علل اختلال خوابگردی

0
1,087
426666.jpeg alt_text
426666.jpeg caption

۶.۹ درصد افراد حداقل یک دوره در زندگی شان خوابگردی را تجربه کردند البته شروع این اختلال در کودکان خیلی بالاتر است. خوابگردی ممکن است به علت مصرف دارو زمینه ژنتیکی یا برخی مشکلات سلامتی که باعث اختلال خواب می‌شوند ایجاد شود. خوابگردی در حقیقت نوعی اختلال خواب در بخش عمیق چرخه خواب است. اغلب یک تا دو ساعت بعد از به خواب رفتن رخ میدهد در طول خواب گردی، فرد ممکن است بنشیند راه برود یا برخی کارهای روزمره را انجام دهد. در این زمان چشم ها باز هستند اما فرد در حقیقت در یک مرحله از خواب قرار دارد.

 چه عواملی باعث خوابگردی می شوند؟

این اختلال که در بین کودکان به ویژه نوجوانان شایع تر است به علل مختلفی از جمله شرایط سلامتی، نوع فعالیت های روزمره و مصرف برخی مواد ایجاد می شود. گاهی اوقات اختلال خوابگردی به صورت خانوادگی وجود دارد برخی از عوامل موثر بدین شرح می باشند:

• استرس

 استرس و اضطراب می تواند در کیفیت خواب شبانه تاثیر بگذارند برخی از محققین  خواب بر این باور هستند که استرس روزانه می‌تواند باعث خوابگردی شود اگر استرس روزانه را بتوانید با استفاده از تکنیک های مثل ورزش منظم، محدودیت کافئین، انجام تمرینات تنفس کم کنید می توانید احتمال خوابگردی را کاهش دهید .

• میگرن

افراد مبتلا به میگرن مزمن بیشتر احتمال دارد که دچار خوابگردی بشوند درمان سوالات انجام شده ارتباط مستقیم بین خوابگردی و سردردهای روزانه بخصوص اطلاع به میگرن وجود داشته است تب خوابگردی با بیماریهایی که باعث تب می شوند به خصوص در کودکان ارتباط دارد و حتی ممکن است باعث کابوس های شبانه شود .

• اختلالات تنفس

• سندرم پای بی‌قرار

• بیماری پارکینسون

• مصرف برخی داروها مثل زولپیدم

• دارو های ضد جنون

• برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای مسدودکننده گیرنده بتا برای درمان بیماری های قلبی و اضطراب

از علل بروز خوابگردی است.

چگونه متوجه شویم که فردی دچار خوابگردی شده است؟

علل اختلاف خوابگردی

پیشنهاد مطالعه: فلج خواب

افرادی که در خواب راه می روند هنگامی که شما سعی می کنید توجه آنها را جلب کنید با شما صحبت نمی‌کنند و به شما توجه نمی کنند. به گفته محققان افراد خوابگرد در زمان راه رفتن میتوانند غذا بخورند، صحبت کنند، غذا آماده کنند، در مکانی غیر از دستشویی ادرار کنند، سعی ‌کنند تا خانه را ترک کنند و حتی می توانند رابطه جنسی داشته باشند.  در اغلب موارد افراد، دوره خواب گردی خود را زمانی که بیدار می شوند به خاطر نمی آورند. اگر زمانی که فرد در حال راه رفتن هنگام خواب است وی را بیدار کنید ممکن است گیج شود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. با وجود اینکه اغلب دوره‌های خوابگردی بی خطر است و بدون آسیب می گذرد. برخی افراد ممکن است در این زمان تصمیم به رانندگی یا انجام کارهای خطرناک بگیرند. در برخی از افراد حوادثی مانند تصادفات و  یا سقوط از پله یا اصابت با وسایل داخل خانه رخ داده است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید