خارش گوش و روشهای خلاصی از آن

0
1,541
62120.jpeg alt_text
62120.jpeg caption

احساس خارش در گوش می تواند به دلیل چندین بیماری ایجاد شود، بعضی از آنها به راحتی قابل درمان هستند در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به مراقبت های بیشتری داشته باشند.

دلایل خارش گوش

در اینجا برخی از مهمترین دلایل خارش گوش ذکر شده است.

 

گوش شناگر

گوش شناگر که اوتیت خارجی نیز نامیده می شود، نوعی عفونت گوش خارجی است. گوش شناگر هنگامی اتفاق می افتد که باکتریها یا سایر عوامل خارجی در داخل مایعات داخل گوش رشد کنند. خارش گوش اطفال به این دلیل شایعتر است اما در بزرگسالان نیز وجود دارد. بغیر از خارش گوش، برخی علائم دیگر شامل:

  • قرمزی گوش
  • پوسته پوسته شدن
  • ترشحات گوش (که ممکن است چرک باشد)
  • درد هنگام حرکت دادن سر یا لمس گوش
  • تب

گوش شناگر معمولاً با قطره گوش آنتی بیوتیکی درمان می شود. بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری خشک نگه داشتن گوش است. این کار را می توانید با استفاده از گوش گیر هنگام استحمام یا شنا، یا خشک کردن آرام گوش ها با سشوار بعد از استحمام یا شنا انجام دهید.

تصور می شود که اوتیت خارجی 10٪ افراد را در برخی از مراحل زندگی خود تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که اشکال خفیف اغلب کوتاه مدت هستند، تعداد قابل توجهی از آنها ممکن است با وجود درمان فشرده هفته ها یا حتی ماه ها ادامه داشته باشند. پماد موضعی استات آلومینیوم، کرم های ضد باکتری و کورتیکواستروئیدهای موضعی گزینه های درمانی مناسب و موثر برای اوتیت خارجی محسوب می شوند.

 

مشکلات پوستی

مشکلات پوستی علاوه بر ایجاد جوش پشت گوش می توانند بر روی مجرای گوش تأثیر بگذارند و علائمی مانند خشکی، اگزما، پسوریازیس یا درماتیت سبورئیک ایجاد کنند. با چکاندن روزانه یک قطره یا دو قطره روغن بچه یا روغن زیتون در گوش، می توان پوست خشک داخل گوش را درمان کرد (اگر جراحی گوش انجام داده اید اینکار را انجام ندهید).

انتخاب روش موضعی درمانی به وضعیت لاله گوش بستگی دارد. ممکن است شامل شستشوی کانال گوش با محلول الکل و سرکه به نسبت 9 به 1 روزانه سه نوبت به مدت 10 روز باشد. عفونت های قارچی ممکن است با استفاده از یک دوره 10 روزه ضد قارچ موضعی مانند کلوتریمازول که سه بار در روز تسکین یابند. بیماری های آلرژیک پوستی مانند اگزما و پسوریازیس ممکن است با یک دوره کوتاه مصرف استروئیدهای موضعی درمان شوند.

 

سمعک

افرادی که از سمعک استفاده می کنند در صورت حساسیت به سمعک ساخته شده از پلاستیک ممکن است دچار خارش گوش شوند. در این حالت سمعک باید با نوع دیگری جایگزین شود.

همچنین ممکن است یک واکنش آلرژیک با ماده سطح قالب سمعک داشته باشید. در این حالت، می توانید با تمیز کردن سمعک و پاک کردن آن با الکل، قبل از قرار دادن آن در گوش، بحالت عاری از مواد واکنش زا امتحان کنید. بسته به فرم گوش فرد و نوع سمعک، هنگامی که سمعک به بافت ظریف گوش فشار می آورد، خارش گوش نیز ممکن است ایجاد شود. پزشک ممکن است بتواند این مشکل را با استفاده از اتوسکوپ تشخیص دهد.

 

موم گوش

موم بیش از حد گوش باعث خارش گوش می شود. بیشتر اوقات گوش ها خود قادر به خارج کردن موم هستند، اما گاهی اوقات گوش قادر به خارج سازی آنها نبوده و افراد نمی توانند آنها را پاکسازی کنند. سایر علائم موم گوش بیش از حد شامل:

در هر گوش چند قطره روغن طبیعی مانند روغن زیتون بچکانید تا موم نرم شود تا بتوانید به تنهایی موم را پاک کنید. برای حل نمودن موم از قطره های گوش تجاری استفاده کنید.

اگر با روش های درمان خانگی قادر به تمیز کردن گوش نبودید بهتر است اینکار را به پزشک بسپارید. هر گونه دستکاری گوش می تواند باعث بروز آسیبهای جبران ناپذیر به آن شود.

 

لوله های استاش

همچنین لازم به ذکر است که برخی از افراد هنگام بلعیدن ممکن است احساس خارش در اعماق مجرای گوش داشته باشند. در هر بار بلعیدن، لوله شنوایی (لوله استاش نیز نامیده می شود) باز می شود.

خارش گوش و گلو معمولاً فقط در صورت ابتلا به بیماری دیگری که باعث گلودرد، مانند ویروس سرماخوردگی شود، اتفاق می افتد. این مسئله نگران کننده نیست و معمولاً با برطرف شدن وضعیت گلودرد برطرف می شود.

با احتمال کمتر معمولاً خارش گوش میانی ممکن است نشانه اولیه برای اوتیت میانی حاد (التهاب گوش میانی) همراه با تجمع مایعات باشد. همچنین ممکن است با احساس پری در گوش و به دنبال آن رشد سریع درد یا سرگیجه و خارش گوش همراه باشد. درمان خارش گوش میانی معمولاً نیازمند آنتی بیوتیک برای خارش گوش هستند.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید