علت قرمزی و داغ شدن گوش ها چیست؟

0
42,363
599670.jpeg alt_text
599670.jpeg caption

آیا تا به حال سوزش و داغ شدن گوش را احساس کرده اید. سوزش و قرمزی گوش اغلب نشانه اتفاقات درونی بدن یا نتیجه شرایط محیطی است. داغ شدن گوش معمولاً جای نگرانی نیست، اما گاهی اوقات ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشد.

علت داغ شدن گوش

چند دلیل متداول برای احساس سوزش و قرمزی گوش ها وجود دارد که عبارتند از:

 

عفونت گوش

هنگامی که باکتری ها و ویروس ها به گوش حمله می کنند، نه تنها مناطق داخلی تحت تأثیر قرار می گیرند، بلکه علائم ممکن است در گوش خارجی نیز ظاهر شوند. یک نوع آن عفونت گوش میانی است که وقتی لوله استاش واقع در پشت پرده گوش ملتهب و متورم می شود، مایع را به دام می اندازد. همچنین اوتیت خارجی که به عنوان گوش شناگر شناخته می شود، ناشی از ورود آب به مجرای گوش خارجی است. حتی پس از تخلیه آب، مقدار کمی رطوبت در محیط گرم باقی مانده ممکن است محل تولید باکتری ها شود و گوشها را از داخل و خارج بسوزاند. عفونت میتواند دلیل قرمز شدن گوش کودکان باشد. اکثر عفونت های گوش یا خود به خود از بین می روند یا به یک دوره آنتی بیوتیک نیاز دارند.

 

آسیب

ضربه فیزیکی به گوش خارجی می تواند منجر به داغ شدن گوش، تورم و قرمزی شود. آسیب گوش از خراش و برش گرفته تا گزش و سوراخ شدن گوش را شامل می شود. حتی زخم وارد کردن اشیا تیز مانند مداد یا ناخن به مجرای گوش می تواند به گوش های خارجی گسترش یابد. در صورت خونریزی بیش از حد یا جراحت بهبود نیافته به پزشک مراجعه کنید.

 

شرایط پوستی و آلرژی

بیماری های التهابی پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز ممکن است در گوش های خارجی (و همچنین در داخل مجرای گوش) ظاهر شوند. واکنش های آلرژیک مانند کهیر و عفونت های پوستی باکتریایی مانند جوش پشت گوش و سلولیت نیز می تواند در آنها رخ دهد. روش های درمانی بسته به نوع بیماری پوستی متفاوت است، بنابراین مراجعه به پزشک مهم است.

 

نوبت گیری آنلاین از متخصصین پوست و مو سامانه طبینجا 

 

تغییرات دمایی

گوش ها اندامی هستند که می توانند با قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا سرد قرمز شوند. با افزایش گرما رگهای بدن گشاد شده و پوست و از جمله گوش قرمز می شوند. عکس این مسئله در مورد دمای سرد اتفاق می افتد زمانی که بدن تحت انقباض عروقی قرار می گیرد خونرسانی پوست کاهش می یابد تا گرما از بین نرود. با این حال، نواحی و اندامهای محیطی مانند گونه ها، انگشتان و گوش اغلب اندکی پس از قرار گرفتن در معرض سرما، شروع به تجربه گشادی رگ ناشی از سرما می کنند تا آنها را گرم کرده و از سرمازدگی جلوگیری کنند. به عبارت دیگر، آنها گرم و قرمز می شوند.

 

هیجانات

اگر به راحتی سرخ شوید یا برافروخته شوید، گوش های شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. این نوع قرمز شدن و گرم شدن ناگهانی پوست در اثر خجالت، عصبانیت یا احساسات شدید دیگر ایجاد می شود، که باعث گشاد شدن رگ های خونی صورت و گردن و جریان شدید خون می شود. گوش ها به ویژه به دلیل نازک بودن پوست پوشاننده گوش، بیشتر مستعد قرمز شدن هستند. خوشبختانه قرمزی معمولاً به محض برطرف شدن احساسات، فروکش می کنند.

 

تغییرات هورمونی

داغ شدن گوش ها گاهی اوقات از عوارض جانبی شرایطی است که بر هورمون های بدن تأثیر می گذارد. این شرایط شامل تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و همچنین عدم تعادل هورمونی مربوط به مشکلات تیروئید و غده فوق کلیه است. برای درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

 

نوبت گیری آنلاین از متخصصین غدد سامانه طبینجا

 

آفتاب سوختگی

شما احتمالاً در مورد پوست صورت خود حساس هستید اما به راحتی می توانید از پوست گوش خود غافل شوید. اگر پس از طولانی شدن قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش احساس سوزش در لبه های خارجی گوش های خود کردید، ممکن است دچار آفتاب سوختگی شده باشید. درمان درد، تورم و لایه برداری را با کمپرس یخ، ژل آلوئه ورا و مسکن ها انجام دهید.

 

سندرم گوش قرمز

این وضعیت نادر باعث قرمز شدن یا سوختن لاله گوش می شود. علت دقیق آن به طور کامل شناخته نشده است، اما سندرم گوش قرمز اغلب در افرادی که از میگرن، سردرد های خوشه ای، درد فک و مشکلات فوقانی ستون فقرات رنج می برند، رخ می دهد. علت داغ شدن گوش و پشت سر ممکن است به این دلیل باشد که چندین عصب گوش، از جمله در لاله های گوش، به ستون فقرات گردنی، ساقه مغز و عصب سه قلو متصل هستند که تا جلوی مغز، صورت و فک گسترش می یابند. همه این مناطق در میگرن و انواع دیگر درد صورت نقش دارند. درمان سندرم گوش قرمز همچنان در هاله ای از ابهام است، اگرچه داروهایی که میگرن را درمان می کنند اغلب موثر هستند.

 

آیا داغ شدن گوش نشانه فشار خون بالاست؟

گرچه فشار خون بسیار زیاد ممکن است باعث برافروختگی عمومی صورت و گوش شود، اما به طور خاص باعث داغ شدن گوش نمی شود.

 

علت داغ شدن گوش در بارداری چیست؟

زنان باردار مقدار بیشتری خون در بدن خود دارند، بنابراین باعث می شود که آنها بیشتر از اکثر مردم احساس گرما کنند. برای اینکه بدن خانم ها خون اضافی را کنترل کنند، رگ های خونی اندکی گشاد می شوند و خون را به سطح پوست نزدیک می کنند و باعث داغ شدن گوش ها در بارداری می شود.

 

شما می توانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید