به خاطر داشته باشید.

  • آزمایش قبل از ازدواج نیاز به ناشتایی ندارد.
  • شرایطی مانند پریود در آزمایش قبل از ازدواج تاثیر گذار نیست. اما برخی از آزمایشگاه ها از دریافت نمونه ادرار در این دوران خودداری کرده و برخی دیگر از روز سوم به بعد، انجام آن را بلامانع می دانند. پس بهتر است قبل از انجام تست پیش از ازدواج از روند آن اطلاع کافی پیدا کنید.
  • مواردی مانند خود ارضایی و سیگار کشیدن در نتیجه این تست تاثیر گذار نخواهند بود.
  • مواردی مانند تجاوز جنسی یا مشکلات بارداری با آزمایش پیش از ازدواج مشخص نخواهند شد، مگر با انجام آزمایشات بیشتر مربوط به آنها.
  • نوع گروه خونی زوجین تاثیری در سازگاری آنها با یکدیگر ندارد.
  • انجام مشاوره های قبل از ازدواج و داشتن برگه تزریق واکسن کزاز برای زنان در پایان آزمایش های پیش از بارداری اجباری خواهد بود.

حتما مطالعه کنید: مواد مخدری که در آزمایش مشخص نمی شوند

اگر در مورد تفسیر جواب آزمایش خون ازدواج نیاز به کمک دارید می توانید هم اکنون از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین خون ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید