توده گوش چیست؟

0
5,390
617695.jpeg alt_text
617695.jpeg caption

توده هایی که داخل کانال گوش هستند اغلب از بخش غضروفی کانال شنوایی خارجی منشا می‌گیرند. شایعترین نوع این توده‌های خوش خیم در کانال  شنوایی خارجی، سرومینوم است. در حقیقت  تومور خوش خیم غدد سرومین است. تومورهای  کانال استخوانی هم  اغلب توده های کانال غضروفی هستند که به تدریج پوست بخش استخوانی را درگیر کرده اند.

شایعترین ضایعه سرطانی در گوش

شایعترین ضایعه سرطانی در کانال شنوایی خارجی کارسینوم اسکواموس، سل است. این نوع سرطان به تدریج شکل می گیرد و به بخش های داخلی کانال انتشار می یابد. شایع‌ترین علائم و نشانه‌های این بیماری که نیاز به بررسی دارند شامل این موارد است:

• درد

در ابتدا فرد دچار درد میشود. هنگامی که یک توده داخل گوش شکل می‌گیرد باعث فشار بر بخش های عصبی بافت های عمیق تر می شود و در نتیجه درد ایجاد می شود.

تومور گوش

• خونریزی

خونریزی ها ممکن است در این نوع توده ها دیده شود سایر علائم شامل کاهش شنوایی یک طرفه است  و همچنین احساس پلی در گوش صدای وزوز یا صدای زنگ در گوش در سمتی که تومور وجود دارد سرگیجه، اختلال تعادل، گزگز صورت، سوزن سوزن شدن صورت و گاهی اوقات فلج یک طرفه صورت به دنبال درگیری عصب صورتی.

• سرطان گوش

 سرطان گوش بسیار نادر است و فقط ۳۰۰ نفر در ایالات متحده بیماری دچار و تشخیص داده  شده اند. در مقابل، بیش از ۲۵۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در سال ۲۰۱۸ تخمین زده شده است. بر اساس مطالعات انجام شده با رشد تومور گوش افراد دچار اختلال شنوایی، سرگیجه و تعادل می شوند که شبیه به علائم عفونت گوش است. خوشبختانه این نوع تومور ها بسیار نادر هستند و اغلب خوش خیم است. البته اگر درمان نشوند می توانند باعث مرگ بیمار هم بگردند.

خارج کردن تومور گوش

برای خارج کردن تومور گوش نوعی عمل جراحی جمجمه انجام می شود تا بتوانند عصب شنوایی را از عصب مسئول حفظ تعادل جدا کنند. در طی این جراحی بخشی از جمجمه در پشت گوش برداشته می‌شود تا به تومور و اعصاب دسترسی حاصل شود .ممکن است برای درمان علاوه بر جراحی نیاز به رادیوتراپی یا ترکیبی از رادیوتراپی و جراحی نیاز باشد. اغلب افراد با استفاده از درمان بهبود پیدا می کنند.  تومورهای استخوانی خوش خیم کانال گوش به علت رشد اضافی استخوان ایجاد می‌شوند. تماس مکرر با آب سرد ممکن است احتمال بروز تومورهای خوش خیم گوش را افزایش دهد .

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید