علل ریزش مو دیابتی ها و درمان آن

0
9,349
623428.jpeg alt_text
623428.jpeg caption

دیابت یا قند خون بالا بیماری است که می تواند با عوارض متوسط تا شدیدی همراه باشد. برخی از عوارض آن چنان شدید است که به وضوح قابل مشاهده است و برخی از آن ها نیز همانند ریزش مو در دیابتی ها به مرور زمان و در صورت عدم کنترل قند خون به وجود می آیند. 

دلایل ریزش مو در دیابتی ها

علاوه بر قند خون بالا کنترل نشده، دلایل دیگری می توانند زمینه ساز کم پشتی موها در این بیماران گردند. 

تغییرات هورمونی

قند خون بالا می تواند بر روی هورمون های رشد مو و به دنبال آن فولیکول های مو تاثیر بگذارد. در مردان اغلب هورمون تستوسترون در ایجاد این تغییرات سهیم می باشد. علاوه بر این حالت خود استرس های حامل با این بیماری نیز نقش ویژه ای در ایجاد تغییرات پوست و مو در این بیماران دارند.

قند خون بالا

همانطوری که گفته شد یکی از دلایل ریزش مو در دیابتی ها، قند خون بالای کنترل نشده است. در ابتدا بهتر است بدانید که قند خون بالا می تواند گردش خون سطحی در مویرگ ها را با اختلال مواجه ساخته و به مرور از این میزان می کاهد، که این شرایط با علائم مختلفی مانند حالت مور مور شدن و یا در موارد شدید زخم پای دیابتی خود را نشان می دهد که به خاطر کاهش خون رسانی به اندام ها و در نتیجه ضعف پیام رسانی عصبی رخ می دهد. زمانی که خون رسانی به مویرگ های سطحی پوست سر کاهش یابد، مواد مغذی به اندازه کافی به آن ها نرسیده و ریزش مو اتفاق می افتد.

شرایط ایمنی بدن

برخی از محققان بر این باورند که مبتلایان به دیابت نوع یک نیز به دلیل وجود مشکلات زمینه ای خود ایمنی، بیشتر مستعد ابتلا به ریزش و کم پشتی مو می باشند که در این حالت سلول های ایمنی به طور اشتباه به فولیکول های مو حمله نموده و ایجاد ریزش موی منطقه یا آلوپسی می نمایند.

دارو ریزش مو 

طی تحقیقات انجام شده، مصرف طولانی مدت داروی متفورمین که برای کمک به کاهش قند خون در بیماران دیابت نوع دو تجویز می شود می تواند از مقادیر سطوح ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو مانند ویتامین B12 بکاهد. البته ریزش مو در این بیماران تنها بخشی از علائم می باشد و با مصرف بالای متفورمین ممکن است علائم گوارشی ناراحت کننده ای مانند یبوست و احساس نفخ، ضربان قلب بالا، سرگیجه و موارد دیگری را تجربه نمایند. 

 

درمان ریزش مو در دیابتی ها

اگر چه نمی توان به طور صد در صدی مانع از ریزش مو شد، ولی تا حدودی با تغییرات سبک زندگی از روند آن کاست. به عنوان مثال:

بهتر است مبتلایان دیابتی در صورت مصرف داروی متفورمین، از مواد غذایی حاوی ویتامین های خانواده ب به اندازه کافی استفاده نمایند. نمونه ای از این مواد غذایی شامل تخم های پرندگان، مغزهای خوراکی مانند بادام و گردو، ماهی سالمون و مخمر می باشد.

برخی از داروها و شامپوهایی که به صورت موضعی بر روی سطح پوست سر استعمال می شوند می توانند از نرخ شدت آن بکاهند.

تا حد امکان ورزش کرده و از بروز شرایطی مانند بالا رفتن سطح مقاومت به انسولین در سلول های بدن پیشگیری کنید. این کار باعث بهبود جریان گردش خون می گردد.

در نهایت می توان گفت اگر چه ریزش موی روزانه امری بدیهی و غیر قابل اجتناب است ولی بهتر است در موارد شدیدتر، سطح قند خون تان را تنظیم نموده و اقدامات لازمه را برای کنترل آن انجام دهید. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید