جراحی تیروئید و علل آن

0
1,922
237656.jpeg alt_text
237656.jpeg caption

تیروئید یک عضو پروانه ای شکل است که در قدام گردن قرار دارد. در صورت بروز برخی از بیماری ها ممکن است نیاز به برداشتن این غده به صورت کامل یا بخشی از آن  وجود داشته باشد. اگر فرد دچار سرطان تیروئید باشد ممکن است نیاز به برداشتن کل غده تیروئید وجود داشته باشد. 

 

جراحی تیروئید

جراحی بر اساس نوع سرطان تیروئید در نظر گرفته می شود . منظور از تیروئید کتومی خارج کردن کل غده تیروئید است اما گاهی اوقات لوبکتومی انجام می‌شود یعنی یک یا هر دو لوب تیروئید خارج می شود. اگر سرطان پخش شده باشد و غدد لنفاوی گردن هم درگیر شده باشند ممکن است غدد لنفاوی هم خارج شوند. همچنین ممکن است بافت اطراف تیروئید را هم علاوه بر غده تیروئید خارج کنند که این موضوع بستگی به اندازه و محل تومور دارد قبل از انجام آزمایش و همچنین تست های این موضوع کمک می‌کند پزشک بداند که سرطان چقدر پیشرفت کرده است و همچنین ممکن است نیاز باشد تا آزمایش ها و تست هایی برای بررسی سلامت کلی بدن درخواست شود برای قبل از عمل جراحی معمولا توصیه های خاصی برای این که چه چیزی بیمار میل کند یا بنوشند و همچنین چه داروهایی قبل از جراحی مصرف کند داده میشود. در طی جراحی به فرد بیهوشی کلی داده میشود یعنی در تمام طول دوره جراحی فرد خواهد بود پزشک ممکن است یک یا چند برش روی گردن ایجاد کند که این کار هم بستگی به نوع عمل و سرطان دارد.

 

جراحی تیروئید و علل آن

 

 

عوارض بعد از جراحی تیروئید

 بعد از جراحی معمولاً اختلال خاصی ایجاد نمی شود فرد ممکن است در ناحیه گردن احساس درد داشته باشد که با مصرف دارو بهتر خواهد شد همچنین ممکن است فرد دچار خشونت صدا یا کمی گلودرد برای چند روز باشد. راه های مختلفی برای تخلیه ترشح از محل برش وجود دارد که کمک می کند تا زخم زودتر بهبود پیدا کند معمولاً یک تا دو شب بیمار در بیمارستان نگه داشته میشود البته بعضی پزشکان ممکن است همان روزعمل فرد را مرخص کنند که تمامی موارد بستگی به نوع جراحی و شرایط بیمار دارد به بیماران دستورالعمل داده می‌شود که بدانم بعد از جراحی چگونه از خود مراقبت کنند و چه زمانی مجددا برای ویزیت پزشک مراجعه کنند سایر درمانهای صنعت ممکن است بعد از عمل جراحی آغاز شود .

 

برداشتن تمام غده تیروئید

 اگر تمام غده تیروئید خارج شود پزشک داروهای جایگزین هورمون تیروئید تجویز می کند تا عملکرد تیروئید در بدن ادامه داشته باشند ممکن است نیاز باشد که تمام این داروها برای تمام عمر استفاده شود فقط ممکن است دوز دارو توسط یک زمان با تجویز پزشک تغییر کند اگر فقط بخشی از تیروئید خارج شده باشد نیازی به درمان جایگزینی هورمون تیروئید نخواهد بود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید