ریزش مو سکه ای در کودکان

0
3,867
ریزش مو سکه ای در کودکان

ریزش مو انواع مختلفی دارد و شامل آلوپسی آره آتا، آلوپسی توتالیس و آلوپسی کلی می شود. در آلوپسی آره آتا، که رایج ترین نوع ریزش مو است، کودک دچار ریزش مو به صورت قسمت های گرد و سکه  مانند روی سر و بدن خود می شود در این مقاله با موضوع ریزش مو در کودکان آشنا می شویم.

در آلوپسی توتالیس، کودک کل موهای سر خود را از دست می دهد. در آلوپسی کلی، که کم تر شایع است، فرد موهای صورت و کل بدن خود را از دست می دهد.

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خودایمنی است که به دلیل حمله لنفوسیت های T به فولیکول مو، فولیکول مو از بین رفته و فرد دچار ریزش مو می شود.

نام این بیماری از دو کلمه آلوپسی، به معنی ریزش مو؛ و آره آتا به معنای بروز طاسی در یک الگوی دایره ای، تشکیل شده است. در واقع، ابتلا به این عارضه باعث ریزش موی شدید، ناگهانی و سکه ای می شود.

فرد مبتلا به آلوپسی آره آتا دچار یک یا چند قسمت طاس روی سر خود می شود، از آنجایی که این نواحی گرد و به اندازه ی سکه هستند، به این نوع ریزش مو، ریزش موی سکه ای گفته می شود.

ریزش مو سکه ای در کودکان

این عارضه معمولاً در هر سنی ممکن است ایجاد شود، اما نیمی از مبتلایان به این عارضه را کودکان تشکیل می دهند. آلوپسی آره آتا معمولاً در سنین نوجوانی شایع است و 65% بیماران، قبل از 16 سالگی دچار این عارضه شده اند. این بیماری در کودکان باعث بروز لکه های گرد و بدون مو روی پوست سر می شود. بنابراین اگر حین شانه زدن موهای کودک خود، متوجه طاسی شدید، تعجب نکنید.

علت بروز ریزش مو سکه ای در کودکان

علت بروز آلوپسی آره آتا مشخص نیست، اما از آنجایی که این بیماری نوعی اختلال خود ایمنی است، و بیماری های خودایمنی در اثر نوعی اختلال ژنتیکی و ترکیب ژن های معیوب همراه با عوامل محیطی ایجاد می شوند، ترکیب ژن های معیوب به ارث رسیده از والدین، در کنار سایر عوامل، می تواند باعث بروز آلوپسی آره آتا در کودکان شود.

به همین دلیل، ابتلای والدین یک کودک به ریزش مو سکه ای باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به این بیماری می شود. این نکته شایان ذکر است که این بیماری نوعی بیماری پلی ژنتیک است، یعنی وجود تنها یک ژن معیوب موجب بروز این عارضه نمی شود، بلکه ترکیب چندین ژن معیوب، باعث ایجاد این بیماری می شود.

عوامل بروز ریزش مو سکه ای در کودکان

ریزش مو سکه ای در کودکان

علاوه بر ژنتیک، عوامل مختلف دیگری نیز باعث افزایش احتمال بروز آلوپسی آره آتا می شوند، از جمله: ابتلا به عفونت ویروسی یا قارچی همچون تینه آ کاپیتس، قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا و تجربه حوادث تلخ همچون از دست عزیزان، آلودگی های شیمیایی و عوارض ناشی از مصرف برخی داروها، بهم خوردن تعادل هورمون های بدن، مبتلا بودن به بیماری هایی مانند آسم، بیماری های تیروئیدی، سندروم داون، تب یونجه و … . علاوه بر این، برخی از مطالعات صورت گرفته بیان کرده اند که بروز آلوپسی آره آتا با کمبود ویتامین D در ارتباط است.

علائم ریزش مو سکه ای در کودکان

علائم زیر در کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا دیده می شود:

قسمت های دایره ای شکلِ طاس: کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا، در ابتدای ابتلا دچار نقطه های گرد و بدون مو روی سر می شوند که با مرور زمان بیشتر می شود و حتی ممکن است این دایره ها با هم ادغام شده و باعث بزرگ شدن ناحیه طاس سر شوند.

  • نازک شدن موها

موی کودکان مبتلا به این بیماری، به ویژه در اطراف ناحیه طاس و نزدیک به ریشه، باریک و نازک می شود و هر چه به انتهای مو می رسد قطر آن بیشتر می شود.

  • ریزش سریع موها

ابتلا به آلوپسی آره آتا، باعث ریزش موی سریع، بدون هیچ علامت دیگری که باعث ناراحتی کودک شود، می شود.

روش تشخیص ریزش مو سکه ای درکودکان

برای تشخیص ابتلای کودک به این بیماری، پزشک بعد از معاینه کودک و بررسی علائم و سابقه پزشکی کودک، احتمال ابتلا یا عدم ابتلای کودک به آلوپسی آره آتا را مورد بررسی قرار می دهد.

با انجام آزمایش خون می توان به ابتلای کودک به ناهنجاری های تیروئید پی برد که این موضوع می تواند علت ریزش موی کودک باشد. همچنین، با اندازه گیری میزان آنتی بادی های اختصاصی فولیکول مو، می توان به ابتلای کودک به این بیماری پی برد؛ زیرا وجود این آنتی بادی در خون یکی از مشخصه های ابتلا به این بیماری خود ایمنی است.

درمان ریزش سکه ای مو در کودکان

معمولاً بعد از پایان حمله ی سیستم ایمنی بدن به فولیکول ها، این بیماری متوقف شده و موها مجدداً رشد می کنند. در حال حاضر درمان قطعی و مؤثری برای این بیماری وجود ندارد، اما استفاده از کرم های موضعی کورتیکواستروئیدی، و یا تزریق کلوبتازول و کوتیکواستروئیدها یا فلوسینوناید، و استفاده از روش های ایمونوتراپی، فتوتراپی و مزوتراپی می تواند موجب بهبود وضعیت فرد شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید