خطرات استفاده از شمع گوش

0
1,379
319703.jpeg alt_text
319703.jpeg caption

شمع گوش یک روش در طب جایگزین می باشند که با قرار دادن یک وسیله گرم به شکل شمع داخل گوش انجام می شود. درمانگاه شمع، جرم داخل گوش را خارج می کند و قرار نیست که به داخل گوش وارد شود. افرادی که از این روش برای خارج کردن جرم گوش استفاده می کنند برای بهبود شنوایی و درمان عفونت گوش هم استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است  در صورت وجود چنین مواردی هم استفاده  شود مثل: عفونت سینوس ها، سر درد، گوش شناگر سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد. برخی  افراد اعتقاد دارند که برای کنترل فشار خون و استرس هم مفید است اگرچه این روش درک علمی قابل تایید نیست اما برخی افراد از این روش استفاده می‌کنند.

 

شمع گوش چیست؟

شمع گوش، شمع های استوانه ای شکل هستند که با موادی پوشانده شده اند. هدف از این وسیله که داخل گوش قرار داده می‌شود ایجاد ساکشن می باشد که باعث تخلیه جرم گوش بهبودی شنوایی و درمان عفونت سینوس و سرماخوردگی می گردد این روش بیمه نیست ممکن است آسیب‌های جدی ایجاد کند جرم داغ و خطرات ناشی از آن ممکن است باعث سوختگی صورت یا گوش شود همچنین شمع‌گوش ممکن است تولید جرم گوش را حتی بدتر هم بکند  متخصصین استفاده از شمع گوش را توصیه نمی کنند. در صورت نیاز به تخلیه جرم گوش بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از روش مطمئن برای کاهش جرم استفاده شود.

 

خطرات استفاده از شمع گوش

پزشکان این  روش را برای درمان هیچ کدام از موارد گفته شده توصیه نمی‌کنند چون از نظر آنها ممکن است خطرناک و غیر موثر باشند. از نظر آنها آسیب ناشی از این روش بیشتر از فایده آن می‌باشند. بیان شده که این روش باعث یک فضای خلا می شود و می تواند جرم داخل گوش را بیرون بکشند. اما طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ هم انجام شد سازمان غذا و داروی آمریکا این روش موثر ندانسته و به افرادی که از این روش استفاده می‌کنند هشدار داد چون ممکن است باعث عوارض جسمانی شدیدی بشود عوارضی مانند سوختگی‌ صورت داخل کانال گوش به گوش میانی، آسیب ناشی از جرم داغ شده، آسیب  ناشی از انسداد به علت جرم، سوراخ شدن  پرده  گوش، خونریزی، آتش‌سوزی های تصادفی یا کاهش شنوایی.

 

شمع گوش

 

روش های جرم گیری گوش مناسب

همیشه باید از روش‌های جایگزین ایمن توسط پزشکان برای جرم گیری استفاده شود مثل قاشق های مخصوص این کار، وسیله‌ای ساکشن یا تجویز داروهایی که برای نرم کردن جرم گوش وجود دارند شامل هیدروژن پروکساید، اسید استیک سدیم بی کربنات و گلیسیرین، در صورت نیاز به تخلیه جرم گوش بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از روش مطمئن برای کاهش جرم استفاده شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید