تاثیر استرس بر ریزش مو

0
2,570

همه ی افراد در طول روز به طور طبیعی حدود 100 تار موی خود را از دست می دهند و این میزان ریزش مو امری کاملاً طبیعی است. هنگامی که عمر فولیکول مو به پایان برسد، فولیکول جدید شروع به رشد می کند و باعث ریزش فولیکول قبلی می شود.
اما ریزش موی بیشتر از این میزان و یا به صورت سکه ای، نشان دهنده ریزش غیرطبیعی مو است.

تاثیر استرس بر ریزش مو

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر کاشت مو

عوامل روحی ریزش مو

یکی از عوامل مهمی که باعث ریزش مو می شود، استرس، اضطراب و مسائل روحی است.
براساس مطالعات صورت گرفته، استرس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار داده و اثر منفی بر فولیکول های مو گذاشته و آن ها را از بین می برد، به همین دلیل بعد از گذشت سه ماه از بروز این مشکلات، ریزش موی ناشی از استرس آغاز می شود. در واقع قرار گرفتن در معرض استرس و محیط های تنش زا باعث ترشح هورمون کوتیزول می شود و این هورمون های اضافه که برای مقابله با شرایط تنش زا و مقابله با عامل خارجی تولید می شوند، روی فاکتورهای رشد فولیکول های مو اثر گذاشته و آن را عامل خارجی تلقی کرده و آنها را از بین می برند، در نتیجه ریزش موها آغاز می شود.

استرس و ریزش مو

ریزش موی ناشی از استرس در سه مورد کاملاً مشهود است:

• تلوژن افلوویوم

استرس باعث می شود که موهای بیشتری در فاز تلوژن یا استراحت قرار بگیرند و دچار ریزش شوند. در این حالت موهای زیادی در کل سر دچار ریزش می شود و موها به طور کاملاً مشهودی کم پُشت می شوند.

• آلوپسی آره آتا

این نوع ریزش موی سر نیز شایع است و باعث طاسی و کچل شدن یک یا چند قسمت از سر می شود. این بیماری ناشی از حمله سیستم ایمنی به فولیکول های مو است و به عبارت دیگر نوعی بیماری خود ایمنی محسوب می شود.

• اختلال کندن مو یا تریکوتیلومانیا

استرس و افسردگی باعث بروز این اختلال می شود. در این وضعیت فرد دسته ای از موها را دور انگشت خود می پیچد و با کندن آن ها احساس رضایت می کند. این نکته شایان ذکر است که برخی افراد مضطرب، اشتهای خود از دست می دهند، در نتیجه مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنند. در نتیجه، کمبود ویتامین ها و موادمغذی باعث بروز مشکلات جسمی، ضعیف شدن ریشه مو و ریزش آن می شود.

درمان ریزش مو ناشی از استرس

باید توجه داشت فردی که دچار ریزش موی ناشی از استرس است، به دلیل ریزش مو نیز ممکن است دچار تنش، استرس و افسردگی شود که این امر موجب تشدید ریزش مو می شود. بنابراین افرادی که دچار این نوع ریزش مو هستند، باید از قرار گرفتن در معرض محیط های تنش زا بپرهیزند. با کاهش استرس، بدن به تدریج به وضعیت نرمال خود بازمی گردد و با بهبود سلامت عمومی، ریزش موها متوقف شده و موها مجدداً شروع به رشد می کنند. تقریباً یک سوم افراد به دلیل استرس و اضطراب، در کنار ریزش مو، متوجه نازکی و کم پشتی موهایشان می شوند اما با درمان استرس، اضطراب و صبوری، دوباره موهای خود را به دست می آورند. این نکته قابل ذکر است که تاکنون هیچ درمانی برای رفع ریزش مو، نازکی و کم پشتی ناشی از استرس وجود ندارد، جز برطرف کردن استرس. تلاش خود فرد و کمک گرفتن از مشاور و درمانگر، به کاهش استرس و اضطراب و علائم آن کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه: علل توقف رشد مو

رفع استرس و مقابله با ریزش موی

با توجه به نکات مذکور، رعایت نکات زیر به رفع استرس و مقابله با ریزش موی ناشی از آن کمک می کند:

-داشتن خواب کافی به مدت 8-7 ساعت

-مصرف آب زیاد

-داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب

-کاهش مصرف قند و کافئین

-ورزش، یوگا، مدیتیشن و مراقبه

-استراحت کردن در زمان بیماری

-صحبت کردن با مشاور یا دوست و در میان گذاشتن مشکلات با او باعث کاهش فشار روحی و روانی می شود. بنابراین این نوع ریزش مو موقتی است و با کاهش استرس و مصرف مواد مغذی، کمبودهای بدن جبران شده، موها مجدداً رشد کرده و ریزش مو درمان می شود.

 

ما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید