تاثیرات وزن بر روی پریود

0
3,904
تاثیرات وزن بر روی پریود

تاثیر اضافه وزن و کاهش وزن بر روی پریود

هم اضافه وزن و هم کاهش وزن هر دو می‌توانند بر روی پریود تاثیر بگذارند؛ این دو می‌توانند هم موجب عقب افتادن پریود و هم منظم شدن پریود بشوند. سیکل ماهیانه درنتیجه یک ارتباط پیچیده بین تخمدان‌ها و مغز رخ می‌دهد. درمتن پیش رو قصد داریم تاثیرات وزن بر روی پریود را مورد بررسی قرار بدهیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  • مختصری درباره فیزیولوژی زنانه و سیکل ماهانه
  • اضافه وزن وقتی که وزن اولیه طبیعی دارید
  • اضافه وزن وقتی که وزن اولیه کمتر از طبیعی دارید
  • کاهش وزن وقتی که وزن اولیه طبیعی دارید
  • کاهش وزن وقتی که وزن اولیه بیشتر از حد طبیعی دارید

مختصری درباره فیزیولوژی زنانه و سیکل ماهانه

تغییرات هورمونی در بدن منجر به تخمک‌گذاری می‌شوند؛ پس از تخمک‌گذاری بدن خودش را برای یک حاملگی احتمالی آماده می‌کند.

حال چنانچه پس از تخمک‌گذاری بارداری و لقاح تخمک آزادشده با اسپرم رخ ندهد، دیواره رحم که در این مدت رشد یافته فرو می‌ریزد. با ریزش دیواره رحم درنهایت پریود رخ می‌دهد.

تاثیرات وزن بر روی پریود

هر عاملی که در این سیکل ماهیانه تداخل ایجاد کند، می‌تواند تخمک‌گذاری را متوقف و یا آن را به تعویق بیندازد. توقف تخمک‌گذاری به منزله توقف پریود یا عادت ماهیانه است.

هر گونه تغییر در سیکل ماهیانه به دنبال تغییرات وزنی به این عامل بستگی دارد که وزن اولیه شما چقدر بوده است؛ برای مثال اگر در ابتدا وزنتان نرمال بوده و حال دچار اضافه وزن یا کاهش وزن شده اید، ممکن است پریودتان عقب بیفتد.

از سوی دیگر چنانچه دچار اضافه وزن یا کاهش وزن هستید و پریود نمی‌شوید، رسیدن به وزن نرمال می‌تواند کمک کند که پریودتان مجدد آغاز شود.

اضافه وزن وقتی که وزن اولیه طبیعی دارید

چنانچه وزنتان نرمال است(BMI نرمال دارید.) اضافه وزن محسوس می‌تواند باعث شود که پریودتان به تاخیر بیفتد؛ از آن جایی که افزایش توده چربی بدن می‌تواند تعادل هورمون‌ها را به هم بزند؛ این به هم خوردن تعادل هورمون‌ها خود منجر به تاخیر در پریود و به هم خوردن سیکل ماهیانه می‌شود.

نمی‌توان هیچ عدد دقیقی را برای اضافه وزن گفت که باعث تاخیر در پریود شود. با این حال هر چه اضافه وزن شدیدتر باشد و در مدت کوتاه‌تری رخ بدهد، احتمال این که تعادل هورمونی به هم بخورد و تاخیر در پریود رخ بدهد، بیشتر خواهد بود.

هرچقدر عدد BMI بالاتر باشد( به ویژه BMI بالای 35) بیشتر احتمال دارد که پریودتان متوقف شود؛ به توقف پریود در این حالت آمنوره ثانویه گفته می‌شود.

علاوه بر این اضافه وزن می‌تواند منجر شود که خونریزی نامنظم و یا شدید داشته باشید؛ هرچه عدد BMI بالاتر باشد، این بی‌نظمی شدیدتر خواهد بود.

اضافه وزن وقتی که وزن اولیه کمتر از طبیعی دارید

یکی دیگر از تاثیرات وزن بر روی پریود کمبود وزن است. درصورتی که وزنتان کمتر از حد طبیعی باشد، این احتمال وجود دارد که پریود نشوید؛ فعالیت بیش از حد، عدم جذب کالری و بیماری از دلایلی هستند که ممکن است دلیل وزن پایین شما باشند.

این‌ها استرس‌هایی هستند که به بدن وارد شده و باعث به هم خوردن تعادل هورمونی و توقف تخمک‌گذاری می‌شوند؛ علاوه بر این ممکن است باعث کاهش سطح استروژن در بدن شوند که برای سلامتی به ویژه سلامتی استخوان‌ها خطرناک است.

درصورتی که وزنتان کمتر از حد طیعی باشد و شروع به اضافه وزن کنید، در این حالت استرس وارده به بدن کمتر می‌شود و تعادل هورمونی مجدد برقرار می‌شود.

این مسئله کمک می‌کند تا تخمک‌گذاری و به دنبال آن عادت ماهیانه مجدد از سر گرفته شود. علاوه بر این تولید استروژن تقویت می‌شود که برای سلامتی استخوان‌ها مفید است.

کاهش وزن وقتی که وزن اولیه طبیعی دارید

مشابه اضافه وزن نمی‌توان هیچ عدد دقیقی برای میزان کاهش وزنی که می‌تواند پریود را درگیر کند برشمرد. با این حال هرچه بیشتر دچار کاهش وزن شوید و هرچه سریع‌تر این کاهش وزن رخ بدهد، احتمال بیشتری دارد که پریودهایتان تحت تاثیر قرار بگیرد.

تاثیرات وزن بر روی پریود

کاهش شدید و ناگهانی دریافت کالری همراه با ورزش شدید می‌تواند استرسی به بدن وارد کند که درنهایت منجر به توقف تخمک گذاری و به دنبال آن توقف پریود بشود. علاوه بر این، این مسئله می‌تواند منجر به کاهش سطح هورمون استروژن شود که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار خطرناک است.

کاهش وزن وقتی که وزن اولیه بیشتر از حد طبیعی دارید

درصورتی که بیش از حد اضافه وزن داشته باشید، به ویژه در BMI بالاتر از 35 بیشتر احتمال دارد که پریود نشوید و یا پریودتان به تعویق بیفتد؛ توده چربی اضافی بدن هورمون استروژن تولید می‌کند که این هورمون می‌تواند تخمک‌گذاری و پریود را تحت تاثیر قرار داده و باعث توقف انجام آن شود.

سطح بالای استروژن ریسک ابتلا به سرطان سینه و رحم را بالا ببرد. کاهش وزن و رسیدن به وزن طبیعی می‌تواند تعادل هورمونی را برقرار کرده و سبب شود که پریود مجدد از سر گرفته شود.

داشتن پریودهای منظم علامتی از تعادل هورمونی در بدن است. هم اضافه وزن و هم کاهش وزن بیش از حد هر دو می‌توانند سبب شوند که تعادل هورمونی در بدن به هم بخورد و مشکلاتی برای سیکل ماهیانه و پریود رخ بدهد.

نکته پایانی

درصورتی که می‌خواهید وزنتان را افزایش یا کاهش دهید، توصیه ما به شما این است که ابتدا با یک متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید و از تاثیرات وزن بر روی پریود آگاه باشید.

درصورت اضافه وزن هدف باید این باشد که توده چربی بدن را کم کنید، نه توده عضلانی بدن و درصورت کاهش وزن هدف باید این باشد که توده بدنی را افزایش دهید، نه فقط بافت چربی را.

تغییر سبک زندگی و داشتن اهداف واقع‌بینانه و تلاش برای نگه داشتن BMI در محدوده نرمال (18.5-24.9) بهترین کاری است که می‌توانید در این باره انجام بدهید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص تغذیه ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید