آیا گروه خونی می تواند ریسک ابتلا به کرونا را در شما بالا ببرد؟

0
1,219
139147.jpeg alt_text
139147.jpeg caption

در مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته است، محققان اذعان داشته اند که افراد با گروه خونی O احتمال کمتری دارد که به ویروس کرونا مبتلا شوند. اما آیا واقعا نوع گروه خونی می‌تواند در میزان احتمال ابتلای شما به بیماری موثر باشد؟

در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

• ارتباط گروه های خونی و درصد ابتلا به ویروس کرونا

• به نظر می‌رسد افراد با گروه خونی O کمتر احتمال دارد به بیماری کرونا مبتلا شوند

• گروه های خونی A و AB بیشتر احتمال دارد که به فرم‌های شدید ویروس کرونا کووید-19 مبتلا شوند

• واکنش‌ها به مطالعه ارتباط بین گروه های خونی و ابتلا به کرونا

• گروه های خونی و ابتلا به سایر بیماری‌ها

ارتباط گروه های خونی و درصد ابتلا به ویروس کرونا

از آن جایی که پاندمی ویروس کرونا – کووید 19 همچنان ادامه دارد، دانشمندان در سراسر جهان به دنبال این هستند تا ریسک فاکتور‌ها و عواملی را که بر روی نتایج درمان اثر می‌گذارد، پیدا کنند. تاثیر نوع گروه های خونی بر روی میزان احتمال ابتلا به ویروس کرونا و نیز بروز عوارض بیماری، یکی از مواردی است که مورد سوال و بررسی قرار گرفته است. در زیر به نتایج تعدادی از مطالعات اشاره می‌کنیم. اما هنوز مطالعات بیشتری باید صورت بگیرد تا نتایج قطعی و قابل اطمینان حاصل شود.

مطالعه‌ی اخیر نشان داده است که افراد با گروه خونی O کمتر احتمال دارد که به بیماری کرونا که در اثر ویروس کووید-19 ایجاد می‌شود، مبتلا شوند. از سوی دیگر مطالعات نشان داده است که این افراد چنانچه به بیماری کرونا مبتلا هم بشوند، کمتر احتمال دارد که علائم شدیدی از خود نشان دهند. نتایج حاصل از این مطالعه مشابه مطالعه‌ای بود که در ماه ژوئن صورت گرفت و نشان داد که افراد گروه خونی A حدود 45 درصد بیشتر نسبت به سایر گروه‌های خونی احتمال دارد که به بیماری کرونا دچار شوند.

طی این مطالعه 1900 نفر از افرادی که شدیدا با بیماری کرونا در کشورهای اسپانیا و ایتالیا درگیر شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج مطالعه با 2000 نفر از افرادی که بیمار نبودند مقایسه شد.

همچنین مطالعه مارچ در کشور چین صورت گرفت، نشان داد که افراد با گروه خونی O نسبت به سایر گروه‌های خونی محافظت بیشتری در برابر ابتلا به بیماری دارند و نیز افراد با گروه خونی A بیشتر احتمال دارد که به این بیماری دچار شوند.

 

پس از انتشار نتایج مطالعات دانشمندان نگران بودند تا نتایج مطالعه باعث شود افراد با گروه خونی A بسیار نگران و یا وحشت‌زده شوند و از سوی دیگر افراد با گروه خونی O کمتر نگران ابتلایشان به بیماری باشند.

به نقل از دکتر مری کوشمن، متخصص خون و استاد کالج پزشکی در دانشگاه مورنت: « انتشار این تایج نباید سبب شود تا مراقبت‌هایی که لازم است همه افراد با هر نوع گروه خونی برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری کرونا انجام دهند، کاهش یابد.»

وی در ادامه گفت:« برای مثال آخر هفته یک نفر در فضای مجازی گفته بود که افراد با گروه خونی O در یک خانواده کسانی هستند که باید برای خرید و … به خارج از خانه بروند.»

ایشان در ادامه اذعان کرد:« ما حقیقتا نمی‌خواهیم که مردم فکر کنند که در برابر ویروس کرونا مصون هستند و یا نیاز به انجام اقدامات احتیاطی ندارند، صرفا چون گروه خونی نوع O دارند.»

در ادامه به نتایج دو مطالعه ای که در مجله «بلاد ادوننسز» منتشر شده است، اشاره می‌کنیم:

به نظر می‌رسد افراد با گروه خونی O کمتر احتمال دارد به بیماری کرونا مبتلا شوند

براساس یک مطالعه گذشته‌نگر به نظر می‌رسد که افراد با گروه خونی O تا حدودی در برابر ابتلا به عفونت کرونا مقاوم هستند. دانشمندان اطلاعات بیش از 470 هزار نفر از کسانی را که طبق اطلاعات مرکز ثبت احوال دانمارک به ویروس کووید-19 مبتلا شده بودند با 2.2 میلیون نفر از جمعیت عمومی مقایسه کردند. در بین مبتلایان به ویروس کرونا کووید-19 تعداد کمتری گروه خونی O نسبت به گروه‌های خونی A و B و AB یافتند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که افراد با گروه‌های خونی A و B و AB بیشتر در معرض عفونت با ویروس کرونا هستند. اما تحقیقات هیچ تفاوت محسوسی در میزان ابتلای افراد بین سه گروه خونی  A و B و AB نشان ندادند.

گروه های خونی A و AB بیشتر احتمال دارد که به فرم‌های شدید ویروس کرونا کووید-19 مبتلا شوند

براساس مطالعه گذشته‌نگر دیگری که صورت گرفته است، افراد با گروه خونی A و AB به نظر می‌رسد که بیشتر احتمال دارد نسبت به گروه‌های خونی O و B به فرم‌های شدید بیماری دچار شوند. دانشمندان نتایج حاصل از مطالعه‌ی 95 نفر فرد شدیدا بیمار کووید-19 بستری در ونکوور کانادا را جمع‌آوری کردند. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که افراد با گروه خونی A و AB بیشتر نیاز به استفاده از ونتیلاتور ( دستگاه تنفس مصنوعی)  پیدا کردند؛ بدین معنی که دچار آسیب‌های شدیدتر تنفسی ناشی از ویروس کرونا – کووید19 شده بودند. از سوی دیگر مطالعات نشان داد که افراد با گروه خونی A و AB بیشتر احتمال دارد که در نتیجه نارسایی کلیوی ناشی از ویروس کرونا نیاز به دیالیز پیدا کنند.

درنهایت نتایج حاصل از این مطالعات نشان داد که به نظر می‌رسد افرادی با گروه خونی A و AB  نسبت به سایر گروه‌های خونی، بیشتر احتمال دارد که در اثر ابتلا به ویروس کرونا – کووید 19 دچار آسیب عملکردی اندام‌ها و یا نارسایی عضو شوند.

از سوی دیگر با این که به طور کلی گروه‌های خونی A و AB نسبت به دو گروه خونی دیگر بیشتر در بیمارستان بستری نبودند، اما برای مدت طولانی تری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان یا همان ICU بستری بودند؛ این مسئله خود بیانگر آن است که دو گروه خونی A و AB به نظر به فرم‌های شدیدتری از ویروس کرونا – کووید 19 مبتلا می‌شوند.

به نقل از دکتر میپندر، از دانشگاه بریتیش کلمبیا و نویسنده‌ی مطالعه:« تمرکز اصلی ما در این مطالعه بر روی ارتباط بین گروه‌های خونی و شدت ابتلا به ویروس کرونا بود. طی این مطالعات ما تاثیر ویروس کرونا را بر روی ریه و کلیه بررسی کردیم. در آینده تاثیر ویروس بر روی سایر ارگان‌ها را هم بررسی خواهیم کرد.»

ایشان در ادامه اذعان کرد:«  از آن جایی که ما هنوز درگیر این پاندمی هستیم، مهم است مطالعاتمان را ادامه دهیم. اکنون طیف گسترده‌ای از افراد را داریم که از فاز حاد ابتلا به کرونا جان سالم به در برده‌اند. اما این نکته مهم است که ببینیم دقیقا چه مکانیسم‌هایی مسبب بروز عوارض طولانی مدت است.»

واکنش‌ها به مطالعه ارتباط بین گروه های خونی و ابتلا به کرونا

دانشمندان در این باره اظهار نگرانی کردند که افرادی با گروه‌های خونی غیر از گروه خونی A نسبت به ابتلای به بیماری نگران نباشند و از انجام اقدامات احتیاطی لازم خودداری کنند.

به نقل از پاتریکا فاستر، میکروبیولوژیست و استاد دانشگاه هند :« مطالعه‌ی جالبی است. اما نیاز به تایید بیشتری دارد. اگر این مطالعه در گروه‌های بزرگ‌تر و با تعداد بیشتری صورت بگیرد، بیشتر قابل استناد است.»

کوشمن گفت:« این مطالعه هنوز نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد؛ اما بنظر می‌رسد روش‌های انجام‌شده به طور کلی مناسب هستند. گرچه نتایج برای هر گروه خونی خاص تفسیر می‌شود، اما بنظر می‌رسد جوهر اصلی مشاهدات این است که افراد با گروه خونی O ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری دارند.» ایشان اضافه کرد:« نتایج حاصل از مطالعه جالب است اما غافلگیرکننده نیست؛ از آن رو که ما پیش از این نقش گروه‌های خونی در سایر موارد و یا سایر ویروس‌ها را می‌دانستیم.»

گروه های خونی و ابتلا به سایر بیماری‌ها

دانشمندان اذعان می‌کنند که پیش از این ارتباط بین گروه‌های خونی و میزان ابتلا به برخی بیماری‌ها کشف شده بود.

به نقل از کوشمن:« ما مشاهده کردیم که افرادی با گروه خونی AB بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی و به طور کلی خطر نقص‌های شناختی هستند. گرچه در همه مطالعات این اثر مشاهده نشده است.»

او اضافه کرد:« همچنین گروه خونی O نسبت به سایر گروه‌های خونی بیشتر در برابر حمله‌های قلبی مقاوم است و ریسک کمتری برای لخته خون در ورید یا همانن ترومبوز وریدی دارد.»

او گفت:« ما هنوزز علت دقیق را نمی‌دانیم. اما می‌دانیم ارتباطی بین نوع گروه خونی و فاکتورهای مرتبط با انعقاد خون و سایر فاکتورهای در گردش خون دخیل در غلظت خون وجود دارد.»

دکتر فاستر ارتباط بین گروه‌های خونی و بیماری‌های دستگاه گوارش از قبیل نورورویروس را بررسی کرده است.  ایشان می‌گوید:« نوروویروس یک دلیل زیستی روشن است که چرا گروه‌های خونی ممکن است تفاوت ایجاد کنند.»

به طور کلی به نظر می‌رسد افراد با گروه خونی B کمتر احتمال دارد که به بیماری دچار شوند اما سایر گروه‌های خونی A و B و  AB بیشتر احتمال دارد که به بیماری دچار شوند.

نکته پایانی

کوشمن می‌گوید:« در نهایت ما نمی‌دانیم از این اطلاعات چگونه در جهت پیشگیری و یا درمان صحیح بیماری استفاده کنیم.» او ادامه داد:« برای مثال من اقدامات احتیاطی برای کادر درمان با گروه خونی O را کم نمی‌کنم؛ زیرا این به معنای ایمن بودن این افراد در برابر ابتلا به ویروس کرونا نیست.»

او اضافه کرد:« همه افراد لازم است همچنان به طور مرتب دست‌هایشان را بشویند، فاصله فیزیکی را با دیگر افراد رعایت کنند و تمام نکاتی که از سوی سازمان‌های بهداشت و سلامت پیشنهاد می‌شوند، انجام دهند.»

 

شما می توانید از طریق سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین عفونی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید