رحم هتروژن در سونوگرافی چیست؟

0
84,856
رحم هتروژن در سونوگرافی

رحم هتروژن در سونوگرافی

سونوگرافی یکی از شیوه‌های تصویربرداری است که امروزه کاربرد گسترده‌ای در تشخیص بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های زنان به دست آورده است. در این شیوه تصویربرداری از امواج صوتی اولتراسوند برای دیدن احشای داخلی بدن استفاده می‌شود. یکی از مواردی که ممکن است در گزارش سونوگرافی توجه شما را به خود جلب کند « رحم هتروژن» است. در متن پیش رو قصد داریم موضوع رحم هتروژن در سونوگرافی را مورد بررسی قرار دهیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  • سونوگرافی چیست؟
  • رحم در سونوگرافی
  • رحم هتروژن در سونوگرافی چه معنایی دارد؟
  • آیا رحم هتروژن در سونوگرافی خطرناک است؟
  • رحم هتروژن به چه علتی ایجاد می‌شود؟
  • علت رحم هتروژن در سونوگرافی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • رحم هتروژن چگونه درمان می‌شود؟

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی یکی از شیوه‌های تصویربرداری است که در حال حاضر بسیار پرکاربرد است؛ به ویژه در تشخیص بیماری‌ها و مشکلات زنان. در این شیوه تصویربرداری از امواج صوتی برای بررسی و ثبت تصویر از احشای درونی بدن استفاده می‌شود. احشای مختلف بدن هر کدام براساس میزان جذب امواج صوتی، باعث شکل‌گیری تصاویر متفاوتی می‌شوند.

بدین ترتیب پزشک قادر خواهد بود که احشای درونی بدن را با استفاده از امواج صوتی موردبررسی قرار دهد. این شیوه تصویربرداری به دلیل استفاده از امواج صوتی نسبت به روش‌های دیگر خطر کمتری داشته و در نوع خود انقلابی در تصویربرداری پزشکی بوده است.

رحم در سونوگرافی

در تصاویر سونوگرافی از معیاری به نام «اکوژنیسیته» استفاده می‌شود. این معیار در تعیین میزان جذب و بازتاب امواج صوتی که به احشا برخورد می‌کنند، نقش دارد. براین اساس دو تعریف در گزارش سونوگرافی ممکن است به چشم بخورد:

هایپواکو و هایپراکو. هایپواکو ارگان‌هایی هستند که بیش از سایرین امواج صوتی را دریافت می‌کنند. درمقابل هایپراکو ارگان‌هایی هستند که کمتر از سایرین امواج صوتی را دریافت می‌کنند. توده‌های هیپواکو معمولا تراکم بافتی بیشتری داشته و در تصاویر سونوگرافی به رنگ خاکستری یا تیره‌تر از سایر نواحی دیده می‌شوند. در مقابل توده‌های هایپراکو تراکم بافتی کمتری داشته و نسبت به سایر ارگان‌ها روشن‌تر دیده می‌شوند.

رحم هتروژن در سونوگرافی چه معنایی دارد؟

حال که با مفهوم اکوژنیستیه آشنا شده اید، می‌توانیم رحم هتروژن را توضیح دهیم. منظور از هتروژن توده‌هایی هستند که در سونوگرافی هم دارای نواحی هایپواکو هستند و هم هایپراکو. در نتیجه این توده‌ها به صورت غیریکنواخت دیده می‌شوند.

آیا رحم هتروژن در سونوگرافی خطرناک است؟

رحم هتروژن یافته شایعی است و اغلب جای نگرانی ندارد؛ یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به هتروژن شدن رحم شود، لیوم یا فیبروم است. فیبروم‌ها توده‌های خوشخیمی هستند که از بافت رحم منشا می‌گیرند. این توده‌های خوشخیم اغلب به درمان دارویی پاسخ می‌دهند و نیازی به جراحی ندارند. در مواردی هم ممکن است علامتی برای فرد ایجاد نکنند و تنها به صورت یک یافته اتفاقی در سونوگرافی دیده شوند.

رحم هتروژن در سونوگرافی

با این حال درمواردی رحم هتروژن می‌تواند علامتی از یک یافته خطرناک بوده و نیاز به بررسی‌های بیشتر داشته باشد. بدین منظور پزشک درمانگر ممکن است برای شما سی‌تی اسکن، MRI، آزمایش خون و یا سایر روش‌های تشخیصی دیگر را درخواست کند. انجام این کارها به  تشخیص نهایی علت رحم هتروژن کمک می‌کنند.

رحم هتروژن به چه علتی ایجاد می‌شود؟

علت ایجاد رحم هتروژن مشخص نیست؛ با این حال عوامل زیر می‌توانند در بروز آن دخالت داشته باشند:

هورمون‌ها

استروژن و پروژسترون دو هورمونی هستند که در بدن زنان ترشح می‌شوند. این دو هورمون مسئول چرخه‌های ماهانه هستند؛ تغییر این هورمون‌ها در بروز قاعدگی و نیز حفظ زایمان دخیل است.

با این حال برخی شواهد گویای آن است که این تغییرات هورمونی می‌توانند در بروز فیبروم‌ها هم دخیل باشند. فیبروم می‌تواند باعث نمای هتروژن رحم در سونوگرافی شود.

ژنتیک

درصورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده‌تان مبتلا به فیبروم باشد، بیشتر احتمال دارد که در آینده شما هم به آن دچار شوید. از این رو به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در بروز آن دخیل هستند.

علت رحم هتروژن در سونوگرافی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا با گرفتن شرح حال روند تشخیص را آغاز می‌کند. او از شما سوالات مختلفی به ویژه درباره پریودهایتان، فواصل آن‌ها، نظم آن‌ها و نیز حجم خونریزی از شما می‌پرسد.

در ادامه ممکن است لازم باشد که معاینه شوید. طی معاینه پزشک ناحیه تناسلی خارجی را مشاهده و بررسی می‌کند. علاوه بر این ناحیه شکم را برای یافتن توده یا هرگونه یافته غیرطبیعی احتمالی لمس می‌کند. در ادامه ممکن است لازم باشد برای معاینه دهانه رحم از اسپکولوم استفاده شود. اسپکولوم وسیله‌ای است که پزشک آن را وارد واژن کرده و به کمک آن می‌تواند دیواره رحم را بررسی کند.

پس از انجام معاینه و براساس گزارش سونوگرافی ممکن است پزشک تست‌های تشخیصی دیگری درخواست کند؛ آزمایش خون، نمونه رحمی، سی تی اسکن و MRI همه شیوه‌هایی هستند که ممکن است پزشک برای بررسی بیشتر درخواست کند.

با این حال اغلب هیچ کدام از موارد نامبرده ضرورتی پیدا نکرده و رحم هتروژن در سونوگرافی یافته نگران‌کننده‌ای نبوده و درصورت لزوم پزشک درمان را آغاز می‌کند.

رحم هتروژن چگونه درمان می‌شود؟

درمان وابسته به علت زمینه‌ای است. درصورتی که فیبروم علت رحم هتروژن باشد، ممکن است نیازی به درمان و یا اقدام بیشتری نداشته باشد؛ به ویژه اگر علامت یا مشکل خاصی برای شما ایجاد نکرده باشد.

با این حال درصورتی که فیبروم اندازه بزرگی داشته باشد و یا باعث بروز علامت شده باشد، نیاز به مداخله درمانی دارد. در این صورت پزشک براساس علایم تصمیم می‌گیرد که چه درمانی را برای شما آغاز کند.

اساسا دو درمان اصلی برای فیبروم وجود دارد:

درمان دارویی

داروهای هورمونی خط اول درمان فیبروم هستند؛ این داروها تا حد زیادی می‌توانند در رفع علائم بیماری کمک‌کننده باشند.

درمان جراحی

شیوه‌های مختلف جراحی برای درمان فیبروم هم‌اکنون در دسترس است؛ براساس شرایط و علائم پزشک تصمیم می‌گیرد که چه شیوه‌ای برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

جمع بندی

سونوگرافی یک شیوه تصویربرداری است که در سال‌های اخیر به دلیل فواید بسیار آن کاربرد گسترده‌ای در علم پزشکی پیدا کرده است. در این شیوه تصویر برداری از امواج صوتی برای بررسی احشای درونی بدن استفاده می‌شود.

رحم هتروژن در سونوگرافی

یکی از مواردی که ممکن است در گزارش سونوگرافی دیده شود، رحم هتروژن است. رحم هتروژن به معنای توده‌‌ای با ظاهر یکنواخت در سونوگرافی است. یکی از دلایل شایع بروز رحم هتروژن فیبروم‌ها هستند. فیبروم یک توده خوشخیم بافت رحم است که درصورتی که علامتدار نشود، نیاز به درمان خاصی ندارد. با این حال لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص زنان و زایمان ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید