درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی

0
1,497
رژیم غذایی کم کاری تیروئید

رژیم غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید از جمله بیماری‌های هورمونی است که تعداد مبتلایان آن روزانه در حال افزایش است. درصورتی که به این بیماری مبتلا باشید، ممکن است این سوال دهنتان را درگیر کرده باشد که رعایت چه رژیم غذایی برایتان مناسب است. بهتر است چه غذاهایی را بیشتر بخورید، و مصرف چه غذاهایی را محدود کنید. در متن پیش رو قصد داریم ضمن معرفی مختصر این بیماری، درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی را دراختیارتان قرار دهیم.

در این مقاله خواهید خواند:

  • کم کاری تیروئید چیست؟
  • کم کاری تیروئید چه علائمی دارد؟
  • رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید
  • کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • کم کاری تیروئید چگونه درمان می‌شود؟

کم کاری تیروئید چیست؟

هایپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید یک بیماری هورمونی است که در اثر کاهش هورمون‌های تیروئیدی در بدن رخ می‌دهد؛ غده تیروئید در جلوی گردن قرار داشته و وظیفه ترشح هورمون‌های تیروئیدی یعنی T3 و T4 را به عهده دارد. درصورتی که این هورمون‌ها به اندازه کافی در خون ترشح نشوند و یا نتوانند عملکرد صحیحی داشته باشند فرد به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شود.

کم کاری تیروئید چه علائمی دارد؟

بیماری کم کاری تیروئید علائم اختصاصی ندارد و ممکن است علائم آن به طور مشترک در بیماری‌های دیگر هم دیده شود. با این حال پزشک با درنظر گرفتن مجموع علائم شما ممکن است درنهایت به کم کاری تیروئید شک کند.

علائم بیماری کم کاری تیروئید:

  • عدم تحمل سرما
  • یبوست
  • خشکی پوست
  • افزایش وزن
  • کاهش اشتها
  • خلق پایین و افسردگی
  • ریزش مو
  • بی‌نظمی پریود در زنان

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروئید اغلب با استفاده از دارو انجام می‌شود. اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. رعایت رژیم غذایی می‌تواند از افزایش وزنی که به دنبال کم کاری تیروئید رخ می‌دهد پیشگیری کند. علاوه بر این می‌تواند به جذب داروی تیروئیدی کمک کند. بنابراین درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی را باید جدی بگیرید.

درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی

پیشنهاد مطالعه: کم کاری تیروئید در نوزادان

برای درمان کم کاری تیروئید  چه غذاهایی بخوریم؟

هیچ رژیم غذایی قطعی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد؛ اما رژیم غذایی کم‌چربی، پر از فیبر و سبزیجات، پروتئین‌های کم‌چربی( ماهی، مرغ و گوشت بدون چربی)، لبنیات و غلات می‌توانند انتخاب مناسبی برای مبتلایان باشد.

علاوه بر این لازم است که کالری دریافتی روزانه را کنترل کنید؛ انجام ورزش در کنار رژیم غذایی سالم می‌تواند به برقراری تعادل در دریافتی کالری روزانه کمک کند. این توصیه‌ها به این دلیل است که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در معرض ابتلا به افزایش وزن هستند. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

برای درمان کم کاری تیروئید  چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

کم کاری تیروئید محدودیت‌های غذایی کمی دارد؛ جهت درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی در قدم اول لازم است مصرف غذاهایی که قند و چربی بالایی دارند، محدود کنید. زیرا می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. علاوه بر این بهتر است بیش از 2.3 گرم نمک در طول روز مصرف نکنید. مصرف زیاد نمک می‌تواند زمینه را برای ایجاد فشار خون فراهم کند که خود درنهایت می‌تواند منجر به کم‌کاری تیروئید شود.

با این حال بهتر است مصرف موارد زیر را محدود کنید تا به عملکرد بهتر هورمون‌های تیروئیدی کمک کنید:

  • ید

غده تیروئید برای داشتن عملکرد طبیعی به ید نیاز دارد؛ ید مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی به دست می‌آید. نمک غنی‌شده با ید، ماهی، پنیر و بستنی می‌توانند منبع مناسبی برای بد باشند. درصورتی که یک رژیم غذایی نرمال داشته باشید، دچار کمبود ید نمی‌شوید.

دقت کنید که لازم نیست بیش از حد ید مصرف کنید. مصرف بیش از حد غذاهای حاوی ید و یا مکمل‌های ید می‌تواند باعث ایجاد هایپرتیروئیدی یا پرکاری تیروئید شود.

  • سویا

سویا حاوی پروتئین بالا، چربی کم و غنی از مواد مغذی مفید است. اما حاوی مقداری هورمون‌های زنانه از قبیل استروژن است که می‌تواند با جذب داروی هورمونی تیروئید تداخل ایجاد کند.

لازم نیست مصرف سویا را به طور کامل متوقف کنید. با این حال پزشک ممکن است توصیه کند مصرف آن را محدود کنید. سعی کنید تا حداقل 4 ساعت پس از مصرف دارو، غذاهای حاوی سویا مصرف نکنید.

  • فیبر

فیبر بیش از حد می‌تواند جذب داروهای تیروئیدی را مختل کند. توصیه‌های سلامتی امروزه 25 گرم فیبر برای زنان و 38 گرم روزانه برای مردان توصیه می‌کند. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف فیبر را به طور کامل قطع نکنید؛ اما حداقل 4 ساعت پس از مصرف داروی تیروئیدی صبر کنید و سپس فیبر بخورید.

  • الکل

الکل خودش به تنهایی با لووتیروکسین تداخل ندارد؛ اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث آسیب به کبد شود. آسیب کبد در نهایت می‌تواتد متابولیسم داروها از جمله داروهای تیروئیدی را مختل کند. این مسئله می‌تواند سبب شود که سطح داروی لووتیروکسین بالاتر از حد ضروری در خون شود. در این باره لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

  • آهن و کلسیم

هر دوی این مواد معدنی می‌توانند با جذب داروهای تیروئیدی تداخل داشته باشند؛ گرچه خوردن غذاهایی که حاوی این مواد معدنی است ضرری ندارد، بهتر است در طول درمان از مصرف مکمل‌های آن خودداری کنید.

  • گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در غلات از قبیل گندم و جو یافت می‌شود. این پروتئین به طور مستقل با هورمون‌های تیروئیدی تداخل ندارد. با این حال از آن جایی که کم کاری تیروئید گاهی به صورت یک بیماری خودایمنی ظاهر می‌شود، ممکن است با بیماری سلیاک همراهی داشته باشد. بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که در آن روده باریک در جذب پروتئین گلوتن دچار مشکل می‌شود.

درصورتی که علائمی از قبیل درد شکم، نفخ، اسهال یا استفراغ پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن داشتید، بهتر است این مسئله را با پزشک خود درمیان بگذارید. او در ادامه تست‌های اختصاصی برای بررسی سلیاک در شما درخواست می‌کند.

محدودیت مصرف گلوتن در رژیم غذایی بهترین درمان برای سلیاک است.

کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا از شما شرح حال می‌گیرد؛ در ادامه شما را معاینه می‌کند. این معاینه شامل معاینه غده تیروئید در ناحیه گردن است. در مرحله بعد پزشک با درخواست یک آزمایش خون تشخیص را قطعی می‌کند.

درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی

پیشنهاد مطالعه: اسکن تیروئید

براساس علائم ممکن است پزشک تست‌های تشخیصی دیگر از جمله سونوگرافی برایتان درخواست کند.

کم کاری تیروئید چگونه درمان می‌شود؟

کم کاری تیروئید اغلب با استفاده از دارو و با تجویز داروی لووتیروکسین درمان می‌شود. برای درمان کم کاری تیروئید لازم است تحت نظر پزشک باشید. درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی زمانی نتیجه بخش خواهد بود که همزمان با مصرف دارو تجویز شده تحت نظر پزشک باشد.

نکته پایانی

وقتی به یک بیماری مزمن مثل کم کاری تیروئید دچار هستید، سعی نکنید رژیم غذایی‌تان را به تنها دستکاری کنید. بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص غدد و متابولیسم ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید