کرونا و سیگار، آیا سیگار احتمال ابتلا به کرونا را بالا می برد؟

0
777
145766.jpeg alt_text
145766.jpeg caption

از ابتدای آغاز همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، یکی از سوالاتی که مطرح شده این است که آیا افراد سیگاری نسبت به سایر افراد احتمال بیشتری دارد که به این ویروس مبتلا شوند؛ و در صورت ابتلا ممکن است علائم شدیدتری از خود بروز دهند؟

در متن پیش رو قصد داریم ارتباط بین مصرف سیگار و ابتلا به ویروس کرونا را بررسی کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

• آیا افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری احتمال بیشتری دارد که به ویروس کرونا مبتلا شوند؟

• آیا افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری به انواع شدیدتری از کرونا مبتلا می‌شوند؟

• سیگار الکترونیکی یا ویپ هم می‌تواند ریسک ابتلا به ویروس کرونا را بالا ببرد؟

• توصیه سازمان بهداشت جهانی یا WHO در رابطه با مصرف تنباکو یا سیگار در زمان پاندمی ویروس کرونا چیست؟

• در صورتی که سیگاری هستید، چه کار کنید تا ریسک ابتلا به کرونا در شما کمتر شود؟

• آیا نیکوتین تاثیری در کاهش احتمال ابتلای شما به ویروس کرونا کووید-19 دارد؟

ضررها و آسیب‌های ناشی از مصرف تنباکو بر هیچ کس پوشیده نیست. سالانه به طور میانگین 8 میلیون نفر در اثر عوارض ناشی از مصرف سیگار در جهان می‌میرند؛ عوارضی از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریوی، دیابت، انواع سرطان و فشار خون بالا. همچنین مصرف سیگار ارتباط تنگاتنگی با ابتلا به انواع شدید بیماری‌های عفونی ریه و مرگ ناشی از آن دارد.

از آغاز پاندمی ویروس کرونا این سوال مطرح شده که مصرف سیگار چه ارتباطی با ابتلا به ویروس کرونا کووید-19 دارد.

آیا افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری احتمال بیشتری دارد که به ویروس کرونا مبتلا شوند؟

در زمان نگارش مقاله هنوز مطالعه‌ی جامعی صورت نگرفته است تا ارتباط بین ابتلا به ویروس کرونا و مصرف سیگار را به طور دقیق مشخص کند. با این حال در میان افراد سیگاری، به دلیل تماس مداوم انگشتان با سیگار و سیگار با لب‌ها احتمال بیشتری دارد که ویروس کرونا از این طریق به آن‌ها منتقل شود. مصرف قلیان هم چون اغلب با استفاده مشترک از قطعه دهانی و شلنگ همراهی دارد، می‌تواند ریسک انتقال عفونت را در محیط‌های اجتماعی بالا ببرد.

آیا افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری به انواع شدیدتری از کرونا مبتلا می‌شوند؟

مصرف سیگار ظرفیت ریه‌ها را کم می‌کند و احتمال ابتلا به انواع عفونت‌های ریوی و نیز شدت آن‌ها در فرد مبتلا را بالا می‌برد. کووید-19 یا همان ویروس کرونا، عفونتی است که به طور اولیه عموما ریه‌ها را درگیر می‌کند؛ از آن جایی که سیگار عملکرد طبیعی ریه‌ها را مختل می‌کند، باعث می‌شود تا مبارزه بدن علبه ویروس کرونا و سایر عفونت‌های ریوی دشوارتر شود. مطالعات جدید نشان می‌دهد که افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض ابتلا به عوارض شدید ویروس کرونا و مرگ ناشی از آن هستند.

به نقل از پروفوسور ایان هال، استاد پزشکی مولکولی دانشگاه ناتینگهام:« بهترین توضیح برای این که چرا افراد سیگاری احتمال بیشتری دارد که به عوارض شدید ویروس کرونا مبتلا شوند و یا در نهایت بستری شوند، این است که مصرف سیگار به طور کلی احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و ریوی را در افراد بالا می‌برد؛ به همین دلیل طبیعی است که این افراد در زمان ابتلا به ویروس کرونا پیش‌آگهی ضعیف‌تری داشته باشند.»

سیگار الکترونیکی یا ویپ هم می‌تواند ریسک ابتلا به ویروس کرونا را بالا ببرد؟

هنوز شواهد دقیقی وجود ندارد که ارتباط بین سیگار الکترونیکی و ابتلا به ویروس کرونا را بررسی کرده باشد. با این حال شواهد قبلی حاکی از آن است که استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و ریوی را بالا ببرد. با توجه به این که ویروس کرونا سیستم ریوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نحوه استفاده از سیگار برقی از دست به دهان می‌تواند ریسک انتقال ویروس را بالا ببرد.

توصیه سازمان بهداشت جهانی یا WHO در رابطه با مصرف تنباکو یا سیگار در زمان پاندمی ویروس کرونا چیست؟

با توجه خطری که تنباکو و سیگار برای سلامتی دارند، WHO توصیه می‌کند که مصرف آن به طور کامل قطع شود. به محض ترک سیگار، ریه و قلب سعی می‌کنند تا مجدد عملکرد طبیعی خود را به دست آورند. تنها 20 دقیقه پس از ترک سیگار، افت فشار خون و افزایش غیرطبیعی ضربان قلب به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. حدود 12 ساعت بعد کربن مونوکسید خون به حالت طبیعی خودش برمی‌گردد. و طی 2 تا 12 هفته، گردش خون بهبود می‌یابد و عملکرد ریه‌ها بهتر می‌شود. در طی 1 تا 9 ماه تنگی نفس و سرفه‌ها تا حدودی برطرف می‌شوند. ترک سیگار همچنین می‌تواند به اطرافیانتان به ویژه کودکان کمک کند تا تبدیل به سیگاری دست دوم نشوند.

WHO توصیه می‌کند تا از روش‌هایی که به ترک سیگار کمک می‌کنند از قبیل اپ‌های موبایل و چسب‌های نیکوتینی کمک بگیرید.

در صورتی که سیگاری هستید، چه کار کنید تا ریسک ابتلا به کرونا در شما کمتر شود؟

• اگر سیگار می‌کشید، الان بهترین زمان برای ترک کامل است. ترک کامل سیگار بهترین راه‌حل برای کاهش عوارض قلبی و ریوی ناشی از مصرف سیگار است.

• به هیچ وجه سیگار، سیگار الکترونیکی یا ویپ را با دیگران به اشتراک نگذارید.

• خطرات مصرف سیگار، سیگار برقی و … را با دیگران در میان بگذارید.

• از دیگران دربرابر تبدیل شدن به سیگاری دست دوم محافظت کنید.( سیگاری دست دوم به کسی می‌گویند که خودش سیگار مصرف نمی‌کند اما در مجاورت کسی است که سیگار می‌کشد. گفته می‌شود ضررهای ناشی از سیگار، در بین افراد سیگاری دست اول و دست دوم کاملا یکسان است.)

• اهمیت شست و شوی منظم دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و به اشتراک نگذاشتن سیگار و سیگار الکترونیکی را جدی بگیرید.

• در اماکن عمومی سیگار نکشید.

آیا نیکوتین تاثیری در کاهش احتمال ابتلای شما به ویروس کرونا کووید-19 دارد؟

ممکن است تاکنون با خبرهایی از این قبیل رو به رو شده باشید که« افراد سیگاری 4 برابر کمتر از سایر افراد احتمال دارد که به ویروس کرونا مبتلا شوند.» یا « شواهد نشان می‌دهد که افراد سیگاری نسبت به سایر افراد کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.»

ساده است که تصور کنیم سیگار یک بار هم که شده برای سلامتی مفید است، اما هنوز چنین نیست!

هنوز ارتباط دقیقی بین مصرف نیکوتین و پیشگیری یا درمان کووید-19 پیدا نشده است. سازمان بهداشت جهانی یا WHO  از محققین و دانشمندان سراسر جهان خواسته است تا در انتشار این ادعای ثابت‌نشده که نیکوتین یا تنباکو می‌تواند ریسک ابتلا به کرونا کووید-19 را کاهش دهد، احتیاط کنند. WHO همچنان در حال انجام تحقیقاتی است که ارتباط بین مصرف نیکوتین و میزان ابتلا به ویروس کرونا و درمان آن را نشان دهند.

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین عفونی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید