درمان گیاهی کیست تخمدان

0
1,745
درمان گیاهی کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان

کیست‌های تخمدان توده‌های خوش خیمی در تخمدان هستند؛ این کیست‌ها اغلب علائمی ایجاد نمی‌کنند اما در برخی موارد می‌توانند دردناک شوند و باعث بهم خوردن نظم پریود شوند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با درمان گیاهی کیست تخمدان آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • کیست تخمدان چیست؟
  • درمان گیاهی کیست تخمدان
  • عوارض جانبی و مشکلات درمان‌های گیاهی
  • درمان خانگی کیست تخمدان
  • چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی که احتمال می‌دهید که کیست تخمدان دارید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید؛ پیش از آغاز هر گونه درمان خانگی لازم است که پزشک تشخیص کیست را قطعی کند.

درد شدید ممکن است علامتی از پارگی یا آسیب تخمدان یا لوله فالوپ( مجرای ارتباطی تخمدان و رحم) باشد؛ از این رو نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد.

کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدان کیسه‌هایی پر از مایع در تخمدان‌ها هستند؛ این کیست‌ها اغلب خوشخیم هستند و علامتی ایجاد نمی‌کنند. تخمین زده می‌شود که حدود یک سوم از زنان در طول عمرشان حداقل یک بار تجربه کیست تخمدان را داشته اند.

درمان گیاهی کیست تخمدان

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) دارای کیست‌های کوچک متعدد در تخمدان هستند. این سندروم باعث به هم خوردن تعادل هورمون‌ها می‌شود. برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اصلا تخمک‌ گذاری ندارند و یا به ندرت دارند.

درمان گیاهی کیست تخمدان

این درمان‌ها بیشتر از اینکه برای برطرف کردن کیست تخمدان موثر باشند، به رفع علائم کمک می‌کنند:

بادام بخورید

بادام سرشار ار منیزیوم است؛ منیزیوم می‌تواند در برطرف کردن دردهای مزمن موثر باشد. از این روست که این ماده در بسیاری از رژیم‌های غذایی توصیه‌شده برای زمان پریود به چشم می‌خورد.

بسیاری از افراد می‌توانند بادام را بدون هیچ مشکلی بخورند؛ می‌توان آن را به تنهایی و یا با اضافه کردن به سالاد یا غذا خورد. با این حال درصورتی که به این ماده حساسیت دارید، بهتر است به یک جایگزین فکر کنید.

از مکمل‌های گیاه دونگ کوئی استفاده کنید

ممکن است شنیده باشید که گیاه دونگ کوئی برای درمان دردهای پریود موثر است؛ بنابراین می‌تواند در کاهش علائم ناشی از کیست تخمدان هم موثر باشد. با این حال تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا لازم است.

افراد زیر نباید از گیاه دونگ کوئی استفاده کنند:

  • زنان باردار
  • زنان شیرده
  • افرادی که دارای مشکلات لخته خون هستند
  • افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند

این مکمل‌ها مجوز سازمان غذا و دارد(FDA) را ندارند؛ بنابراین لازم است آن را از جای مطمئنی تهیه کنید و طبق دستور مصرف کنید.

برای کاهش اضطراب یک لیوان چای بابونه مصرف کنید

چای بابونه از گذشته‌های دور مورد استفاده است؛ این گیاه علاوه بر کاهش اضطراب، دارای خواص ضدالتهابی است. علاوه بر این به یک خواب راحت در طول شب هم کمک می‌کند.

درمان گیاهی کیست تخمدان

چای بابونه بهترین روش برای مصرف این گیاه است. شما می‌توانید خودتان آن را درست کنید و یا از چای کیسه‌ای‌های آماده موجود در بازار استفاده کنید.

برای کاهش درد و التهاب از چای زنجبیل استفاده کنید

زنجبیل یکی دیگر ار درمان‌های گیاهی دردسترس برای رفع درد و ناراحتی ناشی از کیست تخمدان است؛ علاوه بر این دارای خواض آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی است؛ مطالعه‌ای نشان داده است که مصرف این ماده می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان تخمدان موثر باشد.

برای داشتن پریودهای منظم می‌توانید از کوهوس سیاه استفاده کنید

گیاهان مختلفی هستند که می‌توانند در درمان مشکلات پریود موثر باشند؛ یکی از این گیاهان کوهوس سیاه است که در گذشته برای حفظ سلامتی سیستم تولیدمثلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. هم‌اکنون این گیاه بیشتر برای رفع علائم ناشی از یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ علائمی از قبیل:

  • گرگرفتگی
  • تعریق شبانه
  • مشکلات خواب
  • تپش قلب
  • تحریک‌پذیری

با این حال تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر آن بر روی کیست تخمدان لازم است.

لازم است بدانید که کوهوس سیاه می‌تواند سبب ایجاد عوارضی از قبیل درد شکم و راش پوستی شود. شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد این گیاه می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود.

کوهوس سیاه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد؛ پیش از مصرف با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

عوارض جانبی و مشکلات درمان‌های گیاهی

پیش از آغاز هرگونه درمان گیاهی با پزشک خود مشورت کنید؛ این درمان‌ها ممکن است عوارضی داشته باشند و یا با برخی داروها تداخل داشته باشند .علاوه بر این پزشک در پیدا کردن دوز مناسب مصرفی به شما کمک می‌کند.

درمان گیاهی کیست تخمدان

 

این داروهای گیاهی اغلب تاییدیه سازمان غذا و دارو(FDA) را ندارند؛ از این رو لازم است آن‌ها را از جای مطمئنی تهیه کنید.

درمان خانگی کیست تخمدان

به جز در مواردی که کیست خیلی بزرگ باشد یا به سرعت در حال رشد باشد، پزشک ترجیح می‌دهد که آن را درمان نکرده و وضعیت رشد آن را تحت نظر بگیرد؛ شاید خودش بعد از مدتی برطرف شود.

بنابراین درمان‌های خانگی هم برای از بین بردن کیست نیستند؛ بلکه هدف کاهش علائم و مدیریت بیماری است.

1.      مسکن ها

مسکن‌های بدون نسخه در سطح بازار مثل ایبوبروفن می‌توانند در کاهش درد ناشی از کیست تخمدان موثر باشند. با این حال اگر دردتان با مسکن بهبود نیافت، لازم است با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است علامتی از یک مشکل جدی‌تر باشد.

2.      ماساژ

درد ناشی از کیست تخمدان می‌تواند باعث انقباض عضلات اطراف شود؛ از این رو ماساژ کمر، باسن، ران و شکم می‌تواند به کاهش درد و کاهش انقباض عضلات این ناحیه کمک کند.

3.      ورزش

ورزش می‌تواند به کاهش درد و انقباض عضلات ناحیه کمک کند. برخی زنان ورزش شدیدتری مثل دویدن را انتخاب می‌کنند در حالی که برخی دیگر، ورزش‌های آرام‌تر مثل یوگا را ترجیح می‌دهند.

علاوه بر این انجام ورزش در زنان مبتلا به PCOS می‌تواند به کاهش وزن و کاهش مقاومت به انسولین کمک کند.

4.      گرما

گرما به افزایش جریان خون و کاهش درد در محل کمک می‌کند. برای این کار لازم است از کیسه آب گرم و یا حوله داغ بر روی محل درد استفاده کنید. پد را حداقل به مدت 20 دقیقه در محل قرار دهید و این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

5.      تکنیک‌های ریلکسیشن

اضطراب و استرس می‌توانند تحمل درد را دشوارتر کنند. اما انجام تکنیک‌های ریلکسیشن می‌توانند به کاهش درد و بهبود علائم در درازمدت کمک کنند.

6.      کاهش وزن

زنان مبتلا به کیست تخمدان لازم است وزن خود را تا حد امکان کم کنند. انجام این کار به ویژه در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک برای پیشگیری از گسترش علائم و بروز مقاومت به انسولین ضروری است.

7.      تغییر رژیم غذایی

به دلیل احتمال بروز مقاومت به انسولین در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک این زنان لازم است رزیم غذایی خود را تغییر دهند. بهتر است غذاهایی که قند زیادی دارند از جمله کربوهیدرات‌ها مثل نان و ماکارونی را محدود کنید.

پزشک ممکن است برای شما آزمایش خون درخواست کند تا سطح پایه قند خون شما را ارزیابی کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

فراموش نکنید تنها یک پزشک می‌تواند تشخیص دهد که شما کیست تخمدان دارید یا نه؛ و در مرحله بعد هم اوست که تشخیص می‌دهد درمان‌های خانگی می‌تواند در مورد شما موثر باشد یا خیر. درصورتی که احتمال می‌دهید مبتلا به کیست تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک هستید لازم است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید؛ او ممکن است برای شما سونوگرافی یا آزمایش خون درخواست کند.

در برخی موارد نادر کیست ممکن است پاره شده و باعث ایجاد درد شدید و خونریزی وسیع شود؛ علاوه براین ممکن است همراه با درد لگن، سرگیجه، حالت تهوع و یا استفراغ هم داشته باشید. در این صورت لازم است سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

نکته پایانی

کیست تخمدان مسئله شایعی است؛ خوشخیم است و اغلب خودبخود بررطرف می‌شود. درمان‌های دردسترس می‌توانند از رشد آن و ایجاد عارضه پیشگیری کنند.

درمان‌های خانگی درحقیقت کیست تخمدان را درمان نمی‌کنند، بلکه درد و سایر علائم را برطرف می‌کنند.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص زنان و زایمان ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید