علل توقف رشد مو

0
3,031
24958.jpeg alt_text
24958.jpeg caption

رشد مو ممکن است در سنین مختلف به علل مختلفی متوقف شود. از جمله مواردی مثل سن، ژنتیک، هورمون یا استرس در این مورد تاثیر گذار هستند. فرد ممکن است  به طور ناگهانی متوجه شود که رشد موهایش متوقف شده است یا ممکن است به تدریج دچار کاهش رشد مو در یک طرف سر بشود. درمان های زیادی برای کم کردن سرعت توقف رشد مو وجود دارد مانند دارو، ویتامین، رژیم های غذایی و اعمال جراحی زیبایی. برای این که روش مناسب درمان را پیدا کنید و علت ریزش مو را مشخص کنید باید با پزشک خود مشورت کنید.

چرخه رشد مو

چرخه رشد مو سه مرحله دارد :

• در مرحله آناژن فاز فعال رشد مو وجود دارد که معمولاً ۲ تا ۵ سال طول می‌کشد. زنان باردار معمولاً در طول دوره بارداری در این فاز می ماند و به همین علت بعد از زایمان موهایشان ظریف و کمتر به نظر می‌رسد اما در دوران حاملگی موها ضخیم‌تر و پرتر هستند.

• فاز دوم فاز کاتاژن می باشند که رشد مو متوقف می‌شود اما ریزش مو وجود ندارد. این مرحله ۴ تا ۶ هفته طول می کشد.

• فاز تلوژن یا فاز استراحت، زمانی است که مو می ریزد و ممکن است در زیر دوش یا روی بالش ریزش مو را احساس کنید این مرحله ۲ تا ۳ ماه طول می کشد.

عوامل ژنتیکی ریزش مو

عوامل ژنتیکی ممکن است براساس تغییرات هورمونی بر مردان و زنان تاثیر بگذارد. الگوی ریزش موی فرد با توجه به جنسیت زن یا مرد متفاوت می باشد. اگر در خانواده سابقه ریزش مو وجود داشته باشد معمولا فرزندان هم از همان الگو پیروی می‌کنند. سن در هر دو جنس در ریزش مو موثر می باشند. ریزش مو در زنان بعد از یائسگی به علت تغییرات هورمونی شایع است.  بعضی از مردان در طی زمان با  افزایش سن  بعد از ۵۰ سالگی دچار ریزش مو می‌شوند.

علل توقف رشد مو

کم کاری تیروئید و ریزش مو

کم کاری تیروئید یکی از بیماری‌های شایع موثر در ریزش مو و توقف رشد مو می باشد. در صورتی که دچار این بیماری هستید حتماً با پزشک خود برای درمان کم کاری تیروئید مشورت کنید.

توقف رشد مو

در برخی موقعیت ها ممکن است به نظر برسد که رشد مو متوقف شده. به عنوان مثال بعد از کوتاه کردن مو ممکن است فرد فکر کند که موهایش به کندی رشد می کند. اما واقعیت این است که رشد مو هر ماه به میزان اندکی است. در صورتی که دچار موخوره هستید بهتر است که موهای تان را زودتر کوتاه کنید تا آسیب کمتری به موهایتان وارد شود. همچنین اگر عادت دارید که همیشه موهایتان را رنگ کنید بهتر است که گاهی اوقات توقف بدهید و از رنگ کردن مکرر مو پرهیز کنید.

ریزش مو در یک نقطه خاص

اگر موهایتان در یک نقطه خاص به صورت لکه لکه ریزش می کند، مبتلا به بیماری آلوپسی آره آتا هستید در این موارد پزشک با مشخص کردن علت زمینه‌ای مثل استرس یا بیماری زمینه‌ای می‌تواند آن را درمان کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید