علائم پارگی پرده گوش

0
1,228
338314.jpeg alt_text
338314.jpeg caption

گوش از دو بخش اصلی گوش بیرونی و میانی تشکیل شده است. میان گوش میانی و بیرونی پرده نازکی وجود دارد که به آن پرده صماخ گفته می شود. پرده گوش در انسان، شکل مخروطی دارد که از دو بخش نرم پرده و سفت پرده تشکیل شده است. سفت پرده از فیبرهای کلاژن و دایره ای شکل تشکیل شده که روی آن را پوشش صدفی شکل و مژک دار پوشانیده است. بررسی سلامت پرده گوش، بسیار حائز اهمیت است زیرا عامل مهمی در محرک شنوایی فرد به حساب می آید.

بررسی وضعیت و معاینه پرده صماخ گوش توسط پزشک و با وسیله‌ای به نام اتوسکوپ انجام می‌گیرد. آسیب به پرده صماخ گوش و پارگی آن می تواند سبب کم شنوایی و در بعضی موارد سبب ناشنوایی در فرد شود. گوش انسان به طور معمول محدوده فرکانسی حدود ۳۰ الی ۲۰ هزار هرتز را می شنود. توانایی شنوایی در افراد با افزایش سن کمتر می گردد. فرکانسی خارج از محدوده شنوایی می تواند به پرده صماخ آسیب زده و شنوایی انسان را دچار مشکل نماید.

امواج صوتی از محیط اطراف و از گوش بیرونی وارد مجرای گوش می شود.پس از برخورد به پرده صماخ، ارتعاش صورت میگیرد. پس از آن این ارتعاشات به قسمت حلزونی شکل گوش منتقل شده تا با سیگنال های عصبی که به مغز ارسال می کند، فرد را قادر به شنیدن کند.  پس هر نوع سوراخ در پرده گوش چه کوچک و چه بزرگ باعث کم شنوایی و در موارد حاد موجب ناشنوایی فرد می‌گردد.

علل پارگی پرده صماخ

۱_عفونت: عفونت ویروسی یا باکتریایی و به دنبال آن تجمع مایع در پشت پرده گوش، باعث آسیب به غشای نازک پرده گوش میشود.

۲_آسیب: هر نوع آسیب و یا ضربه ای که به سمت سر و گوش وارد شود، باعث سوراخ یا پارگی پرده گوش می گردد. همچنین وارد کردن اشیا تیز مانند کلید مداد و یا حتی گاهی گوش پاک کن نیز می تواند موجب آسیب به پرده گوش شود.

۳_ تغییرات فشار :مانند غواصی، مسافرت‌های هوایی و امواج شوک دهنده نیز باعث آسیب یا پارگی پرده گوش می شود.

علائم پارگی پرده گوش

۱_ درد

درد مهمترین علامت پارگی گوش است. دردهای ادامه دارد در آسیب گوش بسیار شایع هستند.

۲_خونریزی

پارگی ناشی از عفونت معمولاً خونریزی به همراه خواهد داشت.

۳_برخی بیماریها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و برخی بیماری‌های ویروسی که باعث عفونت گوش میشود به پرده گوش آسیب وارد می‌کند.

 آیا پارگی پرده گوش ترمیم میگردد

در اغلب موارد چنانچه پارگی پرده صماخ گوش بسیار کم و ناچیز باشد، بیمار تحت نظر پزشک بوده و این پارگی خود به خود درمان می‌شود. اما چنانچه فردی دچار آسیب و پارگی جدی شود، باید مراقب باشد تا آب به داخل گوش وارد نشود. شنا برای این‌گونه افراد ممنوع است. در موارد عفونت گوش نیز می‌توان تحت نظر پزشک متخصص گوش،حلق و بینی با مصرف برخی آنتی بیوتیک ها این پارگی ترمیم شود.

همچنین اگر پارگی پرده صماخ زیاد باشد، پزشک با قرار دادن پوسته نازکی بین مجرای گوش میانی و بیرونی اقدام به ترمیم پارگی می‌ نماید. به این صورت که با استفاده از مواد شیمیایی لبه پاره شده را بلند کرده و به پوسته نازک متصل و اقدام به درمان می نماید. اما اگر با این روش هم پارگی ترمیم نشد، پزشک متخصص اقدام به جراحی گوش کرده و با قرار دادن بافت بر روی پرده گوش باعث ترمیم آن می‌شود که نام این روش تمپاتوپلاستی می باشد.

پیشنهاد مطالعه: خطرات استفاده از شمع گوش

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید