چه روزهایی از سیکل ماهیانه شانس بارداری بیشتر است؟

0
7,850
476224.jpeg alt_text
476224.jpeg caption

چرخه یا سیکل قاعدگی در یک زن فاصله اولین روز قاعگی تا اولین روز قاعدگی بعدی می باشد. میانگین طول  این دوره 28 روز است و در هر چرخه بین 3 تا 5روز خون ریزی رخ می دهد. چرخه قاعدگی کمتر ار 21 روز و بیشتر از 35 روز غیرطبیعی می باشد. چرخه قاعدگی یک زن با محور هورمونی که شامل هورمون های ترشح شده از  غده هیپوتالاموس مغز، غده هیپوفیز و تخمدان ها می باشد کنترل می شود. ابتدا غده هیپوتالاموس با ترشح هومونی غده هیپوفیز را تحریک کرده تا هورمون محرک فولیکول (FSH) را ترشح کند. FSH با تحریک تخمدان باعث  فعال شدن تقریبا 25 فولیکول در سطح تخمدان شده و آنها شروع به رشد می کنند. تخمکی که گیرنده FSH بیشتری داشته باشد بزرگتر شده و به فولیکول غالب تبدیل می شود و استروژن تولید شده توسط تخمدان که باعث بلوغ تخمک می شود.

تخمک گذاری چیست؟

هورمون دیگری نیز  به نام LH توسط هیپوفیز ترشح می شود  که باعث آزاد شدن تخمک بالغ می شود. به این مرحله  تخمک گذاری می گویند. پس از تخمک گذاری هورمونی به نام پروژسترون از سلول های بجا مانده در تخمدان ترشح شده و باعث آماده سازی سطح رحم برای دریافت تخمک بارور می شود. اگر عمل لقاح صورت بگیرد، تخمک لقاح یافته که اکنون بلاستوسیت نام دارد به طرف رحم حرکت می کند و سپس در دیواره رحم لانه گزینی کرده و شروع به رشد می کند.

لقاح چه زمانی رخ میدهد؟

لقاح تنها زمانی رخ می دهد که رابطه جنسی و ورود اسپرم به رحم تقریبا در زمان تخمک گذاری انجام شود. تخمک گذاری تنها یک بار در هر دوره قاعدگی رخ می دهد. یعنی در هر سیکل قاعدگی تنها چند روز زمان برای لقاح وجود دارد. زوجها بايد بدانند كه وقوع حاملگي نياز به زمان دارد و درهر دوره تخمك گذاري 30 درصد شانس حاملگي وجود دارد. اسپرم سالم حدود دو تا سه روز در بدن زن زنده باقی می مانند و قابلیت بارور کردن تخمک را دارد. تخمک ها تنها  12 تا 24 ساعت پس از آزاد شدن می توانند زنده بمانند. پنجره باروری یک فاصله شش روزه می باشد که تقریبا در بین روزهای 15 تا 11 سیکل قاعدگی می باشد و در این زمان شانس لقاح و ایجاد باروری بالاست. روز دقیق تخمک گذاری تقریبا ۱۴ روز قبل از شروع دوره قاعدگی بعدیست  برای تعیین روز دقیق تخمک گذاری می توان از کیت های تخمک گذاری و یا اندازه گیری دمای بدن استفاده کرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید