علل تأخیر در پریود

0
1,137
تاخیر در پریود

گاهی به علل مختلفی ممکن است قاعدگی دچار تأخیر شده یا قطع شود، بنابراین استفاده از بی بی چک یا آزمایش خون، در بانوانی که رابطه حفاظت نشده داشته اند، میتواند به آنها کمک کند که بدانند باردار هستند یا نه. بانوانی که در انتظار داشتن کودک هستند، از این موضوع مسرور میشوند، اما بانوانی که قصد بارداری ندارند، از این موضوع بسیار ناراحت میشوند و از نظر روحی و عصبی تحت فشار قرار می گیرند. البته ممکن است با وجود باردار بودن، به دلیل کم بودن میزان هورمونهای بارداری، تست بارداری منفی شود. اما علت تأخیر و قطع پریود، تنها بارداری نیست. گاهی ابتلا به بیماری، مسافرت، تغییرات هورمونی و استرس زیاد، میتواند روی دوره قاعدگی اثر گذاشته و باعث تأخیر یا قطعی پریود شود. در ادامه به بررسی علل تأخیر در پریود پرداخته شده است:

• استرس

استرس و اضطراب اثرات منفی زیادی روی بدن میگذارد. فردی که چندین ماه اقدام به بارداری میکند، اما باردار نمیشود، دچار استرس میشود و تصور میکند که قادر نیست باردار شود، از سوی دیگر، برخی بانوانی که تمایلی به بارداری ندارند به دلیل ترس از بارداریهای ناخواسته، دچار استرس می شوند که این مسائل باعث بهم خوردن چرخه قاعدگی و تأخیر در پریود میشود.

• سندروم تخمدان پلی کیستیک

بالا بودن میزان هورمونهای آندروژنیک و وجود کیست در تخمدانها، باعث بروز نوسانات هورمونی، بهم خوردن چرخه قاعدگی، تنبلی تخمدان و تأخیر چند ماهه در پریود می شود.

• مشکلات تیروئیدی

یکی از علل اصلی بروز اختلال در چرخه قاعدگی و قطع پریود، وجود مشکلات تیروئیدی است، کم کاری یا پرکاری تیروئید در بانوان، باعث تأخیر در پریود میشود.

• تغییرات و عدم تعادل هورمونی

تغییرات هورمونی در دوره شیردهی، باعث نامنظم شدن دوره های قاعدگی میشود. همچنین، در زنان بالای 45 سال، که در آستانه ورود به دوره یائسگی هستند، تغییرات هورمونی باعث تأخیر در قاعدگی میشود. از سوی دیگر، بانوانی که از داروهای ضد بارداری استفاده می کنند، در زمان قطع دارو، ممکن است دچار قاعدگی های نامنظم شوند. از آنجایی که این داروها حاوی هورمون هستند و دوره قاعدگی را کنترل میکنند، تأخیر پریود بعد از قطع این داروها امری شایع است. علاوه بر این، گاهی بالا بودن میزان هورمون تستوسترون در بانوان، باعث بروز نشانه های مردانه و تأخیر در پریود میشود، و تا زمانیکه سطح هورمون های آنها به تعادل نرسد، قاعدگی رخ نخواهد داد.

• تغییرات وزن شدید و ناگهانی

در صورتی که کاهش وزن با رژیمهای غذایی نادرست انجام شود، بدن با کمبودهای زیادی مواجه میشود که این مسئله باعث تأخیر در پریود نیز میشود. همچنین، از آنجایی که هورمون استروژن در بافت چربی ذخیره میشود، بانوانی که دچار لاغر مفرط هستند، با کمبود این هورمون مواجه بوده و دچار نامنظم بودن دوره های قاعدگی و تأخیر در پریود هستند.

شرایطی که باعث تاخیر در پریود

علت عقب افتادن پریود

مطالعه کنید: تاثیرات وزن بر روی پریود

گاهی ابتلا به بیماری و مصرف دارو، قبل از شروع تخمگذاری، میتواند باعث بهم خوردن چرخه قاعدگی و تأخیر در پریود شود. به طور کلی، قرار داشتن در شرایط زیر میتواند باعث تأخیر در پریود شود:
-بارداری و شیردهی؛
-بهم خوردن تعادل هورمون ها؛
-عوارض ناشی از مصرف دارو در زمان بیماری؛
-استفاده از روشهای جلوگیری از بارداری؛
-تغییرات وزنی شدید؛
-انجام ورزش و فعالیت بیش از حد.
اما باید توجه داشت که در زمانی که دچار تأخیر یا قطعی پریود شدهاید هم احتمال بارداری وجود دارد و ممکن است در هر زمانی تخمک گذاری اتفاق بیفتد، بنابراین در صورتی که تمایلی به بارداری ندارید، باید از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. در صورتی که دچار تأخیر در پریود شدید اما جواب تست بارداری منفی بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص بعد از بررسی نتیجه آزمایش خون بارداری، در صورتی که باردار نبودید، برای شما داروهایی تجویز میکند که باعث القاء قاعدگی میشود. به طور کلی نباید تأخیر در پریود را نادیده گرفت، زیرا ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی باشد و باعث ناباروری شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید