دلایل احساس پری گوش و درمان آن

0
6,266
دلایل احساس پری گوش

دلایل احساس پری گوش

بسیاری از ما تا به حال احساس پری گوش را تجربه کرده ایم. این احساس اغلب آزاردهنده است و انگار چیزی درون گوش گیر کرده است. عوامل مختلفی هستند که می‌توانند منجر به احساس پری گوش شوند؛ از جمله سینوزیت و تغییر در ارتفاع. در متن پیش رو قصد داریم دلایل احساس پری در گوش و درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • احساس پری در گوش به چه دلیل ایجاد می‌شود؟
  • شایع‌ترین دلایل احساس پری در گوش
  • دلایل کمتر شایع احساس پری در گوش
  • چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

احساس پری در گوش به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

وقتی فشار گوش میانی با فشار بیرون از گوش فرق بکند، احساس فشار یا پری در گوش می‌کنید. لوله‌های کوچکی که در گوش‌ها هستند به نام لوله استاش وظیفه تنظیم فشار را در گوش میانی به عهده دارند. درصورتی که لوله استاش به دنبال بیماری یا برخی شرایط خاص مسدود شوند، دچار احساس پری یا فشار در گوش خواهید شد.

شایع‌ترین دلایل احساس پری در گوش

تغییر ارتفاع

درصورت تغییر ارتفاع لوله‌های استاش ممکن است فرصت کافی نداشته باشند تا با شرایط جدید و تغییر فشار سازگار شوند. برای مثال حین رانندگی در کوهستان، پرواز کردن و یا بالا رفتن با یک آسانسور ممکن است چنین حالتی برای شما ایجاد شود.

سینوزیت

سینوس‌ها حفراتی خالی در استخوان‌های سر و صورت هستند؛ درصورتی که این حفرات دچار التهاب شوند، سینوزیت رخ می‌دهد. سینوزیت اغلب به دنبال عفونت‌های ویروسی رخ می‌دهد. در حالی که عفونت‌های باکتریایی هم می‌تواند از دلایل بروز آن باشند. سینوزیت می تواند احساس پری در گوش‌ها و تیر کشیدن لحظه ای گوش را با خود در پی داشته باشد.

عفونت گوش

عفونت گوش از دیگر دلایل احساس پری در گوش است. اوتیت مدیا به عفونت گوش میانی گفته می‌شود. اوتیت مدیا زمانی رخ می‌دهد که لوله استاش به خوبی نتواند تخلیه شود. تجمع مایع در این حالت می‌تواند شرایط را برای رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها و ایجاد عفونت مهیا کند.

دلایل احساس پری گوش

گوش شناگران، عفونت گوش خارجی است که اغلب به دنبال عفونت با باکتری‌های درون آب ایجاد می‌شود. با وجود این که این بیماری گوش خارجی را درگیر می‌کند، افراد مبتلا ممکن است احساس پری در گوش داشته باشند.

سرماخوردگی

التهاب بینی و احتقانی که به دنبال سرماخوردگی ایجاد می‌شود می‌تواند مانع از عملکرد صحیح لوله استاش و تطابق آن با فشار بیرون و درنتیجه احساس پری در گوش شود.

آلرژی‌ها یا حساسیت

رینیت آلرژیک می‌تواند به دنبال حساسیت به گرد و غبار، آلودگی و یا حیوانات خانگی ایجاد شود. این مسئله در نهایت می‌تواند منجر به التهاب راه‌های هوایی، ساخت و تجمع مخاط و قرمزی و داغ شدن گوش ها شود. مشابه سرماخوردگی، آلرژی هم می‌تواند بر روی لوله استاش اثر گذاشته و باعث ایجاد احساس پری در گوش شود.

تولید موم در گوش

موم به طور طبیعی در گوش ساخته شده و به محافظت از بخش درونی گوش کمک می‌کند. به طور طبیعی این موم از گوش داخلی به سمت گوش خارجی حرکت می‌کند تا از آنجا به خارج از بدن فرستاده شود. با این حال ساخته شدن بیش از حد این موم در گوش می‌تواند منجر به انسداد و درنهایت احساس پری یا فشار در گوش شود.

اجسام خارجی

گیر افتادن جسم خارجی در گوش هم می‌تواند منجر به احساس پری یا فشار در گوش شود. این مسئله به ویژه در خردسالان شایع‌تر است که ممکن است جسمی را وارد گوش یا دهان خود کنند.

دلایل کمتر شایع احساس پری در گوش

موارد زیر هم می‌توانند منجر به احساس پری در گوش شوند:

بیماری منیر

بیماری منیر گوش داخلی را درگیر می‌کند. در این بیماری مایع درون گوش داخلی تجمع می‌یابد. به دنبال تجمع مایع احساس تعادل و شنوایی درگیر می‌شوند. این بیماری اغلب فقط یک گوش را درگیر می‌کند. سرگیجه، کاهش شنوایی و احساس پری در گوش از جمله علائم این بیماری هستند.

کلستئاتوم

کلستئاتوم زمانی رخ می‌دهد که پوست اضافه درون گوش داخلی رشد می‌کند. این مسئله ممکن است در ابتدای تولد خودش را به صورت عفونت‌های مکرر گوش نشان دهد. علاوه بر احساس پری در گوش، ممکن است هر یک از علائم زیر را تجربه کنید:

  • ترشحاتی با بوی بد
  • درد
  • کاهش شنوایی

آکوستیک نوروما

آکوستیک نوروم یک تومور خوشخیم است که بر روی عصب 8 مغزی می‌نشیند. این عصب وظیفه انتقال پیام‌های عصبی برای حس تعادل و شنوایی را به عهده دارد. این مشکل به طور کلی نادر است.

یکی دیگر از علائم این بیماری کاهش شنوایی است؛ با این حال احساس پری در گوش و صدای زنگ زدن در گوش هم می‌تواند از علائم آن باشد.

عفونت قارچی گوش

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به دنبال بیماری یا مصرف برخی داروها و نیز برخی بیماری‌های مزمن نظیر دیابت احتمال عفونت قارچی گوش را افزایش می‌دهد؛ با این حال این عفونت در افراد سالم هم محتمل است. درد، خارش گوش و ترشح هم ممکن است همراه با احساس پری در گوش رخ بدهند.

اوتیت مدیای مزمن

اوتیت مدیای مزمن زمانی رخ می‌دهد که عفونت گوش میانی برطرف نشده و یا به کرات عود می‌کند. عوارض اوتیت مدیای مزمن:

  • از دست دادن قدرت شنوایی
  • آسیب عصب فاسیال
  • عفونت استخوانی به نام ماستوئیدیت

ناهنجاری مفصل تمپومندیبولار (TMJ)  

این مفصل استخوان فک را به استخوان جمجمه مرتبط می‌کند. علت این مسئله نامشخص است؛با این حال آسیب غضروف‌های احاطه‌کننده مفصل می‌تواند منجر به بروز این ناهنجاری شود.

اصلی‌ترین علامت TMJ درد یا ناراحتی در فک، صورت یا هر دو گوش است. درد همچنین می‌تواند به درون گوش هم گسترش یابد.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی که احساس پری گوش با هر یک از شرایط زیر همراهی داشت ، لازم است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید:

دلایل احساس پری گوش

  • طولانی شده و یا علیرغم درمان‌های خانگی ادامه پیدا کرده است
  • با علائمی نظیر تب، درد شدید، احساس عدم تعادل و یا خونریزی گوش همراهی داشته است
  • به دلیل یک جسم خارجی ایجاد شده است که با روش‌های خانگی نمی‌توانید آن را خارج کنید

جمع بندی

احساس پری در گوش مشکل شایعی است؛ این مسئله ممکن است به دنبال تغییر ارتفاع، سینوزیت و یا سرماخوردگی رخ بدهد. درصورتی که علائمتان طولانی شد، به درمان‌های خانگی پاسخ نداد و یا با گذشت زمان بدتر شد، لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصصن گوش و حلق و بینی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید