ریزش مو سکه ای چیست و چه دلایلی دارد؟

0
1,999
ریزش موی سکه‌ای

آلوپسی آره آتا یک بیماری خودایمنی نسبتا شایع است که خودش را به صورت ریزش موی سکه‌ای نشان می‌دهد. تخمین زده شده است که حدود 6.8 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به این بیماری دچار هستند. در متن پیش رو قصد داریم شما را باریزش مو سکه ای علت و درمان آن آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا چیست؟
  • درمان ریزش موی سکه ای
  • دلایل ریزش موی سکه ای
  • پیشگیری از ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا چیست؟

ریزش موی سکه‌ای

پیشنهاد مطالعه: تقویت مو با روغن ماهی

آلوپسی آره آتا یک بیماری خودایمنی است که باعث ریزش موی سکه ای می‌شود. این ریزش مو در اغلب موارد بصورت لکه‌هایی در یک چهارم سر رخ می‌دهد و ممکن است قابل توجه نباشد. با این حال این لکه‌های کوچک ممکن است در ادامه به یکدیگر متصل شده و باعث ایجاد ناحیه وسیعی از ریزش مو شوند؛ این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی فرد مبتلا علیه فولیکول‌های مو فعال می‌شود. این مسئله درنهایت سبب می‌شود که ریزش مو رخ بدهد.

این بیماری می‌تواند سبب ریزش موی ناگهانی در کف سر، ریش، صورت و یا ابروها و یا سایر نواحی بدن شود. این بیماری می‌تواند بتدریج پیشرفت کند و یا پس از سال‌ها خاموشی مجدد عود بکند.

این نوع ریزش مو درنهایت می‌تواند باعث ریزش موی کامل کف سر شود که مانع از رویش مجدد مو می‌شود؛ با این حال درصورتی که مو مجددا رشد کند، به احتمال زیاد دوباره می‌ریزد. الگوی رویش و ریزش مو در افراد مختلف با یکدیگر فرق می‌کند.

درحال حاضر هیچ درمان قطعی برای این نوع ریزش مو وجود ندارد. با این حال درمان‌های دردسترس می‌توانند به رشد سریع‌تر مو کمک کنند و نیز درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند نواحی ریزش مو را بپوشانند. پزشکان به افراد مبتلا کمک می‌کنند تا با اضطراب ناشی از این بیماری کنار بیایند.

درمان ریزش موی سکه ای

درحال حاضر هیچ درمان قطعی برای ریزش موی سکه ای وجود ندارد. با این حال درمان‌های فعلی می‌توانند کمک کنند که سرعت پیشرفت ریزش مو کم شود و یا موها سریع‌تر رشد بکنند. ممکن است نیاز به آزمون و خطاهای بسیاری باشد تا درنهایت درمان مناسب را برای خود پیدا کنید. علاوه بر این درنظر گرفتن این نکته نیز ضروری است که برخی افراد علیرغم درمان علائمشان با گذشت زمان بدتر می‌شود.

درمان‌های موضعی

شما می‌توانید این درمان‌های موضعی را به روی پوست سر خود بمالید تا رشد موها را سریع‌تر بکنید. برخی از داروهای بدون نسخه(OTC) دردسترس شامل موارد زیر است:

ماینکسدیل

این دارو را لازم است روزی 2 بار به کف سر، ریش و ابرو بمالید تا رشد موها تحریک شود. با این حال ممکن است یک سال زمان ببرد تا از درمان نتیجه بگیرید؛ از سویی ممکن است در آغاز درمان ریزش مو حتی شدیدتر هم بشود. شواهد کمی درباره اثربخشی این دارو در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا در حال حاضر دردسترس است.

ریزش موی سکه‌ای

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر ریزش مو

آنترالین

دارویی است که پوست سر را برای رویش موها تحریک می‌کند.

کرم‌های کورتیکواستروئیدی

این کرم‌ها مثل کلوبتازول می‌توانند تاحدی واکنش‌های التهابی در پوست کف سر را کم بکنند.

ایمونوتراپی موضعی

طی این روش از دارویی مثل دیفن سایپرون استفاده می‌شود تا بثورات آلرژیک روی پوست سر ایجاد شود. این روش می‌تواند طی 6 ماه باعث تحریک رشد مجدد موها شود؛ اما برای دریافت نتیجه درمان لازم است که صبر کنید.

تزریق

تزریق استروئید یکی از روش‌های درمانی رایج برای موارد خفیف ریزش موی سکه ای است. طی این روش استروئید به نواحی خالی شده از مو در پوست سر تزریق می‌شود.

این تزریق لازم است هر یک تا دو ماه یک بار تکرار شود. با این حال این شیوه درمانی تاثیری در پیشگیری از ریزش موی جدید ندارد.

داروی خوراکی

داروی کورتیزون یکی از داروهایی است که ممکن است درموارد ریزش موی شدید مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال از آن جایی که این دارو ممکن است عوارض جانبی زیادی ایجاد کند، لازم است پیش از مصرف با پزشک خود درباره عوارض دارو مشورت کنید.

داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی از قبیل متوتروکسات و سیکلوسپورین از دیگر درمان‌هایی هستند که می‌توانند برای آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال از آن جایی که این داروها می‌توانند باعث ایجاد عارضه شوند، نباید به مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرند. افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی، فشار خون بالا، افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ها و ریسک ابتلا به نوعی سرطان به نام لنفوم از جمله عوارض قابل ذکر برای این داروهاست.

نور درمانی

در روش فوتوتراپی یا فوتوکموتراپی از ترکیب داروهای خوراکی و اشعه UV برای درمان ریزش مو سکه ای استفاده می‌شود.

درمان های طبیعی

بسیاری از مبتلایان به ریزش موی سکه ای ترجیح می‌دهند که روش‌های طبیعی برای درمان ریزش مو سکه ای را امتحان کنند؛ مثل:

  • آروماتراپی یا رایحه درمانی
  • طب سوزنی
  • میکرونیدلینگ
  • لیزر
  • مصرف زینک و بیوتین
  • نوشیدنی آلوئه ورا و ژل موضعی
  • برخی روغن‌های اسانسی مثل اسطخودوس، نعنا فلفلی و رزماری
  • سایر روغن‌ها مثل نارگیل، زیتون و جوجوبا
  • ماساژ کف سر

هیچ یک از درمان‌های طبیعی و خانگی کارآزمایی‌های بالینی را نگذارنده اند؛ بنابراین کارآیی آن‌ها مشخص نشده است. علاوه بر این اغلب مکمل‌ها تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) را ندارند و بهتر است که آن‌ها را از مراکز معتبر تهیه کنید.

اثربخشی درمان‌های دردسترس در افراد مختلف با یکدیگر فرق می‌کند. در برخی افراد ممکن است اصلا نیازی به درمان نباشد و رشد مو به صورت خودبخودی از سر گرفته شود. در حالی که در سایرین علیرغم امتحان کردن درمان‌های مختلف نتیجه‌ای حاصل نشود.

دلایل ریزش موی سکه ای

همانطور که پیش از این شاره کردیم آلوپسی آره آتا یک ییماری خودایمنی است؛ در بیماری‌های خودایمنی سیستم ایمنی فرد مبتلا علیه سلول‌های خودی فعال می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی علیه فولیکول‌های موی فرد مبتلا فعال شده و سبب ریزش مو سکه ای  می‌شود.

پزشکان علت دقیق بروز این بیماری را نمی‌دانند؛ اما به نظر می‌رسد شیوع بیماری در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی از قبیل دیابت نوع 1 و آرتریت روماتوئید را دارند شایع‌تر است. از این رو محققین حدس می‌زنند که برخی ژن‌های خاص در توارث این بیماری دخالت دارند.

برخلاف تصور عموم، شواهد کافی مبنی بر دخالت اضطراب در بروز بیماری وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه: ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری

پیشگیری از ریزش موی سکه ای

بیماری‌های خودایمنی قابل پیشگیری نیستند؛ عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، سایر اختلالات خودایمنی و نوع پوست در ابتلا به این بیماری نقش دارند. با این حال این به این معنی نیست که همه افراد با این شرایط به آلوپسی آره آتا دچار خواهند شد.

شما می‌توانید با استفاده از سمانه آنلاین طبینجا از متخصص پوست، مو و زیبایی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید