آیا خط کمرنگ در بیبی چک نشانه تست مثبت است؟

0
18,774
449157.jpeg alt_text
449157.jpeg caption

بی بی چک که فارسی شده عبارت baby check است، به عنوان یک روش فوری برای تشخیص بارداری استفاده می شود. این ابزار با اندازه گیری غلظت هورمون HCG موجود در ادرار، مشخص می کند که آیا فرد باردار، مشکوک به بارداری و یا غیر باردار است. با وجود تنوع در بی بی چک ها، اساس کار همه آنها اندازه گیری هورمون گوناتوتروپین کوریونی یا HCG است. HCG هورمونی است که با جایگزین شدن جنین در رحم و رشد آن، میزان آن در خون و ادرار افزایش پیدا کرده و زمانیکه سطح آن به 25 واحد برسد، آزمایش بارداری مثبت می شود. این هورمون با تحریک ترشح پروژسترون و استروژن، مسئول حفظ سلامت جنین است. بی بی چک ها ممکن است نتایج کاذب نیز داشته باشند و بر اساس نوع، روش استفاده از آن ها نیز متفاوت است:

 

بی بی چک نواری 

همان طور که از نام آن پیداست، این نوع تست، به صورت نوار است. روش استفاده از این تست به این صورت است که داخل ظرف تمیزی، مقداری از ادرار را گرفته (حداکثر 1 سانتی متر ارتفاع داشته باشد) و سپس بی بی چک نواری را از محلی که علامت فلش دارد در ظرف حاوی ادرار قرار داده و 2-10 دقیقه صبر کنید.

 

بی بی چک قطره چکانی

این نوع بی بی چک به این صورت است که چند قطره از ادرار را به وسیله قطره چکان موجود در بی بی چک، داخل حفره مشخص شده ریخته و 2-10 دقیقه صبر کنید تا نتیجه حاصل شود.

 

بی بی چک مستقیم

این تست به این صورت که حین ادرار، باید بی بی چک را جلوی ادرار بگیرید تا کمی از ادرار را جذب کند و بعد از 2-10 نتیجه را مشاهده کنید. به طور کلی، بعد از گذشت زمان لازم، نتیجه بی بی چک به صورت تغییر رنگ یا ظهور خطوط (یک خط به معنی منفی بودن تست و عدم بارداری، و دو خط به معنای مثبت بودن و بارداری)، یا علامت + یا -، و یا عبارت pregnant (باردار هستید) و not pregnant (باردار نیستید) تعیین می شود. 

 

بهترین زمان استفاده از تست های بارداری

 

تفسیر بیبی چک

 

 

بهترین زمان استفاده از تست های بارداری، یک هفته بعد از تاریخ قاعدگی است، زیرا اگر تست زودتر آن انجام شود، ممکن است مقدار هورمون HCG به اندازه کافی نباشد و تست نتیجه درستی نشان ندهد. زیرا بدن به زمان نیاز دارد تا مقدار قابل تشخیص از این هورمون را تولید کند. بهتر است از بی بی چک در اول صبح استفاده شود، زیرا ادرار اول صبح معمولاً بیشترین غلظت HCG را دارد و بهترین نتیجه را می دهد، البته می توان در ساعات دیگر روز نیز از بی بی چک استفاده است. دقت اکثر بی بی چک ها، در مواقعی که قاعدگی به تأخیر افتاده است تا 99% است. بعد از انجام تست حالات زیر ممکن است مشاهده شود:

1) ظاهر شدن 2 خط رنگی در ناحیه کنترل و تست، با گذشت 40 ثانیه، که نشان از بالا بودن هورمون HCG در ادرار و در نتیجه باردار بودن فرد است.

2) ظاهر شدن 1 خط در ناحیه کنترل، که نشان از منفی بودن است.

3) ظاهر شدن 1 خط در ناحیه تست، و عدم وجود هیچ خطی در ناحیه کنترل نشان دهنده نامعتبر بودن آزمون است.

4) ظهور خط دوم به فاصله 5-10 دقیقه، بیانگر مشکوک بودن فرد است و باید چند روز بعد دوباره تست تکرار شود. 

5) نتایجی که بعد از 10 دقیقه حاصل می شود، معتبر نیست.

6) ظهور یک خط در ناحیه کنترل و یک خط کم رنگ در ناحیه تست نیز می تواند نشان از مثبت بودن تست باشد. در واقع شدت رنگ خطوط به مدت زمان حاملگی بستگی دارد.

این نکته قابل ذکر است که گاهی به دلیل بارداری شیمیایی، ممکن است تست نتیجه مثبت کاذب نشان دهد. در واقع در این حالت تخمک بارور می شود اما در محل درست قرار نمی گیرد، اما تغییرات شیمیایی ناشی از بارداری در بدن رخ می دهد. گاهی نیز به دلیل مصرف برخی از داروها ممکن است میزان هورمون HCG بالا رفته و تست مثبت کاذب شود و یا به دلیل خراب بودن بی بی چک، نتیجه غیر واقعی حاصل شود.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید