هر آن چه لازم است راجع به علائم کرونای خفیف و متوسط بدانید

0
830
240537.jpeg alt_text
240537.jpeg caption

هر آن چه لازم است راجع به علائم کرونای خفیف و متوسط بدانید

کووید-19 نوعی بیماری است که به دلیل ابتلا به ویروس کرونای جدید ایجاد می‌شود؛ این بیماری علائم بسیار مختلفی دارد؛ از تب و سرفه گرفته تا از بین رفتن حس بویایی و چشایی.

برخی افراد دچار فرم خفیف کرونا می‌شوند و تنها علائم اندکی از خود نشان می‌دهند، در حالی که برخی افراد به شدت مریض می‌شوند و علائم شدیدی را از خود بروز می‌دهند؛ با این که احتمالا زیاد درباره انواع شدید کرونا شنیده باشید، ممکن است کنجکاو باشید که فرم خفیف و یا متوسط کرونا چه علائمی از خود بروز می‌دهند.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با علائم خفیف و متوسط کرونا آشنا کنیم .

در این مقاله می‌خوانید:

• علائم معمول کرونا کووید-19 چیست؟

• مقایسه کرونای خفیف، متوسط و شدید

• فرم بدون علامت کرونا

• کووید-19 و از دست دادن حس بویایی و چشایی

• آیا ممکن است بدون داشتن تب به ویروس کرونا مبتلا شده باشید؟

• آیا ممکن است بدون سرفه به ویروس کرونا مبتلا شده باشید؟

• هر آن چه لازم است درباره نحوه پیشرفت بیماری بدانید

• کرونای طول کشیده چیست؟

• چه زمانی لازم است تست کرونا بدهید؟

• چه مدت می‌توانید ویروس کرونا را به دیگران انتقال دهید؟

• علائمی که نیاز به مراجعه اورژانسی دارند

• آیا لازم است در خانه یک پالس اکسیمتر داشته باشید؟

علائم معمول کرونا کووید-19 چیست؟

شایع‌ترین علائمی که از کرونا تاکنون گزارش شده است، شامل موارد زیر است:

• خستگی

• تب

• سرفه

برخی دیگر از علائم کرونا شامل موارد زیر است:

تنگی نفس

کاهش حس بویایی و چشایی

• بدن درد و درد سراسری عضلات

• سردرد

• گلودرد

• آبریزش بینی

• علائم گوارشی از قبیل اسهال، استفراغ و حالت تهوع

علائم به طور معمول به چه ترتیبی بروز پیدا می‌کنند؟

ممکن است کنجکاور باشید که علائم به چه ترتیبی ظاهر می‌شوند و اولین علامتی که بروز می‌یابد چیست؛ اما خوب است بدانید که ترتیب بروز علائم در افراد مختلف با یکدیگر فرق می‌کنند.

مطالعه‌ای که در سال 2020 صورت گرفت از یک شبیه‌سازی ریاضی استفاده کرد تا ترتیب بروز علائم را پیش‌بینی کند؛ در این مطالعه از اطلاعات 55924 نفر فردی که به کرونا مبتلا شده بودند، استفاده شد.

علائم مورد مطالعه شامل تب، سرفه، علائم گوارشی بود. درنهایت ترتیب بروز زیر پیشنهاد شد:

1. تب

2. سرفه

3. حالت تهوع یا استفراغ

4. اسهال

در مطالعه‌ی دیگری که در همان سال انجام گرفت نشان داده شد که ترتیب بروز علائم در افرادی که به فرم شدید و خفیف مبتلا می‌شوند، یکسان است.

مقایسه کرونای خفیف، متوسط و شدید

کرونا عموما به سه فرم خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود؛ اما این هر سه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ براساس گایدلاین درمانی منتشرشده در موسسه ملی سلامتی( NIH) ، این سه فرم به صورت زیر معنی می‌شوند:

خفیف:

ابتلا به کرونا با هر علامتی به جز تنگی نفس یا دشواری در نفس کشیدن.

متوسط:

فردی که علائم درگیری سیستم تنفسی تحتانی از قبیل پنومونی را بروز می‌دهد؛ اما درصد اشباع اکسیژن خون 94درصد یا بالاتر باقی می‌ماند.

شدید:

فردی که سطح اکسیژن خونش کمتر از 94 درصد است، تنفسش سریع شده و یا علائم درگیری شدید تنفسی را بروز می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد مبتلا به کرونا، به فرم خفیف و متوسط دچار می‌شوند؛ براساس گزارش‌های منتشرشده از سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها( CDC) ، اکثر این افراد در خانه درمان می‌شوند.

با این حال حتی اگر به فرم‌های خفیف و متوسط بیماری کرونا مبتلا شدید، لازم است که علائمتان را به طور منظم تحت نظر بگیرید. ممکن است علائم با گذشت زمان پیشرفت کنند و فرم خفیف به فرم شدید تبدیل شود.

فرم بدون علامت کرونا

ممکن است شنیده باشید که شما ممکن است به کرونا مبتلا شوید، اما هیچ علامی از خود بروز ندهید؛ به این حالت فرم بدون علامت عفونت گفته می‌شود. از آن جایی که همه افراد مبتلا تست نمی‌دهند، آمار دقیقی وجود ندارد که چند درصد از افراد مبتلا هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند؛ با این حال مطالعه‌ای که در سپتامبر 2020 انجام شد، تخمین زد که حدود 20 درصد افراد مبتلا هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند.

بسیاری از افرادی که به فرم بدون علامت کرونا مبتلا می‌شوند، خود اطلاع ندارند اما نکته مهم این است که می‌توانند بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند. برای همین رعایت نکات زیر همچنان ضرورت دارد:

• پوشیدن ماسک

• شستشوی منظم دست‌ها

• ضدعفونی کردن منظم سطح مختلف

• رعیات فاصله‌گذاری اجتماعی

کووید-19 و از دست دادن حس بویایی و چشایی

یکی از علائم احتمالی ابتلا به ویروس کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی است؛ مطالعه‌ای که در سال 2020 صورت گرفت نشان داد که حدود 85.9 درصد از افراد مبتلا به فرم خفیف ویروس کرونا، از دست دادن حس بویایی و چشایی را تجریه می‌کنند؛ در حالی که درصد شیوع آن در انواع شدید و متوسط حدود 4.5 تا 6.9 درصد است. در 95 درصد افراد علائم طی 6 ماه برطرف می‌شود.

به گفته CDC از بین رفتن حس بویایی در زنان و افراد جوان نسبت به افراد میانسال شایع‌تر است. از بین رفتن حس بویایی می‌تواند بدون هیچ علامت دیگری از قبیل آبریزش بینی رخ دهد؛ از طرفی شواهد نشان می‌دهد که این علامت نسبت به سایر علائم دیرتر بهبود می‌یابد.

آیا ممکن است بدون داشتن تب به ویروس کرونا مبتلا شده باشید؟

تب یکی از علائم بسیار شایع گزارش‌شده در ابتلا به به ویروس کروناست؛ با این حال ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، اما تب نداشته باشید. برای مثال مطالعه‌ای که در می 2020 صورت گرفت، نشان داد که تنها 20 نفر از 172 نفر مبتلا به فرم خفیف کرونا کووید-19 تب داشتند.

از سوی دیگر به گفته CDC، افراد سن بالا عموما دمای بدنشان کمتر از افراد جوان‌تر است؛ به همین علت تشخیص تب در این گروه ممکن است کمی دشوار باشد.

آیا ممکن است بدون سرفه به ویروس کرونا مبتلا شده باشید؟

مشابه تب، سرفه هم یکی دیگر از علائم بسیار شایع در ابتلا به ویروس کرونا است؛ گرچه سرفه خشک بیشتر گزارش شده است اما سرفه خلط‌دار هم امکانپذیر است. از سویی ممکن است به کرونا مبتلا شوید، اما سرفه نداشته باشد.

مطالعه‌ی انجام شده در می 2020 نشان داد که از بین 172 نفر فرد مبتلا به فرم خفیف کرونا 69 نفر سرفه هم داشته اند.

هر آن چه لازم است درباره نحوه پیشرفت بیماری بدانید

چنانچه مبتلا به کرونا شوید، این احتمال وجود دارد که بیماری‌تان پیشرفت کند و از فرم خفیف یا متوسط به فرم شدید تبدیل شود؛ معمولا این اتفاق یک هفته پس از آغاز علائم رخ می‌دهد اما ممکن است دیرتر یا زودتر هم رخ دهد.

براساس آنالیزهای CDC، زمانی که کووید-19 پیشرفت می‌کند و علائم تنگی نفس بروز پیدا می‌کنند حدودا 5 تا 8 روز بعد از بروز علائم اولیه بیماری است.

در افرادی که به فرم شدید بیماری دچار می‌شوند، مدت زمانی که علائم آغاز می‌شود تا زمانی که فرد به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان یا ICU منتقل شود بین 9.5 تا 12 روز است. این که چقدر مدت بهبودی طول می‌کشد، در افراد مختلف فرق می‌کند و به سن و یا بیماری‌های زمینه‌ای احتمالی بستگی دارد.

کرونای طول کشیده چیست؟

برخی افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، فارغ از شدت بیماری، ممکن است علائمشان برای مدت طولانی‌تری برای هفته‌ها یا ماه‌ها باقی بماند که به آن کرونای طول‌کشیده می‌گویند.

برخی علائمی که ممکن است ادامه پیدا کنند:

• خستگی

• تنگی نفس

• درد مفاصل

• درد قفسه سینه یا تپش قلب

• گیجی و اختلال ذهنی

اطلاعات درباره این که این علائم چگونه بروز پیدا می‌کنند بسیار اندک است و پزشکان هنوز درحال تحقیق بر روی آن هستند.

چه زمانی لازم است تست کرونا بدهید؟

به گفته CDC، همه افراد مبتلا حتی اگر علائم خفیف داشته باشند، لازم است تست بدهند؛ علاوه بر این گروه‌های زیر هم لازم است که برای کرونا تست بدهند:

تماس نزدیک

اگر در تماس نزدیک با فردی که مبتلای قطعی به ویروس کروناست، بوده اید لازم است که تست کرونا بدهید.

فعالیت‌های پرخطر

انجام برخی فعالیت‌ها ریسک ابتلا به کرونا را در شما بالا می‌برند و لازم است بعد از انجام تست کرونا بدهید؛ مثل سفر رفتن یا شرکت در یک اجتماع بزرگ.

تست ارجاعی

ممکن است پزشک از شما بخواهد پیش از انجام جراحی و یا آغاز مصرف داروی خاصی تست کرونا بدهید.

تا زمانی که جواب تست آماده شود، لازم است که خود را در خانه قرنطینه کنید.

چه مدت می‌توانید ویروس کرونا را به دیگران انتقال دهید؟

مدت زمانی که احتمال دارد بیماری را به دیگر افراد انتقال دهید، هنوز جای بحث دارد؛ با این حال نتایج حاصل از مطالعات نشان می‌دهد که:

• مقدار ویروس شناسایی شده در دستگاه تنفسی فوقانی( بینی و گلو) در 3 تا 5 روز اول به اوج خود می‌رسد.

• در برخی مطالعات ویروس به راحتی از نمونه‌های تنفسی جدا می‌شد؛ با این حال این مسئله اغلب تا روز 8 یا 9 بیماری ادامه داشت.

• بنظر می‌رسد افرادی که به انواع شدید بیماری دچار می‌شوند، برای مدت زمان بیشتری می‌توانند ناقل بیماری باشند؛ با این حال برخی دیگر مطالعات تفاوتی بین فرم خفیف و شدید نشان نداده اند.

• افراد مبتلای بالای 60 سال به نظر می‌رسد برای مدت بیشتری نسبت به افراد جوان می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند.

درمجموع تحقیقات نشان داده است که جدا کردن ویروس پس از روز نهم ابتلا دشوار است؛ به گفته CDC خوب است قرنطینه خانگی تا روز دهم پس از ابتلا ادامه پیدا کند.

درمجموع تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال انتقال ویروس در روزهای اول پس از بروز علائم به مراتب بیشتر است.

درصورت ابتلا به ویروس کرونا کووید-19 چه زمانی می‌توانید به فعالیت‌ها و ارتباط‌های معمول گذشته برگردید؟

براساس توصیه‌های CDC، باید هر 3 این معیارها را داشته باشید، تا بتوانید به فعالیت‌های معمولتان بازگردید:

1. حداقل 10 روز از شروع علائم گذشته باشد.

2. با ید حداقل 24 ساعت تب نداشته باشید یا نیاز به استفاده از استامینوفن یا بروفن نداشته باشید.

3. علائمتان در حال بهبود باشند؛ بجز از دست دادن حس بویایی و چشایی که زمان می‌برد تا خوب شوند.

اگر جواب تستتان مثبت شد اما علائمی نداشته باشید، 10 روز بعد از اینکه پاسخ تستتان مثبت شد می‌توانید قرنطینه را پایان دهید.

علائمی که نیاز به مراجعه اورژانسی دارند

کرونا می‌تواند پشیرفت کند و به فرم شدید بیماری تبدیل شود؛ براساس  CDC بروز هر یک از علائم زیر می‌تواند زنگ خطر باشد:

• تنگی نفس

• درد یا فشار در قفسه سینه که بهبود نمی‌یابد

• آبی شدن پوست یا لب‌ها

• گیجی

• مشکل در بیدار شدن یا عدم پاسخگویی

• دشواری در بیدار ماندن

اگر خودتان یا یکی از اطرافیانتان به هر یک از علائم گفته‌شده دچار شد لازم است سریعا با اورژانس تماس بگیرید و آن‌ها را در جران قرار دهید که خودتان یا دیگری به کرونا مبتلا هستید.

آیا لازم است در خانه یک پالس اکسیمتر داشته باشید؟

پالس اکسیمتر دستگاه کوچکی است که سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند؛ این دستگاه مثل یک کلیپس است که بر روی انگشت قرار می‌گیرد. براساس انجمن ریه آمریکا سطح طبیعی اکسیژن خون بین 95 تا 97 درصد است؛ پایین تر از این مقدار ممکن است علامتی از این باشد که ریه نمی‌تواند به اکسیژن کافی دسترسی پیدا کند.

داشتن یک پالس اکسیمتر در خانه می‌تواند به شما کمک کند سطح اکسیژن خون را به طور مرتب اندازه گیری کنید؛ به ویژه اگر درمعرض ابتلا به فرم شدید بیماری باشید. پیش از خرید پالس اکسیمتر با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

دانستن این نکته هم ضروری است که فقط مانیتور سطح اکسیژن خون کافی نیست و لازم است دائما مراقب بروز احتمالی سایر علائم از قبیل تنگی نفس و یا درد قفسه سینه هم باشید.

نکته پایانی

علائم کرونا در بین افراد مختلف فرق می‌کند؛ همچنین ممکن است بدون بروز علائم شایع مثل تب و سرفه به کرونا مبتلا شوید.

اکثر افراد مبتلا به کرونا به فرم خفیف یا متوسط بیماری دچار می‌شوند. در فرم خفیف معمولا فرد دچار تنگی نفس نمی‌شود. در فرم متوسط فرد علائم پنومونی را بروز می‌دهد اما سطح اکسیژن خون طبیعی است.

چنانچه احتمال می‌دهید دچار بیماری کرونا شده اید حتی اگر علائمتان خفیف است، لازم است تست بدهید و خود را قرنطینه کنید تا از گسترش ویروس پیشگیری کنید.

افراد مبتلا به فرم خفیف و متوسط می‌توانند اغلب در خانه درمان شوند اما لازم است دائما علائمشان را تحت نظر داشته باشند.

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین عفونی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید